Ik kan er niet zo veel mee.
Daar ben ik het met je eens. De winterverwachting van weerplaza.nl vond ik stukken beter dan die van Piet.
Te koude winter, op schaatsen!
Hieronder de definitieve winterverwachting. Deze verwachting is wel wat bijgesteld richting een wat minder koud karakter op de lange termijn.
Ik ga uit van een te koude winter 2011-2012.
Ondanks dat de maand november iets te zacht en vooral heel droog is verlopen, verwacht ik een koude decembermaand en een relatief koude winter. Voor december verwacht ik dat de gemiddelde temperatuur 0,5 tot 1 graad onder normaal komt te liggen, met wisselvallig en onstuimig weer. Daarbij ook steeds meer (natte) sneeuwbuien. Met andere woorden de winter zal meer en meer gaan opspelen, met name later in de maand. Later in de maand december of begin januari houd ik er rekening mee dat we op schaatsen kunnen komen. Dit door een wat langere koudere periode. Januari begint ook nog koud met winterweer, maar de maand stapt over op een nat en wisselvallig weertype. Hierdoor komt de temperatuur over de gehele maand januari gemiddeld rond of iets boven normaal te liggen. In februari zet deze zachte trend zich eerst voort, maar later in deze korte maand kan de koude lucht terugkomen en resulteert samen met de andere maanden in een relatief koude winter. Mogelijk nog op schaatsen.
Bijzonderheden: de kans op een winterse kerst (met vorst en wat sneeuw) is vrij groot. De kans op een witte kerst is <50%.
Algemeen: het wordt een winter met regelmatig sneeuw en ijzel, met af en toe een storm. Daardoor kan het verkeer af en toe flink ontregeld worden.
Hij spreekt zich wel wat tegen | Gewijzigd: 30 november 2011, 16:56 uur, door WimBaens
witte kerst is alletwee de kerstdagen een gesloten sneeuwdek, een winterse kerst maar een dag of zelf alleen een klodder natte sneeuw voor een paar uur. Ik meen dat ook 1 of 2 ijsdagen een kerst niet wit maar wel winters maken.
Ik snap ook niets van dat wantrouwen tegen Piet. Natuurlijk zit hij er wel eens naast, net als ieder ander. Maar heeft het vergeleken met andere weerkundigen toch ook vaak aardig goed. De lange termijn blijft nu eenmaal lastig. Het mag dan een malle Pietje zijn, maar ik twijfel niet aan zijn deskundigheid. Oant moan!
Verder op is er nog steeds geen winter weer te bespeuren, enkel in de hoge Ardennen kan er, ik zeg wel, KAN er eventueel volgende week een winterse bui vallen maar dat is het dan ook | Gewijzigd: 30 november 2011, 17:28 uur, door The Extreme
Moeilijk te zien!!
Waarom pak je deze dan niet?
| Gewijzigd: 30 november 2011, 17:34 uur, door Musselkanaalder
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Een aantal leden laat later volgende week een noordelijke stroming ontwikkelen waarin de temperatuur duidelijk omlaag gaat.
Helaas zijn die aantallen op een hand te tellen.