Hier kijken we ook altijd wat de mollen doen, zijn speciale Alpenmollen (Talpa Alpina) !
Veelal een voorbode van sneeuw en kou.
Ciao Johann
Kun je al iets vertellen over hoe de mollen zich gedragen op dit moment in vergelijking met de afgelopen jaren?
Jordy | Gewijzigd: 2 december 2011, 10:32 uur, door jordynijmegen
Opvallend is de 'bult' in de Oper van 12 graden op woensdag en donderdag, waarbij weinig dagelijkse gang te bespeuren valt. De nachttemperatuur lijkt dan niet te dalen. Aan het einde van zijn loop is de Oper weer dalende.
De Control is de laatste 6 dagen van de looptijd de laagste member. Het is nooit uit te sluiten dat dat uitkomt, maar meestal schiet die in de runs daarna weer omhoog. Niet iets om te juichen, al hopen we er allemaal op dat die zo laag blijft.
(2x klikken voor vergroten)
Hier kijken we ook altijd wat de mollen doen, zijn speciale Alpenmollen (Talpa Alpina) !
Veelal een voorbode van sneeuw en kou.
Ciao Johann
Haha Johann, dat zijn pas molshopen !! Die beesten daar in de Alpen weten zich zelfs een weg door een tennisveld te banen .
Idd een mooie pluim en de control die naar beneden schiet.
Nu er meer leden voor lager gaan; hoe groot is de kans dat er een goed vervolg op komt?
Eerst waren er maar 3 of 4 leden die voor laag gingen en de opvolgende pluim was het weer weg, ik zie nu toch een dalende trend?
Groet itgietoan!
ben ik dit keer niet met je eens.
als je de laatste pluimen vergelijkt, zie je dat de control telkens kou berekend + dat er meer leden hem gaan volgen.
ik denk eerlijk gezegd dat de control wel eens gelijk KAN gaan krijgen. we gaan het zien
weather without storms is no weather at all.
groet
Dit kun je zien aan de Skew-T (temperatuur/logaritmische druk) diagram resp de soundings.
Zie info hier >> Skew-T
Diverse soundings zijn oa op te halen via >> Soundings
Ciao Johann
Ja precies, die !
Héél pittige beestjes, zelfs geen moeite met permafrost en gletsjerijs !
Talpa Alpina Maximus
Zo..nu snel weer on-topic (sorry mods)
Ciao Johann
vandaag, morgen en komende dagen eindelijk sneeuw in de Alpen, maar is het genoeg om een goede basis te leggen voro een heel skiseizoen, of blijft het modderen? in oostenrijk wordt over de komende dagen maar zo'n 15-20 cm verwacht. zal niet genoeg zijn als basis. Zo'n laagje is snel weer weg, tis te hopen dat het nu iedere week door gaat.
spannende tijden voor de wintersport uitbaters en liefhebbers
mollen is niet aan de orde.
wat ik me afvraag of de pluim van vanavond hetzelfde zal zijn of beter...nog kouder zal uitpakken.
wie denkt wat?
weather without storms is no weather at all.
Opvallend is de 'bult' in de Oper van 12 graden op woensdag en donderdag, waarbij weinig dagelijkse gang te bespeuren valt. De nachttemperatuur lijkt dan niet te dalen. Aan het einde van zijn loop is de Oper weer dalende.
De Control is de laatste 6 dagen van de looptijd de laagste member. Het is nooit uit te sluiten dat dat uitkomt, maar meestal schiet die in de runs daarna weer omhoog. Niet iets om te juichen, al hopen we er allemaal op dat die zo laag blijft.
De waarden van de Control komen komen aardig overeen met de dan voorspelde weerkaart (GFS 20111202 06Z)
Maar ja... weer een EURO-hoog en vier dagen later weer herstel van de WC.
Zolang er geen duidelijke stabiele hogedruk opbouw boven Groenland en Scandinavië optreedt, blijft het kwakkelen in de Lage Landen
Overigens, op www.weer.nl een zeer interessant artikel over de poolwervel gelezen. Verklaart goed het huidige weertype.
( http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weer...poolwervel.html ) | Gewijzigd: 2 december 2011, 12:00 uur, door cvandijk
Ik heb op de kaarten bij www.wetter3.de gekeken en dat is best leuk te noemen, sneeuwkaart en 2m temperatuur bv.
Elize
Hier op deze site staan alle weersymbolen en onderaan staat de serie mbt het plaatje van jou! http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerkaart | Gewijzigd: 2 december 2011, 12:12 uur, door Tyshane