Als die aan geeft 10 graden dan is het hier 5 graden.
Vanochtend was het ook goed koud 1.2C
Vanavond hoop ik dat het gaat vriezen want het is nu al 2C.
In andere woorden pluim negeren en lekker wachten op die sneeuw
Er komt vannacht bewolking waardoor de temperatuur gaat stijgen. Weinig kans dat het gaat vriezen.
Hier is het ondertussen al bewolkt.
Die paar graden afkoeling bij sneeuwval en een beetje onderkoelde wind(dauwpunt)is dus bij de juiste omstandigheden al snel genoeg.
Zelfs toen ik nog in Hoofddorp woonde heb ik dat bewust een paar keer ervaren,natte sneeuw die overging in droge sneeuw omdat de boel gewoon begint te vriezen.
Net nog eens even de EC12 output de revue laten passeren en mn. 5 december erbij gepakt.
Als we alle criteria voor sneeuw erbij pakken (T500 hPa -37 °C, T850 hPA -4 a -5 °, Rel top 524-520) dan is maandagmiddag in een groot deel van Nederland sneeuwval waarschijnlijk. Grootste kans daarop maak het zuidoosten van het land alwaar de sneeuwvalgrens tot aan de grond daalt. Vooral wanneer de wind s'middags afneemt is de kans op droge sneeuw hier groot.
EC12 Neerslag en SVG (grijze lijnen)
Ciao Johann
ps Jan; heb jij de DP toevallig ?
| Gewijzigd: 28 november 2011, 23:29 uur, door Alpenweerman
Thx !
DP ook in orde, iets lager zou nog beter zijn >> sneeuw of natte sneeuw moet lukken !
Ciao Johann
ps. T2M minder relevant.
Ik vind die opmerking ook niet echt gepast Jan.. Als je z'n stukje leest bewoord hij het misschien niet helemaal goed, maar hij bedoeld meer te zeggen dat als de 2m temperatuur boven nul is dat het dan waarschijnlijk een sneeuwdrab gaat worden | Gewijzigd: 28 november 2011, 23:36 uur, door Roan
En ook deze geeft een kern lager dan 955 hPa
Nee hoor, perfect voorbeeld 2009. Precies dezelfde situatie als nu het geval is. Ook sneeuw bij 3 a 4 graden. DP en alles was goed en hadden bijna 10 cm. Door de sneeuw die er lag koelde het ook ineens af....... We hebben (Johann en ik) al verschillende malen het hier over gehad
En lieve mensen, of 2m temp nu wel/ niet/wel/ niet etc... is een beetje geharrewar, vind ik. Als jullie goed lezen, kunnen jullie veel lezen over waarom de temp aan het aardoppervlak nu minder relevant is, zoals onder anderen Jan en Johann aangaven. Even heel simpel gezegd, je kan niet met alleen bloem een brood bakken, er zijn toch meer ingredienten voor nodig. Zo kan je niet met alleen een temp dichtbij/onder nul op 2m een sneeuwdag maken. De atmosfeer zit ingewikkelder in elkaar. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen, de hoofdfactoren zijn hierboven door Johann genoemd.
Zo kan ik mij een dag in april herinneren, een paar jaar geleden, waar er bij temps op 2m (aan de grond) 6 graden een berg sneeuw viel, echt droge sneeuw. Waaide ook nog eens zo op. Maar leuk om te volgen deze discussie en de ontwikkelingen.
25 november 2005 was het ook warm, ook een pak sneeuw. En een troep dat het gaf.
Net nog eens even de EC12 output de revue laten passeren en mn. 5 december erbij gepakt.
Als we alle criteria voor sneeuw erbij pakken (T500 hPa -37 °C, T850 hPA -4 a -5 °, Rel top 524-520) dan is maandagmiddag in een groot deel van Nederland sneeuwval waarschijnlijk. Grootste kans daarop maak het zuidoosten van het land alwaar de sneeuwvalgrens tot aan de grond daalt. Vooral wanneer de wind s'middags afneemt is de kans op droge sneeuw hier groot.
Ciao Johann
ps Jan; heb jij de DP toevallig ?
Ter vergelijking ook nog de Theta-E's.
(vuistregel; bij een aequivalent-potentiele temperatur van 12 °C bevindt de SVG zich op zee niveau of te wel 0 meter, bij 24 °C op 1000 meter, bij 36 °C op 2000 meter enz.
°C = Hoogtemeter
12 = 0
15 = 250
18 = 500
21 = 750
24 = 1000 etc
Theta-E
Ciao Johann
25 november 2005 was het ook warm, ook een pak sneeuw. En een troep dat het gaf.
Wel mee eens hoor, het is inderdaad zo dat er droge sneeuw kan vallen bij plus temps op 2 meter, maar voor een fijne sneeuwbeleving is het ook wel leuk als de droge sneeuw droog blijft en er een mooie krakend pak sneeuw komt te liggen en niet uiteindelijk binnen korte tijd een drablaag.
Hoe dan ook, leuk dat deze situatie ontstaat voor die bewuste dag, met droge of natte sneeuw, ach we moeten blij zijn met weer een winterprik, en dan met een warme choco de lantaarnpalen maar eens bestaren.
Da's toch pure horror? Zou je vier dagen niet op onweer-online kunnen....
Zou iemand mij misschien deze termen uit willen leggen..? Ik probeer wat te leren e me er een klein beetje in te verdiepen bedankt!