De astronomische winter begint op 21 december. Astronomisch gezien is dit herfstweer dus volkomen terecht. Haha!
Maar daar waar iederen snapt dat de astronomische winter duideljk te maken heeft met een bepaalde stand van de zon ten opzicht van de aarde is de datum 1 december vrij arbitrair, zekers als je wewet dat januari en februari en soms ook maart in het verleden veel `winterser geweest zijn dan december. Net als juli augustus en september zomerser zijn dan juni vaak. Juni geeft velen ook meer een `extended lentegevoel` dan een `zomergevoel`
http://www.weatheraction.com/pages/pv.asp?p=wact37
just click on the mentioned twitpics and you will see some more...
Heerlijk toen overal die sneeuwbuien en sneeuwzones.
En dan kijk ik nu uit het raam en naar de vooruitzichten....daar word ik niet vrolijk van.
Die vervelende WC blijft er maar in zitten. En op dat Eurohoog zit ik al helemaal niet te wachten.
Maar wie weet dat het over een paar weekjes volledig is omgeslagen, met sneeuw en vorst.
Enig voordeeltje is dat het nu makkelijker is om je te verplaatsen per fiets, bus, auto etc.
Oeps! 60% Heel extreme afwijking dus! Jij let tenminste op ijsvogel. Ja dat het vaker voor gekomen is is duidelijk, maar t.o.v. 5 is 8 extreem, toch?
haha, zeker niet extreem, volkomen normaal.
Heerlijk toen overal die sneeuwbuien en sneeuwzones.
En dan kijk ik nu uit het raam en naar de vooruitzichten....daar word ik niet vrolijk van.
Die vervelende WC blijft er maar in zitten. En op dat Eurohoog zit ik al helemaal niet te wachten.
Maar wie weet dat het over een paar weekjes volledig is omgeslagen, met sneeuw en vorst.
Enig voordeeltje is dat het nu makkelijker is om je te verplaatsen per fiets, bus, auto etc.
Ik maak me er niet zo druk om. Op het moment zijn de vooruitzichten zo wispelturig als wat. De kaarten kunnen morgen wel weer totaal anders zijn. Mijn ervaring (ahum al 46 jaar) is dat een winterse December op één hand is te tellen. Ik maak me pas zorgen als de WC er tijdens de jaarwisseling nog steeds is.
De astronomische winter begint op 21 december. Astronomisch gezien is dit herfstweer dus volkomen terecht. Haha!
De astronomische winter begint begint dit jaar op 22 december half zeven ochtends.
Hè, had ik eens een positieve afwijking over november, is het weer niet goed. Ik houd de moed er in. Deze winter gaat het Hellmanngetal tenminste 60% hoger (kouder dus) worden dan voor een normale Hellmann winter geldt.
Zeg maar dat wij aan de andere kant van zo'n golf in de straalstroom zitten (koude kant). Dit draait nu steeds weer bij, maar het betekent wel dat hogedruk probeert om zich op te bouwen bij Ijsland/Groenland. Hetgeen waar we nu eigenlijk op wachten (althans ik ....lol koningklijk meervoud lol!) is op een splitsing van de polar vortex (correct me if I'm wrong...). Dat levert perspectief
Maar alle onzekerheid betekend voor mij dat er wel degelijk iets (gaat) veranderen....
Dat is ook mijn verwachting, dit jaar zie ik het niet meer zitten. Volgend jaar nog alle kansen. Misschien ook beter dan weer zo'n decemberwintertje als vorig jaar waarbij vroegtijdig alle kruit verschoten werd.
Laten we het niet hopen, en qua ervaring heeft u meer recht van spreken dan mij.
Als we dan maar in januari en februari ruim terug krijgen betaalt met een dik pak sneeuw
Nog iets meer dan 30 dagen en dan zitten we in het volgende jaar
Dat bedoel ik ook Jan, laat december nu maar eens rustig de tijd nemen om "de basis" goed in de steigers te zetten (de AO en NAO flink laten duikelen, La Nina is nu goed). En dan komen de details .
lees net een stukje op weer.nl over poolwervels en de invloed daarvan op het winterweer. ook zij geven aan dat er de komende 14 dagen geen winter inzet. wat ik echter niet snap is waarom die poolwervel niet doorbroken wordt of kan worden. of eigenlijk meer de vraag: wat is er nodig om zo'n lekkage te veroorzaken??
zie wat er komt
Btw, ik hoop dat we dit eens krijgen in de vorm van sneeuw ^^
Ik heb behoorlijk wat kritiek op de pluim voor 15 dagen en kaarten die gepost worden die meer dan een week van de startdatum vandaan liggen zie ik alleen maar als stof om over te praten, met een geringe kans dat het werkelijk zo uitkomt. Dan kom jij met een 'pluim' van 30 dagen...en een ander gooit de handdoek in de ring. En dat reeds op 1 december...Tja, jullie zijn beter dan alle meteo's samen!
Enne..ik sluit niet uit dat jullie gelijk krijgen hoor, maar met het weer kan het even goed geheel de andere kant op gaan.
Soms zal maart eens winterser uitpakken dan december, maar dit is toch eerder uitzondering dan regel...
De winter beslaat de maanden december, januari en februari om de eenvoudige reden dat dit de 3 koudste maanden zijn. Moet je de gemiddelde temp (langjarig beschouwd) van 1 december en 1 maart eens vergelijken...
Maar persoonlijk hou ik in ons klimaat zelf slechts rekening met een periode van een goeie 50 dagen waarin het tot structureel winterweer kan komen (uitzonderingen niet te na gesproken), en dat is van pakweg 20 december tot 20 februari.
Dus die wc heeft nog wel even de tijd om op te krassen