De Stormvloedwaarschuwingsdienst (SVSD) heeft zondag een officiële waarschuwing gegeven voor hoog water bij Den Helder, Harlingen en Delfzijl. De dienst verwacht bij Den Helder rond 22 uur een waterstand van 2,2 meter boven NAP. Dergelijke waterstanden komen maar eens in de twee jaar voor, zo meldde een woordvoerder. De hoge waterstand wordt veroorzaakt door het gewone getij (vloed) in combinatie met hoge windsnelheden boven de Noordzee, veroorzaakt door een storm bij Noorwegen.
De waarschuwing betekent onder meer dat waterkeringen worden gesloten. De SVSD blijft de waterstandsverwachtingen langs de Nederlandse kust in de gaten houden.
Bron: RTV-Noord | Gewijzigd: 27 november 2011, 11:09 uur, door Marga
*edit* Informatie staat hierboven
Hoek van Holland
Verwacht wordt dat het niveau in Hoek van Holland rond vier uur zondagmiddag op 2,20 meter staat boven NAP; dat is nog net onder het waarschuwingsniveau en ver beneden het peil dat reden is om de Stormvloedkering te sluiten. Die blijft dan ook gewoon open.
Bron: RTV Rijnmond | Gewijzigd: 27 november 2011, 11:09 uur, door Marga
Overzichtspagina verwachtingen
===============================================================================
Sector |Waars|Alarm| Astronomisch | SVSD-verwachting |W/A|Bijgestelde
(evt.station)| peil| peil| hoogwater | hoogwater | |verwachting
-------------------------------------------------------------------------------
Schelde | 330 | 370 | 27-11 15:05 +265 | 27-11 15:05 +320 | | --:-- +---
(Vlissingen) | | | | | |
West-Holland | 220 | 280 | 27-11 15:49 +150 | 27-11 15:50 +215 | | --:-- +---
(H.v.Holland | | | | | |
Den Helder | 190 | 260 | 27-11 20:05 +084 | 27-11 20:05 +220 | W | --:-- +---
Harlingen | 270 | 330 | 27-11 22:54 +128 | 27-11 22:55 +290 | W | --:-- +---
Delfzijl | 300 | 380 | 27-11 13:06 +154 | 27-11 13:05 +245 | | --:-- +---
Stormvloedkeringen | Open | Gesloten | Sector
Oosterscheldekering | * | | Schelde
Maeslant- en Hartelkering| * | | West-Holland
Hollandse IJssel kering | * | | West-Holland
tijden in MET, hoogten in cm t.o.v. NAP, W = Waarschuwing, A = Alarmering
zitting aangevangen op 27-11 om 06:00.
voor meer informatie zie pagina SV02: Toelichting SVSD.
Kan je vanmiddag niet gaan?, misschien kan je dan nog wat leuke foto's plaatsen
Het is vanmiddag juist weer laag water. Vanmorgen even wezen kijken maar echt spectaculair was het niet, wel een harde wind bovenop de dijk en flinke golven, met veel schuim erop.
De storm, die het noorden van Nederland treft, zorgt voor veel overlast in het zuidwesten van Zweden. Meer dan 12.000 huishoudens zitten zonder stroom en de veerdiensten tussen Zweden en Duitsland varen niet meer. De Zweedse meteorologische dienst heeft een klasse 3 waarschuwing voor deze storm afgegeven. Dit houdt in, dat de zware wind(stoten) gevaar oplevert voor mens en omgeving.
© onweer-online
Bron: AP
snap dat stukje niet, zijn die 3 keringen gesloten of open?
Open. Zie hier http://www.meetadviesdienst.nl/nl/water-en...ededelingen.htm
Er is op dit moment niet echt veel aan de hand, de wind doet het kalmer aan dan aanvankelijk was voorzien.
Hier in Den Helder op dit moment een vrij krachtige tot krachtige wind uit het NW-en, 5 á 6 Bft.
Wat gespatter geweest vandaag en vanaf het middaguur toch behoorlijk zonnige perioden gehad.
Doordat de wind het er een stuk rustiger aandoet, zal het water ook niet de verwachte stand van +2.30 meter N.A.P bereiken maar zal ergens uitkomen om en nabij de +1.85 meter boven N.A.P.De opzet van het water zal dus ongeveer 1,00 meter bedragen in plaats van de verwachte 1,45 meter.
