zou wel leuk en mooi zijn - winter wandelt dan toch zomaar binnen van het noord(oosten) | Gewijzigd: 30 november 2011, 21:20 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Let op mijn woorden , en die zijn enkel maar op gevoel gebaseerd dus je doet ermee wat je wilt . Maar iets zegt me dat Jan nog gelijk gaat krijgen
Ik schrijf de winter in ieder geval nog niet af
En nu examens. Laat het eerst maar even herfst zijn dus !
Let op mijn woorden , en die zijn enkel maar op gevoel gebaseerd dus je doet ermee wat je wilt . Maar iets zegt me dat Jan nog gelijk gaat krijgen
Ik schrijf de winter in ieder geval nog niet af
En nu examens. Laat het eerst maar even herfst zijn dus !
Over welk deel dan? We zijn nu inmiddels begin december. (khoop dat d winter toch tegen halfweg december komt
Aan andere kant kaart ook een Russ Beer (1040) ontwikkeling te zien - hmm koude bel vanuit Noordpool mogelijk richting onze omstreken?
Azoren Hoog ligt (heel) gunstig | Gewijzigd: 30 november 2011, 21:33 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Het intreden van een krachtige maar wellicht niet al te lange westcirculatie.
« Gepost op: Vandaag om 21:24:03 »
En november 2011 eindigt in de Bilt dus met 11 mm neerslag dat gevallen is in totaal 12 uur.
Een nieuw record, en voor een herfstmaand schier onmogelijke cijfers, hoezo is ons klimaat aan verandering onderhevig?
En heel frappant, juist in de eerste uren van de nieuwe maand zal een passerend warmtefront regen gaan brengen, voorloper van veel regen in de komende dagen.
Morgen overdag al in de vorm van een koufront, dat door golfvorming, zich traag zal verplaatsen en hierdoor vooral morgenavond regen van betekenis kan brengen. Zie 1e kaart.
Nadat vrijdag in de loop van de dag tijdelijk enige stabilisering zal optreden, brengen frontale systemen van actieve lagedruk ten noorden op zaterdag en zondag veel regen en ook sterke wind.
De gehele periode is het minimaal gemiddeld 5 C, alleen nacht naar zaterdag lager. Overdag wordt het morgen nog zo’n 10 C, de dagen erna 8 C.
Dat tijdens en na het weekend de straalstroom bijna over onze hoofden zal trekken, blijkt uit de 2e kaart, die van aanstaande maandag. Passage van lagedruk dichtbij, kan dan voor stormweer brengen van zondag op maandag.
Stroming draait dan van west naar meer noordwestelijke richting en door aanvoer maritiem polaire lucht dalen de maxima op maandag naar 5 C en de minima in de nacht naar dinsdag rond het vriespunt. Frontale regen wordt dan vervangen door buien, met kans op hagel, onweer en wellicht wat natte sneeuw.
Daarna zal volgende week voor een aantal dagen beheerst worden door een patroon met hogedruk ten zuid(westen) en lagedruk ten noord(oosten). Zie 3e kaart.
Aanvoer uit richtingen tussen W/NW zorgt voor aanhoudend wisselvallig en vrij winderig weer. De temperaturen liggen hierbij met gemiddelde Tmax 5-8 C en Tmin 2-6 C op een niveau rond normaal (= Tmax 6.8 C en Tmin 2 C).
Voor de verdere ontwikkelingen laat het ensemble van EC nu al enige dagen een percentage tussen 25-35% aan koude(re) leden zien, waarin uiteindelijk de westelijke hoogterug zich zal ontwikkelen tot hogedruk boven Scandinavië.
De 4e kaart laat zien dat nu ook de oper van EC signalen begint te vertonen, op basis waarvan de kans op kouder weer 2e decade december lijkt te gaan toenemen.
Mvg, Ronald.
(Kaartje van de 10e)
Dan zou het het eerder door jou geposte kaartje van de 16e er toch anders uitzien of niet? | Gewijzigd: 30 november 2011, 22:33 uur, door Ben47
(2x klikken voor vergroten)
Sneeuw
Wanneer de val naar de grond de 0º C drempel niet overschrijdt , smelten de kristallen niet en bereiken zij de grond als sneeuw. Deze sneeuw kan verschillende vormen aannemen, zoals sterretjesvorm, de vlokjes, prisma's of de naalden. Deze vormen vereisen aleen hun eigen milieu waarin ze kunnen ontstaan. De ene ontstaat in een vochtig, de ander in een droger milieu. De sneeuw bereikt ons niet in de vorm van eenzame kristalletjes, maar in de vorm van sneeuwvlokken. Sneeuwvlokken ontstaan door het smelten en terug aan elkaar vriezen van meerdere ijskristalletjes. Hierdoor zijn de dikste vlokken en de zwaarste sneeuwval te verwachten bij temperaturen rond het vriespunt (niet hoger dan 2º C). Wanneer de grondtemperatuur duidelijk hoger is dan 0º C, dan bereikt de sneeuw de grond, maar smelt bij contact met de bodem. In dit geval spreekt men van smeltende of natte sneeuw. Is zowel de lucht- als de grondtemperatuur onder of rond het vriespunt, dan spreekt men van droge sneeuw.
