maandag 5 december 2011
In een sterke zonale stroming wordt subpolaire lucht aangevoerd met in de hoogte advectie van diverse kleinschalige trogjes en een een T500 van om en bij de -30° over de Benelux (in N-NL rond -34°). De straalstroom slingert bezuiden de Benelux.
Actueel trekken enkele buien over de regio, de actiefste over NL, het meest frequent over N-NL. Lokaal wordt ook onweer waargenomen en neerslag met licht winters karakter. Dit is logisch want de 1000-500 diktewaarde zijn daar laag genoeg voor met teven een T850 rond -5°. In e hogere gebieden kunnen de buien met sneeuw gepaard gaan, daar is ook de 1000-850 diktewaarde laag genoeg. Vannacht nog steeds een lokale bui, de meeste in de Kustgebieden en zeker over het NW van NL (daar speelt het schaduweffect van UK niet mee). Onweer is perfect mogelijk bij een KO index rond 0. Bezuiden Samber en Maas is het koud genoeg voor smeltende sneeuw en boven 500m kan sneeuw vallen. De 0°-isotherm bevindt zich vandaag rond 800m en zakt vannacht zo'n 200m.
Morgen dinsdag nog steeds enkele buien, vooral bij de kusten, lokaal met onweer. Over de Hoge Venen is de kans op sneeuwval reëel zodat daar uiteindelijk toch een sneeuwlaag moet ontstaan. Tegen de avond neemt de kans op frontale neerslag toe bij nadering van een occluderend WF met in de hoge regio's eerst eventueel nog sneeuw, snel overgaand in regen. Ook de wind neemt bij nadering van de storing woensdag toe maar voorlopig lijkt het mee te vallen met slechts een goede 80 km/h lokaal en geen 9 bft aan land.
kunnen we dat nu dan wel???
Er waren ook veel warme pluimen die niet tot kou geleid hebben...
| Gewijzigd: 5 december 2011, 20:37 uur, door jcroon
Vannacht zakt de sneeuwgrens tot onder 400 meter
wel mooi als je al die witte vlokken op je af ziet komen en zag de sporen van de auto's op t wegdek die me toe kwamen rijden.
Ik zie pas op 21-12 een mogelijkheid tot eurohoog.
En volgens mij is dat te ver weg om enige zekerheid te bieden
Ik hoop niet dat jij hier spanning in ziet? Van mij hoeft er echt geen eurohoog te komen, liever een strakke WC dan een eurohoog met zijn stinkluchten en dagenlang saai mistig weer.
De wc of wel de west circulatie is en stroming uit het westen en vreemd genoeg word dit hier als de doodsteek van de winter gezien. Vreemd eigenlijk als je kijkt wat deze stroming kan doen en dus kan mee nemen. Overigens is ook dit weer en herhaling van vorig jaar dus eigenlijk niks nieuws onder de winterzon.
Het komt eigenlijk hier op neer dat deze wc helemaal niet negatief hoeft te zijn. Sterker nog, vorig jaar was de wc juist mede oorzaak dat de winter op gang kwam.
Deze circulatie trekt namelijk ook de koude lucht van de noordpool mee en dan is het maar net hoe de boel op zijn plaats valt.
Als ik moet kiezen: heel graag eurohoog! Kies maar: veel mist, dus mooi fotoweer, of veel regen en weer dat eigenlijk nergens goed voor is.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Deze circulatie trekt namelijk ook de koude lucht van de noordpool mee en dan is het maar net hoe de boel op zijn plaats valt.
Interessante bijdrage dat het vermelden wel waard is!
| Gewijzigd: 5 december 2011, 21:28 uur, door Tyshane