De sneeuwval en hagel heeft maandagochtend in de noordelijke kustprovincies voor overlast gezorgd. In de Kop van Noord-Holland en in Friesland was vooral de situatie op de weg slecht.
Door de winterse buien is er plaatselijk een hageldek of een sneeuwdek ontstaan. In Leeuwarden lag 1 centimeter sneeuw volgens de Weerflits op deze site. Door het winterweer ontstonden op de Afsluitdijk aanrijdingen, waarbij een vrachtwagen betrokken was. De dijk richting Friesland werd daardoor afgesloten.
©vwkweb.nl
Het verkeer heeft vanochtend veel last van de winterse buien.
Afsluitdijk
Vooral in het midden van het land, de kop van Noord-Holland en in Limburg zijn de wegen glad door sneeuw- en hagelbuien. Daardoor waren de files ook een stuk langer dan normaal. De Afsluitdijk in de richting Friesland was uren dicht omdat halverwege de dijk een vrachtwagen was gekanteld.
Buien
De chauffeur werd vermoedelijk verrast door de winterse buien. De truck was geladen met melk en kaas. Twee auto's die achter de truck reden, botsten vervolgens op elkaar.
© RTLNieuws.nl
Maandagochtend trok een gebied met felle hagel- en natte sneeuwbuien vanuit het noordwesten het land op. Daarbij ontstonden tijdens de ochtendspits lange files. Voor het overgrote deel werden deze echter niet veroorzaakt door gladheid, maar door nattigheid en beperkt zicht: hoewel het soms flink doorsneeuwde, bleven de meeste wegen de gehele ochtend zwart.
[img width=480 height=319]http://www.weer.nl/typo3temp/pics/11687a5745.jpg[/img]
De A4 vanochtend in de richting van Amsterdam bij het brugrestaurant in de buurt van Schiphol. Er valt sneeuw, maar het wegdek blijft zwart: de sneeuw smelt weg omdat de wegdektemperatuur veel te hoog is.
Het zwartgekleurde asfalt verdween dus bijna nergens onder een witte laag. Dit kwam omdat de sneeuwvlokken, eenmaal op het wegdek aangeland, meteen wegsmolten. De temperatuur van het asfalt was gewoonweg veel te hoog om tot een laagje sneeuw te komen. Ook aan de zijkant van de wegen bleef de sneeuw vaak niet liggen. De grasvelden werden her en der ‘vies wit’ met van die natte ijsdrab, maar veel meer dan dat zat er meestal niet in.
Alleen op de enkele plekken waar een extreem zware bui viel, ontstond een tijdelijke sneeuwlaag. Op de Afsluitdijk vond vanochtend bijvoorbeeld een ongeluk plaats met een vrachtwagen. De snelweg werd vervolgens afgesloten en dit zorgde voor lange files. Deze ongemakken waren alleen mogelijk door de (lokale) zeer extreme omstandigheden daar: een bui met de neerslagintensiteit van een zomerse wolkbreuk trok over en liet in korte tijd een behoorlijke laag sneeuw achter die pas na wat langere tijd was weggesmolten. Nogmaals, dergelijke extreme omstandigheden kwamen slecht zeer lokaal voor. Ook op enkele andere plaatsen was sprake van tijdelijke gladheid, maar ‘met z’n allen vaststaan in de sneeuw’, daar was als gevolg van de hoge wegdektemperaturen geen sprake van.
[img width=455 height=320]http://www.weer.nl/typo3temp/pics/da4b75be5e.gif[/img]
Neerslagradarbeeld van 10 uur vanochtend, aan het einde van de ochtendspits. De luchttemperaturen dalen tijdens de sneeuwval tot vlak boven het vriespunt. De wegdektemperaturen blijven echter ruim boven nul.
Voorlopig blijven nog een flink aantal maartse buien vallen, maar overlast op uitgebreide schaal geven de buien niet. Wel kan het lokaal kórte tijd glad zijn. Dit geldt vooral bij hagelbuien: de ijskorrels waaruit de hagelkorrels bestaan, zijn behoorlijk massief en smelten daarom niet zo gemakkelijk weg als sneeuwvlokken. Een sneeuwbui zal alleen als deze heel zwaar is voor een sneeuwlaagje op de weg zorgen.
In de avond en nacht naar dinsdag gaan de wegdektemperaturen in het binnenland overigens wél flink teruglopen. Deze afkoeling kan echter alleen maar plaatsen vinden doordat daar juist weinig bewolking aanwezig is. Meer dan een enkel verdwaald buitje vanaf zee dat wat verder het land optrekt, wordt niet verwacht. Gladheid door hagel- of sneeuw op uitgebreide schaal zit er dan ook niet in. Wel is er risico op gladheid door bevriezing, als eerste op bruggen en viaducten. Deze hebben geen ‘last’ van de warmte die in de ondergrond aanwezig is en koelen daardoor het snelst af.
Bron: Meteo Consult