Tornado jagen is al extreem, maar in de nabije toekomst wordt het tornadojagen tot ander niveau verheven. De U.S. National Science Foundation (NSF) heeft aangekondigd, dat ze meer dan $10 miljoen gaan besteden aan het ombouwen van een A-10 Thunderbolt jet fighter, aka de "tank killer", tot een zware storm infiltrant. Omdat de A-10 zijn strepen al bewezen heeft in de zware en harde oorlogsomstandigheden, zal dit vliegtuig ook geschikt zijn voor de ongelooflijk zware en ruige omstandigheden zoals die te vinden zijn in zeer zware onweersbuien. Van hagelstenen en windstoten tot bliksem, de A-10 moet het allemaal kunnen hebben. De A-10 is niet het eerste vliegtuig, welke in een zware onweersbui gevlogen gaat worden. De A-10 gaat het T-28 militair trainingstoestel vervangen. Dit toestel heeft een staat van dienst van 35 jaar, voordat het in 2005 aan de grond werd gezet. De T-28 was zeer succesvol in het verzamelen van data zoals windsnelheid, verdamping en elektrische stromingen. De A-10 zal meer instrumenten kunnen herbergen, hoger kunnen vliegen en langer in stormen blijven dan de T-28.
A-10 Thunderbolt straaljager
"We zijn zeer blij met de mogelijkheden van de A-10" zegt Sonia Lasher-Trapp van de Purdue Universiteit. "We moeten echt meer te weten komen van de omstandigheden binnenin een storm - de regen, de hagel, het ijs - en dit vliegtuig gaat ons helpen om data te verzamelen uit zwaardere buien, dan we ooit hebben kunnen verzamelen." Het hoofddoel van dit project is om de kennis betreffende de meteorologie te vergroten door een beter inzicht te krijgen in zware onweersbuien en tornado's. Hierdoor kunnen er meer accurate verwachtingen en waarschuwingen worden afgegeven. "Momenteel kunnen we "voorspellen" of een onweersbui destructieve winden, regen, hagel, bliksem en tornado's gaat voortbrengen. Maar we moeten nog veel leren om deze voorspellingen te kunnen verbeteren en perfectioneren," legt Lasher-Trapp uit. "De verbeteringen moeten komen door een betere gegevensverzameling binnen in de stormen, waar we onze ideeën, modellen en interpretaties van andere meteorologische data kunnen afstemmen. De potentiële opbrengst is enorm: Bijvoorbeeld mensen kunnen waarschuwen, dat een bepaalde storm veel bliksemactiviteit in zich zal hebben en dat ze daarom niet moeten gaan picknicken. Of mensen kunnen waarschuwen, dat een storm extreem grote hagelstenen zal geven. Het is niet zeker, dat we op korte termijn de antwoorden zullen hebben, maar een specifieke en accurate voorspelling is ons ultieme doel." De NSF hoopt, dat de A-10 in 2013 klaar zal zijn voor gebruik.
© Onweer-Online
Bron: Accuweather | Gewijzigd: 22 februari 2017, 11:29 uur, door Joyce.s