Dat maakt hier niet veel uit, vorig jaar december hadden we toch serieus koud weer. Die beestjes overwinteren toch in de huizen. Minder regen in de zomer zou al veel doen. | Gewijzigd: 1 december 2011, 18:19 uur, door WimBaens
Bedoelde ik ook eigenlijk, waarom niet gewoon met de atsronomische winter laten samenvallen. Of zijn die meteorolologogen zo eigenwijs? Geen wonder dat het niet altijd klopt.
Varkens nog steeds niet kan vliegen, maar deze winter, de burgemeester van Moskou belooft om het houden van sneeuwen. Voor slechts een paar miljoen dollar, zal de burgemeester het kantoor van de huur van de Russische luchtmacht op een fijne chemische nevel nevel boven de wolken voordat ze de hoofdstad bereiken, waardoor ze hun sneeuw dumpen buiten de stad.
Read more: http://www.time.com/time/world/article/0,8...l#ixzz1fIz5VG4U
Hoe dan :S
Ps: die lekkere Google vertalen gaat ook lekker :S | Gewijzigd: 1 december 2011, 18:35 uur, door stratocumulus
Lees nog eens wat ik schreef...
Astronomische winter begint op 21 of 22 december en is gebasseerd op de zonnestand, bovendien is het ook nog eens elk jaar op een andere tijdstip.
Hoe wil je dan een meetreeks beginnen en afsluiten, je kan niet zeggen dit jaar beginnen we op 22 december en volgend jaar op 21 december, omdat een meetreeks altijd een gelijke tijdsduur moet hebben, anders heeft het geen zin om een vergelijking te maken.
Daarom is er destijds een afspraak gemaakt om meteorologische winter te laten beginnen op 1 december en te eindigen op 28 of 29 februari.
Maart en soms april is meestal een verlengstuk van de winter en wordt ook meegenemen in de totale winterbalans, dat geldt ook voor november en oktober.
Er wordt dus ook gesproken over een zomerhaljaar en een winterhalfjaar.
Pas eind maart of soms april hebben we een definitief beeld van de strengheid van de winter, denk hierbij bijvoorbeeld aan het koudegetal, vorstgetal, ijsgetal en andere gegevens.
zie wat er komt
Btw, ik hoop dat we dit eens krijgen in de vorm van sneeuw ^^
Ik zie alleen een radar beeld van 20:30.
deze beter
http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&...&soort=fcmb
lees net een stukje op weer.nl over poolwervels en de invloed daarvan op het winterweer. ook zij geven aan dat er de komende 14 dagen geen winter inzet. wat ik echter niet snap is waarom die poolwervel niet doorbroken wordt of kan worden. of eigenlijk meer de vraag: wat is er nodig om zo'n lekkage te veroorzaken??
Hoe kouder de polar-vortex (PV) hoe sterker hij draait. (High Index, pos NAO, zonaal >> westenwinden)
Antwoord moet dus zijn; warme lucht !
Warmte instroom zal de polar-vortex doen afzwakken, hierdoor zal het draaitol fenomeen afnemen en aan de randen van de PV kunnen bellen met koude lucht afkoppelen, uiteindelijk kan hij zelfs splitsen in diverse koude polen. (de tol valt om)
Warmte instroom kan bv plaatsvinden door het steeds meer slingeren van de Rossby golven, dit kan bv gebeuren door het ontstaan van een koudehoog (Siberië) of door bergketens (Rocky Mountains). Het slingeren vindt niet alleen in horizontale richting plaats maar ook in de hoogte. Zo kan vervolgens warme tropische lucht hoog in de troposfeer worden getransporteerd.
Zie ook >> Polar Vortex
Zie ook >> Downstream development
Ciao Johann | Gewijzigd: 1 december 2011, 20:15 uur, door Alpenweerman
zo te zien is het daar een aardige glijbaan.
Hier weinig regen gehad af en toe wat mot regen.
Maar helaas voorlopig nog geen echte vooruitzichten op sneeuw of stevige vorst | Gewijzigd: 1 december 2011, 21:17 uur, door Eifel