Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

9 Jan 2025 12:12:46

De temperatuur bij Bierset is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

9 Jan 2025 12:12:46

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

9 Jan 2025 12:12:45

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

8 Jan 2025 13:25:33

7 Jan 2025 22:19:57
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
jcroon
Lid
1 december 2011, 16:46 uur | Bericht #303656
Citaat van Joep.D, donderdag 1 december 2011, 15:07 uur Wanneer leren we nou is dat de meteorologische winter begint op 1 december? Die begint vandaag dus!
De astronomische winter begint op 21 december. Astronomisch gezien is dit herfstweer dus volkomen terecht. Haha!

Maar daar waar iederen snapt dat de astronomische winter duideljk te maken heeft met een bepaalde stand van de zon ten opzicht van de aarde is de datum 1 december vrij arbitrair, zekers als je wewet dat januari en februari en soms ook maart in het verleden veel `winterser geweest zijn dan december. Net als juli augustus en september zomerser zijn dan juni vaak. Juni geeft velen ook meer een `extended lentegevoel` dan een `zomergevoel`
jcroon
Lid
1 december 2011, 16:48 uur | Bericht #303657
Citaat van theowl999999, donderdag 1 december 2011, 12:59 uur it looks like Mr Corbyn has updated his forecast but i could not read it so i do not know what he is saying now about December

http://www.weatheraction.com/pages/pv.asp?p=wact37

just click on the mentioned twitpics and you will see some more...
Waarom deze advertentie?
1 december 2011, 16:54 uur | Bericht #303658
Zat me net ff lekker te maken met het archief van Buienradar van vorig jaar.
Heerlijk toen overal die sneeuwbuien en sneeuwzones.

En dan kijk ik nu uit het raam en naar de vooruitzichten....daar word ik niet vrolijk van.

Die vervelende WC blijft er maar in zitten. En op dat Eurohoog zit ik al helemaal niet te wachten.
Maar wie weet dat het over een paar weekjes volledig is omgeslagen, met sneeuw en vorst.

Enig voordeeltje is dat het nu makkelijker is om je te verplaatsen per fiets, bus, auto etc.
Ben47
Lid
1 december 2011, 16:55 uur | Bericht #303659
Citaat van ijsvogel, donderdag 1 december 2011, 12:50 uur Van vijf naar acht vorstdagen is geen stijging van 80% en het is al helemaal geen extreme afwijking van het langjarige gemiddelde.
Oeps! 60% Heel extreme afwijking dus! Jij let tenminste op ijsvogel. Ja dat het vaker voor gekomen is is duidelijk, maar t.o.v. 5 is 8 extreem, toch?
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
marcuz
Lid
1 december 2011, 16:57 uur | Bericht #303660
Citaat van Ben47, donderdag 1 december 2011, 16:55 uur Oeps! 60% Heel extreme afwijking dus! Jij let tenminste op ijsvogel. Ja dat het vaker voor gekomen is is duidelijk, maar t.o.v. 5 is 8 extreem, toch?
haha, zeker niet extreem, volkomen normaal.
cermisan
Lid
1 december 2011, 17:01 uur | Bericht #303662
Citaat van éé, donderdag 1 december 2011, 16:54 uur Zat me net ff lekker te maken met het archief van Buienradar van vorig jaar.
Heerlijk toen overal die sneeuwbuien en sneeuwzones.

En dan kijk ik nu uit het raam en naar de vooruitzichten....daar word ik niet vrolijk van.

Die vervelende WC blijft er maar in zitten. En op dat Eurohoog zit ik al helemaal niet te wachten.
Maar wie weet dat het over een paar weekjes volledig is omgeslagen, met sneeuw en vorst.

Enig voordeeltje is dat het nu makkelijker is om je te verplaatsen per fiets, bus, auto etc.

