Wordt dus weer eens tijd...
Ik heb het dan ook over iets wat ik ooit wil meemaken. Dat wat eraan komt is een gewoon lagedrukgebied, ik hoop deze winter eens op een polarlow die iedereen die van sneeuw houdt blij maakt.
Lekker
Geldig van donderdag 01 december tot dinsdag 13 december
Synoptische ontwikkeling
Een hoogterug boven Centraal-Europa trekt oostwaarts, waarna de hoogtestroming een sterk zonaal karakter krijgt: er stelt zich boven de oceaan een stevige, meanderende westelijke stroming in. Een eerste trog met bijbehorende frontale storing passeert woensdag en ook de dagen daarna trekken er van tijd tot tijd storingen over onze omgeving. Na het weekeinde passeert een actievere storing, waarbij een apart hoogtelaag vlak langs het westen van Nederland naar het noorden beweegt.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De EPS laat voor de komende periode in grote lijnen een eenduidig beeld zien. Na dinsdag zijn er nog steeds duidelijke aanwijzingen dat de stroming een sterk zonaal karakter krijgt, waarbij de polaire straalstroom langzamerhand verder naar het zuiden zakt. Een grote meerderheid van de EPS-leden ondersteunt deze ontwikkeling ook in de meest recente modelrun. Vanaf woensdag nemen de neerslagkansen dan ook sterk toe, in eerste instantie waarschijnlijk in combinatie met een relatief zacht weertype en grote hoeveelheden worden niet verwacht. Rondom het weekeinde is er een vrij grote kans op 6-7 Bft aan de kust. Later in de periode, zo ongeveer vanaf 7/8 december zijn er wat leden die een behoorlijk koudere oplossing laten zien: ongeveer 20% van de leden laten een hoog ten westen van de Britse Eilanden naar Scandinavië uitbreiden. Veruit de meeste leden, rond 80% houden echter de westelijke stroming zien.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Veel bewolking maar ook af en toe zon, vanaf donderdag geregeld regen of buien. Soms ook veel wind en vooral de eerste dagen vrij zacht.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op voortzetting van het wisselvallige weertype. De middagtemperaturen liggen meestal rond of iets boven de normale waarden.
Bron: knmi/guidance
Paraaf meteoroloog: tolvd
Uitgifte: 29/11/2011 08.09 uur LT
Jij vind het wel leuk he om het enthousiasme te temperen van de leden?
Geplaatst door Tyshane
Bron: knmi/guidance
Paraaf meteoroloog: tolvd
Uitgifte: 29/11/2011 08.09 uur LT
Voor mijn gevoel gaan ze wel aan de voorzichtige kant zitten
Meer als windkracht 6/7 melden ze niet t/m 13 dec.
Geen melding van kans op wintersebuien en ik had het
het op temperaturen rond normaal voor de tijd van het jaar gehouden.
komt ie:
T500 hPA geeft de temperatuur weer op circa 5 kilometer hoogte
T850 hPa geeft de temperatuur weer op een hoogte van circa 1500 meter
Rel-Top (SVG) -> sneeuwvalgrens
Vuistregel Reltop = SVG
524 = 0000 m
528 = 0300 m
532 = 0600 m
536 = 0900 m
540 = 1200 m
enz.
De kansen voor sneeuwval zijn goed aanwezig met die waardes
Dank je! Is me zeker duidelijker geworden nu.
Weerplaza sneeuwdek
(Ik weet niet hoe je afbeeldingen moet posten.)
Ik vertelde gister nog dat weerberichten op de radio niet relevant zijn. Die vertellen rustig dat het zonning is en wordt terwijl heel NL in de mist zit. Nog niks over te zeggen.