euhm... ik zie bij jou (Obdam, Noord-Holland) de laagste T500hPa op -33°C uitkomen, bij zowel GFS als EC. Dat is wel een verschil, ik weet niet waar jij hebt gekeken hoor.
Citaat van samverhoeven, donderdag 1 december 2011, 23:18 uur euhm... ik zie bij jou (Obdam, Noord-Holland) de laagste T500hPa op -33°C uitkomen, bij zowel GFS als EC. Dat is wel een verschil, ik weet niet waar jij hebt gekeken hoor.
sorry, moest -34 zijn | Gewijzigd: 2 december 2011, 12:03 uur, door Marga
Hehe, ik had er nog niet aan gedacht dat het een typfout kon zijn .
EDIT: De 18Z run (van GFS) geeft zelfs een -36°C voor jou (Obdam) en -34°C (Antwerpen) als T500hPa. | Gewijzigd: 1 december 2011, 23:30 uur, door samverhoeven
De naam "vorst" oftewel alles beneden nul, zodat water ongeveer bevriest is maar een relaieve keuze.
hoeveel dagen zijn er met een overgang van bijv. 3 graden boven nul naar onder de 3 graden, ik heb ze nooit geteld maar ach, we moeten ons niet zo fixeren op die "beroemde" overgang naar het vriespunt.
En....
Zoveel mensen praten over het weer, maar niemand doet er wat aan:)
groet
Ik heb voor mijn vliegbrevet, PPL, een meteo training gehad, ik leerde daar dat adiabatische lucht een temp. verandering van 0,58 graad per 100 meter geeft. vraagje: hoe kan ik zien in hoogte in hoeverre de lucht adiabatisch wordt, zoniet is en wat het effect is in de lagere luchtlagen, laten we zeggen 500 hPa en lager?
groet
Europees model: (Klik hier voor gedetailleerde weergave!)
Amerikaans model: (Klik hier voor gedetailleerde weergave!)
| Gewijzigd: 2 december 2011, 09:25 uur, door Tyshane
let maar op mijn woorden. De mollen graven te veel naast mijn huis, en als er vorst in de lucht hangt zullen ze niet veel graven, mijn schildpadden in de kelder zijn nog wakker. Vorig jaar en het jaar doorvoor lagen ze al in een diepe winterslaap. De kelder heeft trouwens een temp. van 9 graden ieder jaar opnieuw, dus daaraan ligt het niet.
Jan,
Hier kijken we ook altijd wat de mollen doen, zijn speciale Alpenmollen (Talpa Alpina) !
Veelal een voorbode van sneeuw en kou.
Ciao Johann
Haha, ja die mollen. Ik zou er ook niet naar kijken, maar wie weet kan het bijdragen om een totaalbeeld te krijgen. Net zoals de kaarten. Want ook die kaarten geven allerminst zekerheid, dus dat is een non-argument. Maar goed, als het hard vriest geloof ik wel dat mollen het lastig krijgen met graven, haha!
Veelal een voorbode van sneeuw en kou.
Dat zijn pittige beesten daar. Zijn dit niet toevallig Talpa Alpina Maximus?
| Gewijzigd: 2 december 2011, 10:35 uur, door Tyshane