Ik maak me er niet zo druk om. Op het moment zijn de vooruitzichten zo wispelturig als wat. De kaarten kunnen morgen wel weer totaal anders zijn. Mijn ervaring (ahum al 46 jaar) is dat een winterse December op één hand is te tellen. Ik maak me pas zorgen als de WC er tijdens de jaarwisseling nog steeds is.
boeskool
Lid
1 december 2011, 17:06 uur | Bericht #303663
Citaat van Joep.D, donderdag 1 december 2011, 15:07 uur Wanneer leren we nou is dat de meteorologische winter begint op 1 december? Die begint vandaag dus!
De astronomische winter begint op 21 december. Astronomisch gezien is dit herfstweer dus volkomen terecht. Haha!

De astronomische winter begint begint dit jaar op 22 december half zeven ochtends.
Ben47
Lid
1 december 2011, 17:06 uur | Bericht #303664
Citaat van marcuz, donderdag 1 december 2011, 16:57 uur haha, zeker niet extreem, volkomen normaal.

Hè, had ik eens een positieve afwijking over november, is het weer niet goed. Ik houd de moed er in. Deze winter gaat het Hellmanngetal tenminste 60% hoger (kouder dus) worden dan voor een normale Hellmann winter geldt.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
1 december 2011, 17:07 uur | Bericht #303666
Hmm, ik zie steeds op lange termijn een kanteling in het stromingspatroon op de oceaan.

Zeg maar dat wij aan de andere kant van zo'n golf in de straalstroom zitten (koude kant). Dit draait nu steeds weer bij, maar het betekent wel dat hogedruk probeert om zich op te bouwen bij Ijsland/Groenland. Hetgeen waar we nu eigenlijk op wachten (althans ik ....lol koningklijk meervoud lol!) is op een splitsing van de polar vortex (correct me if I'm wrong...). Dat levert perspectief

Maar alle onzekerheid betekend voor mij dat er wel degelijk iets (gaat) veranderen....
akammd
Lid
1 december 2011, 17:09 uur | Bericht #303667
Citaat van Ricootje, donderdag 1 december 2011, 15:23 uur Ik gooi de handdoek maar in de ring. December wordt amper winter.

Dat is ook mijn verwachting, dit jaar zie ik het niet meer zitten. Volgend jaar nog alle kansen. Misschien ook beter dan weer zo'n decemberwintertje als vorig jaar waarbij vroegtijdig alle kruit verschoten werd.
1 december 2011, 17:14 uur | Bericht #303668
Citaat van cermisan, donderdag 1 december 2011, 18:01 uur Ik maak me er niet zo druk om. Op het moment zijn de vooruitzichten zo wispelturig als wat. De kaarten kunnen morgen wel weer totaal anders zijn. Mijn ervaring (ahum al 46 jaar) is dat een winterse December op één hand is te tellen. Ik maak me pas zorgen als de WC er tijdens de jaarwisseling nog steeds is.

Laten we het niet hopen, en qua ervaring heeft u meer recht van spreken dan mij.
Als we dan maar in januari en februari ruim terug krijgen betaalt met een dik pak sneeuw
1 december 2011, 17:21 uur | Bericht #303669
Citaat van arend, donderdag 1 december 2011, 17:09 uur Dat is ook mijn verwachting, dit jaar zie ik het niet meer zitten. Volgend jaar nog alle kansen. Misschien ook beter dan weer zo'n decemberwintertje als vorig jaar waarbij vroegtijdig alle kruit verschoten werd.

