Deze week ontstaan er veel vallende sterren boven aarde. Door voorspelde mist en een heldere maan is het nog afwachten of de sterren te zien zijn. De vallende sterren worden veroorzaakt door de meteorenzwerm Leoniden. Deze jaarlijks terugkerende zwerm bestaat uit brokstukken en stof van de komeet Tempel-Tuttle. De brokstukken en het stof verbranden in de aardse atmosfeer. Hierdoor zijn vanaf aarde kleine streepjes licht te zien. De naam 'vallende ster’ is dus een verkeerde benaming. Het zijn immers geen echte sterren, maar brandend gruis.
Vallende meteoor van de komeet Swift-Tuttle
Leoniden
Leoniden staat bekend om haar enorme aantal vallende sterren. In het piekjaar 2001 werden er wel duizenden meteoren per uur waargenomen. Tussen 17 en 19 november trekt de meteorenzwerm door de aardse atmosfeer. Op 18 november om 5.00 uur 's ochtends zullen de meeste vallende sterren te zien zijn in Nederland. De voorspelling voor dit jaar is twintig meteoren per uur. De andere avonden zullen dit er tien tot vijftien per uur zijn.
Mist
De vallende sterren zijn alleen te zien bij helder weer. Het KNMI voorspelt mist en laaghangende bewolking voor de komende week. Deze week is het vooral 's nachts mistig. Of de vallende sterren te zien zullen zijn, is dus nog afwachten. Ook de maan kan het zicht op de sterrenregen vertroebelen. Als deze te krachtig straalt, zijn alleen de meest heldere meteorieten te zien. Door de stand van de maan in de nacht van 18 november, hij staat in het laatste kwartier, zijn de vallende sterren ook minder goed te zien. Begin deze maand scheerde een asteroïde nog langs de aarde. Tussen de aarde en de asteroïde lag op het meest dichtsbijzijnde punt een afstand van ongeveer 324.600 kilometer.
Bron: Elsevier | Gewijzigd: 4 mei 2017, 12:30 uur, door Joyce.s
Bron: Spaceweather. Net online gekomen. Al een kortstondige eerdere piek dus vanavond!:)
Is de voorspeller dus ook nog maar net achtergekomen.
Dat is 23.26
Oke, die komt dus al niet meer uit je hebt hem aan meerdere mensen verteld
Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Maar ik vertel niet wat ik ga wensen LOL
Ik ook niet na 3 zware shaggies en onderkoelingsverschijnselen
Was wel een mooie sterrenhemel
Misschien was het toeval, maar heb hem wel gezien