Een Britse televisieteam heeft voor het eerst de levensgevaarlijke 'IJspegel des doods' gefilmd op Antarctica. Een ijskoude tornado onder water, die alles bevriest waarmee het in aanraking komt. Het bizarre fenomeen is waargenomen nabij het eilandje Little Razorback op de Zuidpool en voor het eerst gefilmd door Hugh Miller en Doug Anderson, van het BBC-programma Frozen Planet.
Grote bedreiging
Het vreemde verschijnsel ontstaat omdat het water slechts -1 graad is, terwijl het op het land -20 graden is. Daardoor komt er een luchtstroom op gang, waaruit ijs ontstaat met een hoog gehalte aan zout. Dit ijskoude zout valt terug in het water en veroorzaakt sponzig ijs; een zogenaamde brinicle. Deze ijspegel vormt een grote bedreiging voor het leven op de zeebodem.
Race tegen de klok
'Het was een race tegen de klok, want niemand wist hoelang het zou duren,' vertelt cameraman Miller op de site van de BBC. De cameramannen hebben een timelapsvideo gemaakt van het gebeuren. Vanavond is Frozen Planet te zien op BBC1 om 22.00 uur.
Bron: AD
Het commentaar bij dit filmpje maakt het pas echt af..en dan dat geluid alsof er een deur opengaat...haha Horrorwinter!
Echt prachtig om te zien!
Grote bedreiging
Het vreemde verschijnsel ontstaat omdat het water slechts -1 graad is, terwijl het op het land -20 graden is. Daardoor komt er een luchtstroom op gang, waaruit ijs ontstaat met een hoog gehalte aan zout. Dit ijskoude zout valt terug in het water en veroorzaakt sponzig ijs; een zogenaamde brinicle. Deze ijspegel vormt een grote bedreiging voor het leven op de zeebodem.
Bron: AD
Mooi filmpje!
Maar het verhaal dat je erbij vertaald is niet geheel correct.
Het zeewater was er iets kouder volgens de BBC ca -1.9 graden.
En wat jij vertaald als luchtstroom is een warmte stroming door het ijs heen.
De warmte vanuit het relatief warme zeewater vloeit door het oppervlakte ijs weg naar de zeer koude lucht er boven die ruim onder de -20 kan duiken.
Het ijs vormt zich net als op zoet water maar de zout moleculen maken er een sponsachtig geheel van omdat die verdrongen worden uit het vers ontstaand ijs kristalrooster zolang er nog vrije water moleculen zijn(in zeewater zit niet voldoende zout om elke watermolecuul van een zout molecuul te voorzien).
De water/zout verbindingen vormen daarmee een geconcentreerde en onderkoelde pekeloplossing die naar de bodem zakt omdat het zouter en kouder is dan het zeewater zelf.
Vervolgens ontstaat er een buis van relatief zoet zeewater rond de zeer koude pekelstroom omdat die zo koud is dat het relatief zoete zeewater bevriest.
Edit,zie dat je als bron AD hebt opgegeven.
Ik dacht dat dit gelinkt via wintertopic dus ook via http://www.bbc.co.uk/nature/15835017 was.
Als het AD dit zo slecht vertaalt dan is dat voor een kranten redactie echt abominabel droevig en ronduit een pruts vertaling. | Gewijzigd: 23 november 2011, 17:11 uur, door Picobyte
Zelfs de zeesterren zijn geanimeerd.
Dat heet timelapse bijvoorbeeld een foto per seconde nemen en dat met zestig foto's per seconde afspelen.
Dan gaat alles bewegen als in zo'n stop motion kleipoppetjes filmpje.
Dan gaat alles bewegen als in zo'n stop motion kleipoppetjes filmpje.
weet wel wat timelapse of stop motion is. | Gewijzigd: 23 november 2011, 17:23 uur, door SchumiM1986
Mooi,want in mijn ogen ziet de waterstroom en lichtbreking in de mengende neerwaartse stroming er namelijk zeer realistisch uit,het effect dat je ook ziet bij mengen van alcohol en water in een glas en meer mengsels die ik vaker gezien heb.
Dat is voor computers heel moeilijk te berekenen.
Dus aan jou de vraag,wat doet jou twijfelen aan de echtheid van dit filmpje?
En welke software is er volgens jou voor de animatie gebruikt? want dan ga ik die direct downloaden en uitproberen.
Echter ga je nu zelf ook de fout in, zoutmoleculen bestaan immers niet, enkel ionogene roosters .
Ja maar probeer dat maar es op ngc/discovery niveau uit te leggen aan iemand die net aan begrijpt wat pekel is
Een of ander wormvormig beestje zover ik kan zien.
Zijn soorten genoeg die het geweest kan zijn iig.
Laat je ook niet foppen door de belichting en camera sensor,kleuren zijn vaak niet zoals onze ogen die waarnemen bij dit soort lastige omstandigheden.
Heel erg gaaf dit verschijnsel, en alhoewel mijn Engels zeer behoorlijk is, begreep ik niet precies hoe het nou ontstond.
Dus thanks voor de ( vertaalde) Nederlands uitleg!!
De hele serie waar dit onderdeel van uit maakt is adembenemend, dus als je terug kunt kijken via youtube ofzo....zeker doen!!
Maar het verhaal dat je erbij vertaald is niet geheel correct.
Het zeewater was er iets kouder volgens de BBC ca -1.9 graden.
En wat jij vertaald als luchtstroom is een warmte stroming door het ijs heen.
De warmte vanuit het relatief warme zeewater vloeit door het oppervlakte ijs weg naar de zeer koude lucht er boven die ruim onder de -20 kan duiken.
Het ijs vormt zich net als op zoet water maar de zout moleculen maken er een sponsachtig geheel van omdat die verdrongen worden uit het vers ontstaand ijs kristalrooster zolang er nog vrije water moleculen zijn(in zeewater zit niet voldoende zout om elke watermolecuul van een zout molecuul te voorzien).
De water/zout verbindingen vormen daarmee een geconcentreerde en onderkoelde pekeloplossing die naar de bodem zakt omdat het zouter en kouder is dan het zeewater zelf.
Vervolgens ontstaat er een buis van relatief zoet zeewater rond de zeer koude pekelstroom omdat die zo koud is dat het relatief zoete zeewater bevriest.
Edit,zie dat je als bron AD hebt opgegeven.
Ik dacht dat dit gelinkt via wintertopic dus ook via http://www.bbc.co.uk/nature/15835017 was.
Als het AD dit zo slecht vertaalt dan is dat voor een kranten redactie echt abominabel droevig en ronduit een pruts vertaling.
Thanks voor de goede vertaling, ik snapte er eerst al geen jota van wat er nu precies gebeurd, maar nu wel..:)
Het fenomeen dat koud zout water naar beneden zakt is er ook verantwoordelijk voor dat de golfstrom op gang blijft.. Hier wordt dat op microschaal goed laten zien, maar gebeurd voor de oostkust van Groenland op megaschaal, het enige wat er niet gebeurd is dat het zoetere water van die vertikale ijs pegels vormt (ik heb er althans nog niet over gelezen), het blijft gewoon aan het oppervlak als pancake ijs.
Wel bizar om te zien, erg mooi gefilmd.
Lots