Nog iets meer dan 30 dagen en dan zitten we in het volgende jaar
1 december 2011, 17:21 uur | Bericht #303670
Toevallig die prachtige kaarten een paar paginas terug vang ister niet gezien van EC? komaan mensen, waarom enkel naar GFS kijken of naar 1 run.. het verandert iedere stap, je moet maar paar dagen ver kijken. Alles is te onzeker
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
1 december 2011, 17:24 uur | Bericht #303671
Ik zit stiekem al te genieten van het moment waarop straks de winter op de kaarten staat... Dan is iedereen ineens in feeststemming (begrijp me niet verkeerd.. ik als eerste...) en dan is deze periode met temps boven normaal gauw vergeten
akammd
Lid
1 december 2011, 17:28 uur | Bericht #303673
Citaat van Jan van Ooijen, donderdag 1 december 2011, 17:21 uur Nog iets meer dan 30 dagen en dan zitten we in het volgende jaar

Dat bedoel ik ook Jan, laat december nu maar eens rustig de tijd nemen om "de basis" goed in de steigers te zetten (de AO en NAO flink laten duikelen, La Nina is nu goed). En dan komen de details .
Shelfi
Lid
1 december 2011, 17:53 uur | Bericht #303681
Hallo Jan of Johan,

lees net een stukje op weer.nl over poolwervels en de invloed daarvan op het winterweer. ook zij geven aan dat er de komende 14 dagen geen winter inzet. wat ik echter niet snap is waarom die poolwervel niet doorbroken wordt of kan worden. of eigenlijk meer de vraag: wat is er nodig om zo'n lekkage te veroorzaken??
1 december 2011, 17:53 uur | Bericht #303682
http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&...amp;type=expbld

zie wat er komt

Btw, ik hoop dat we dit eens krijgen in de vorm van sneeuw ^^
Ben47
Lid
1 december 2011, 17:54 uur | Bericht #303683
Citaat van arend, donderdag 1 december 2011, 17:28 uur Dat bedoel ik ook Jan, laat december nu maar eens rustig de tijd nemen om "de basis" goed in de steigers te zetten (de AO en NAO flink laten duikelen, La Nina is nu goed). En dan komen de details .

Ik heb behoorlijk wat kritiek op de pluim voor 15 dagen en kaarten die gepost worden die meer dan een week van de startdatum vandaan liggen zie ik alleen maar als stof om over te praten, met een geringe kans dat het werkelijk zo uitkomt. Dan kom jij met een 'pluim' van 30 dagen...en een ander gooit de handdoek in de ring. En dat reeds op 1 december...Tja, jullie zijn beter dan alle meteo's samen!

Enne..ik sluit niet uit dat jullie gelijk krijgen hoor, maar met het weer kan het even goed geheel de andere kant op gaan.
meerweer
Lid
1 december 2011, 18:01 uur | Bericht #303684
Citaat van jcroon, donderdag 1 december 2011, 16:46 uur Maar daar waar iederen snapt dat de astronomische winter duideljk te maken heeft met een bepaalde stand van de zon ten opzicht van de aarde is de datum 1 december vrij arbitrair, zekers als je wewet dat januari en februari en soms ook maart in het verleden veel `winterser geweest zijn dan december.

Soms zal maart eens winterser uitpakken dan december, maar dit is toch eerder uitzondering dan regel...

De winter beslaat de maanden december, januari en februari om de eenvoudige reden dat dit de 3 koudste maanden zijn. Moet je de gemiddelde temp (langjarig beschouwd) van 1 december en 1 maart eens vergelijken...

Maar persoonlijk hou ik in ons klimaat zelf slechts rekening met een periode van een goeie 50 dagen waarin het tot structureel winterweer kan komen (uitzonderingen niet te na gesproken), en dat is van pakweg 20 december tot 20 februari.

Dus die wc heeft nog wel even de tijd om op te krassen
1 december 2011, 18:05 uur | Bericht #303589
Vroege winter = slecht vervolg voor januarie en februari (baseer ik echt alleen op vorig jaar ) niets gehad in januari en februari dus laat de winter maar zijn gang gaan, hij komt zoiezo wel.
Terug naar boven
9 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 9 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.891 topics, welke bij elkaar 448.537 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.611 leden.
Het nieuwste lid is Sneeuwschuiver57.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
9 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 111 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 111, lezen 7 mensen het topic "Onweerskansen van 25 en 26 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden