Wat is de beste plaats om deze te plaatsen ?
Ik heb laatst een Alecto WS-4000 weerstation gekocht en alle apparatuur zit op 1 stang gemonteerd.
De thermometer is op een schutting geplaatst op een hoogte van 1.50 meter de regenmeter heb ik ernaast hangen en ik wil mijn windmeter op 10 meter plaatsen en de bijgeleverde datakabels verlengen.
Wat is nu de juiste hoogte om wind te meten ?
Alvast bedankt voor de reacties.
Johan
Succes!
Succes!
Ik heb ook zo'n weerstation gehad maar windmeting was onmogelijk als je tussen de bomen woont. Hweb wat twijfels over de schoorsteen als ideale plaats, lijkt me dat wervelingen rond het huis behoorlijk veel invloed kunnen hebben.
Klopt, als je tussen de bomen woont is het wat lastiger. De buren hier hebben de windmeter bovenop de schoorsteen geplaatst, zodat de windmeter nog een stukje er bovenuit steekt. Dan zou het geen problemen moeten opleveren lijkt me.
En ja, zoals hierboven al gezegd, is de schoorsteen niet de ideale plaats in verband met wervelingen. Als je de mogelijkheid hebt kun je de windmeter met behulp van een stang een aantal meter boven de daken uit laten steken. Ik ken jouw woonomgeving niet, maar een windmeter op 10 meter hoogte in een vrije omgeving is ideaal, als dit niet lukt is een eind boven de nokken van de daken uit het beste wat je kunt doen om goede metingen te kunnen verrichten
Ik hoop dat je er wat aan hebt...
Groeten Wilfred
Ik ga de windmeter aan een metalen staaf bevestigen en deze aan de gevel boren met een antennebeugel zodat ik hem iig op 10 meter kan stellen.
Johan
Gebruik wel een hele stevige montage: dikke beugels en flinke bouten in de muur. 14 juli 2010 is bij mij het zaakje tijdens een downburst compleet afgebroken met bouten en al
Ben ik blij dat ik tussen de bomen woon, op 10 meter hoogte heb ik nog 15-20 meter boomtoppen er bovenuit steken. Dus ik hoef me geen zorgen te maken voor afwaaiende apparaten...
Niet voor apparaten, nee...