De TESO overweegt zijn veerdienst te gaan stremmen vanaf 19:30 uur, ivm met het hoge water, maar voor de rest is het allemaal niet vreselijk spannend.
Ik denk toch dat ik even rond 20:00 uur bij de steiger een kijkje ga nemen hoe het er allemaal erbij staat, misschien nog een paar foto's maken van het hoge water.
Ik weet niet of dat gaat lukken, want het is behoorlijk donker en ik heb maar een eenvoudige camera.
Er is op dit moment niet echt veel aan de hand, de wind doet het kalmer aan dan aanvankelijk was voorzien.
Hier in Den Helder op dit moment een vrij krachtige tot krachtige wind uit het NW-en, 5 á 6 Bft.
Wat gespatter geweest vandaag en vanaf het middaguur toch behoorlijk zonnige perioden gehad.
Doordat de wind het er een stuk rustiger aandoet, zal het water ook niet de verwachte stand van +2.30 meter N.A.P bereiken maar zal ergens uitkomen om en nabij de +1.85 meter boven N.A.P.De opzet van het water zal dus ongeveer 1,00 meter bedragen in plaats van de verwachte 1,45 meter.
De TESO overweegt zijn veerdienst te gaan stremmen vanaf 19:30 uur, ivm met het hoge water, maar voor de rest is het allemaal niet vreselijk spannend.
Ik denk toch dat ik even rond 20:00 uur bij de steiger een kijkje ga nemen hoe het er allemaal erbij staat, misschien nog een paar foto's maken van het hoge water.
Ik weet niet of dat gaat lukken, want het is behoorlijk donker en ik heb maar een eenvoudige camera.
Het water lijkt om 21:00 uur het hoogste punt te hebben bereikt bij 2,08m boven NAP. Inderdaad niet heel bijzonder, een opslag van 1,23 meter, maar dus wel boven het waarschuwingspeil.
De TESO heeft de afvaarten van 19:30uur en 20:20 uur toch niet gestremd.
Ik was zelf op dat moment bij de oude aanlegsteiger en zag rond kwart over acht de Drs. Wagenwaker nog aanmeren bij de veerhaven.
De oude aanlegsteiger die staat wel onder water, maar voor de rest geen problemen, wel veel mensen op de dijk en op het uitzichtpunt ter hoogte van de Weststraat maar die konden daar toch ook niet veel zien.
Wel geprobeert wat foto's te maken maar helaas ik ben niet echt een fotograaf en mijn camera is niet geschikt voor het maken van foto's van landschappen als het echt donker is.
Rond 21:00 uur is hier de hoogste waterstand gemeten en deze kwam uiteindelijk uit op +2.08 meter boven N.A.P.
De opzet was uiteindelijk +1,25 meter.
De storm die zondag over Noorwegen raasde, heeft waarschijnlijk aan vier mensen het leven gekost. Dat heeft het Noorse persbureau NTB maandag gemeld. Twee medewerkers van een filmteam worden vermist, nadat hun boot bij Egersund aan de zuidwestkust van Noorwegen was omgeslagen. Een man verdronk bij een ander ongeluk met een boot bij Leirvik. In de stad Bergen kwam een wandelaar om het leven, toen een boom op hem terechtkwam. De storm trof ook Zweden en Denemarken. In het zuiden van Zweden kwamen volgens de zender SR ongeveer 80.000 huishoudens zonder stroom te zitten. In Denemarken waren de bruggen over de Grote Belt en over de Öresund naar Zweden verscheidene uren afgesloten. In alle drie landen lag het spoorverkeer door de harde wind op verscheidene trajecten stil.
Polen
Ook in Polen woedde een storm. Honderdduizenden inwoners zitten zonder stroom. Alleen al in Pommeren in het noordwesten hebben ongeveer 200.000 huishoudens geen elektriciteit. Omgevallen bomen beschadigden niet alleen de elektriciteitsmasten, maar ook tientallen huizen. Diverse mensen moesten worden geëvacueerd.
Bron: Nu.nl | Gewijzigd: 22 februari 2017, 11:26 uur, door Joyce.s
Bij het laagste gedeelte van Harlingen kwam het over de kade heen.
| Gewijzigd: 22 februari 2017, 11:26 uur, door Joyce.s