Bedoel je niet 12z ofECMWF, want GFS is nog juist bezig, en winterse omstandigheden zie ik nog niet, maar ik heb momenteel te weinig kaarten om dat in te schatten.
Sneeuwkansen nihil voor komende dagen.
Misschien wat natte sneeuw tegen de oostgrens, maar voor de rest hoofdzakelijk regen of hagel tijdens buien.
Temperaturen zijn voorlopig nog veel te hoog.
Wel is het zo dat een aaneengesloten sneeuwdek zich kan handhaven tot een temperatuur van 4 graden boven nul, maar dan moet je wel eerst een aaneengesloten sneeuwdek hebben.
Voor de mensen op de weg zal het eerder een hoop overlast geven en vertragingen.
Bovendien kan het zicht tijdens een zware natte sneeuwbui teruglopen tot minder dan 50 meter.
Vorig jaar was er een dag dat een paar vrienden van mij vanuit Den Helder naar Eindhoven bijna tien uur nodig hadden met de auto om daar te komen.
Het was die dag extreem glad in het westen, terwijl in het oosten van het land bijna niets aan de hand was.
Het is trouwens hier precies een jaar geleden dat wij hier in de kop echt werden verrast met een flinke laag sneeuw.
Op die vrijdagmorgen 3 december 2010 viel er plaatselijk meer dan 20 cm.
Ik heb hier een link van het NHD van de situatie op de wegen in mijn omgeving en daaronder zie je een filmpje van hoe het op de N9 was.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/...egen-Den-Helder | Gewijzigd: 3 december 2011, 23:14 uur, door op bijna 53 graden NB
Nee ik zie het al, nog van de 12z run van GFS op LT excuses
was even verwarrend omdat de KT al 18z is | Gewijzigd: 3 december 2011, 23:24 uur, door jones
Misschien wat natte sneeuw tegen de oostgrens, maar voor de rest hoofdzakelijk regen of hagel tijdens buien.
Temperaturen zijn voorlopig nog veel te hoog.
Maandag 3 graden met natte sneeuw wat overgaat in droge sneeuw. Dinsdag 2 graden met sneeuw buitjes. Ik ga voor een wit tapijtje voor hier dan.
Ik denk inderdaad dat de kans op een wit tapijtje bij jou een heel stuk groter is dan de rest van Nederland.
Je zit waarschijnlijk ook een stuk hoger boven zeeniveau dus dichter bij vorstgrens.
Voor verdere toelichting omtrendt de sneeuw en de verwachtingen voor Europa zie onderstaande link.
Ik wens je alvast veel sneeuwplezier en mooie foto's toe.
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weer..._eindelijk.html
Die kans is inderdaag behoorlijk groot en geeft in ieder geval sneeuw aan de Noordkant van de Alpen.
Dat is tenminste goed nieuws voor de wintersport.
Maandag een kans op natte sneeuw voor het oosten en Limburg, misschien dat in de hogere delen van Limburg wel een sneeuwtapijtje wordt waargenomen.
Ik geef de Belgische Ardennen en Luxemburg toch een grotere kans op droge sneeuw.
Het staat en valt met de hoogte van de vorstgrens.
De rest van Nederland moet het doen met winterse buien in de vorm van hagel, maar meestal zijn de actiefste buien in deze tijd te vinden boven de Noordzee en de kustprovincies.
Er is maandag rond de middag sprake van een trog die vanuit het NW-en het land binnen trekt, dit geeft een opleving in de buienactiviteit en geeft ook een verhoogde kans dat de buien verder landinwaarts kunnen komen.
Troggen zijn zeer onvoorspelbaar en op zijn vroegst maandagmorgen valt daar wat meer over te vertellen.
Wordt vervolgd.
Weer ouderwets Hollandse winterse buienluchten zoals in de jaren 90. Heeft ook z'n charme
Beter dan alleen die regen. | Gewijzigd: 4 december 2011, 01:39 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Let wel, het zijn verschillende kaartjes, kijk goed naar de beschrijving eronder!
Ik hou ook nog steeds rekening met storm van woensdag op donderdag.
Welliswaar zal ik mijn prognose vanmiddag iets moeten bijstellen, maar de stormkans is nog steeds aanwezig.
Dit was mijn prognose voor de verwachte westerstorm van woensdag op donderdag opgesteld om zaterdagmiddag even na het middaguur.
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry319809 | Gewijzigd: 4 december 2011, 05:00 uur, door op bijna 53 graden NB