Bron: Johann's weersite
http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/home | Gewijzigd: 30 november 2011, 23:02 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Er is amper een goede en een slechte. Zo is GFS traditie getrouw 18z de koudste en zomers de warmste run. Kan EC niet zo goed onweer voorspellen. En GFS staat er bekend om dat die stormen heftiger uit tekent naar Amerikaanse maatstaven die in Nederland zo goed als onmogelijk zijn. Maar onthoudt goed:
Voor sneeuw zijn minimale vereiste nodig:
T850 hPa = <-5°C
T500 hPa = <-26°C
Dauwpunt = <0°C
Natte bol = <0°C
Daarna hebben we nog wat meer factoren die naar omstandigheden kunnen veranderen. Max temperatuur ligt vaak onder nul voor het beste sneeuw, maar kan tot een max. van +4°C sneeuw opleveren. Dankzij heftige neerslag kan de temperatuur ook nog dalen en voor gunstige condities zorgen.
(2x klikken voor vergroten)
Ongelooflijk hoe die controle springt!
Bron vermelden graag...
| Gewijzigd: 30 november 2011, 22:59 uur, door Tyshane
Wanneer de val naar de grond de 0º C drempel niet overschrijdt , smelten de kristallen niet en bereiken zij de grond als sneeuw. Deze sneeuw kan verschillende vormen aannemen, zoals sterretjesvorm, de vlokjes, prisma's of de naalden. Deze vormen vereisen aleen hun eigen milieu waarin ze kunnen ontstaan. De ene ontstaat in een vochtig, de ander in een droger milieu. De sneeuw bereikt ons niet in de vorm van eenzame kristalletjes, maar in de vorm van sneeuwvlokken. Sneeuwvlokken ontstaan door het smelten en terug aan elkaar vriezen van meerdere ijskristalletjes. Hierdoor zijn de dikste vlokken en de zwaarste sneeuwval te verwachten bij temperaturen rond het vriespunt (niet hoger dan 2º C). Wanneer de grondtemperatuur duidelijk hoger is dan 0º C, dan bereikt de sneeuw de grond, maar smelt bij contact met de bodem. In dit geval spreekt men van smeltende of natte sneeuw. Is zowel de lucht- als de grondtemperatuur onder of rond het vriespunt, dan spreekt men van droge sneeuw.
Bron: Johann's weersite
http://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/home
en
Voor sneeuw zijn minimale vereiste nodig:
T850 hPa = <-5°C
T500 hPa = <-26°C
Dauwpunt = <0°C
Natte bol = <0°C
Daarna hebben we nog wat meer factoren die naar omstandigheden kunnen veranderen. Max temperatuur ligt vaak onder nul voor het beste sneeuw, maar kan tot een max. van +4°C sneeuw opleveren. Dankzij heftige neerslag kan de temperatuur ook nog dalen en voor gunstige condities zorgen.
Bedankt voor de respons, maar uitleg over de juiste parameter waarden om sneeuwval te veroorzaken had ik niet echt nodig. Maar voor leken kan het inderdaad wel interessant zijn.
Jemig wordt voorlopig niet meer droog als ik het zo zie aan de GFS kaarten wetterzentrale.
Nu maar eens op m'n gemak kijken of er een dag tussen zit met gunstige waardes mbt winterse neerslag. Vrees het ergste maar toch
*Edit* Als ik nu naar verschillende waardes kijk die hiervoor beschreven zijn, dan zijn op dit moment de kansen voor winterse buien het best voor 5dec en op zich de dagen erna ook nog wel. Am I right?
#Ik heb er totaal geen verstand en hoor graag of mijn interpretatie van de kaarten strookt met de realiteit | Gewijzigd: 30 november 2011, 23:31 uur, door Jdolky
Jemig wordt voorlopig niet meer droog als ik het zo zie aan de GFS kaarten wetterzentrale.
Nu maar eens op m'n gemak kijken of er een dag tussen zit met gunstige waardes mbt winterse neerslag. Vrees het ergste maar toch
*Edit* Als ik nu naar verschillende waardes kijk die hiervoor beschreven zijn, dan zijn op dit moment de kansen voor winterse buien het best voor 5dec en op zich de dagen erna ook nog wel. Am I right?
#Ik heb er totaal geen verstand en hoor graag of mijn interpretatie van de kaarten strookt met de realiteit
Ik denk dat je gelijk hebt hoor, ik heb sinds de aanmaak van dit topic nog niet veel veranderingen in de verwachtingen in de negatieve zin gezien voor wat betreft winterse neerslag 5-6 december (voor hier). Eigenlijk is het al ongeveer hetzelfde gebleven sinds zaterdag, denk ik. | Gewijzigd: 30 november 2011, 23:38 uur, door samverhoeven