Ja hahaha Tuurlijk dat . Jij haat winter , dus voor jou is het gelijk welke vorm goed
Maar goed. Alle gekheid op een stokje. Ik heb er ook nog steeds vertrouwen in. Alleen jammer dat de examens nu wel heel rap dichtbij komen Tot dan en dat is dan tot 20 december hoeft winter nog niet per sé van mij.
In 2009 was het perfect. Op de laatste dag examens doken de temperaturen omlaag en op mijn eerste vakantie dag was het raak
Vorig jaar juist het omgekeerd. Op de laatste examendag zette de dooi in en kwam de vorst nauwelijks terug.
Geef mij dan maar lekker veel dooi tijdens de examens zoals 2009 | Gewijzigd: 27 november 2011, 15:09 uur, door thunder and lightning
Denk dat het vooruitzicht voor de Alpen wel gunstig is, ik denk dan aan 50 cm tot 1 meter. Mag ook wel want de wintersporters die hebben het moeilijk nu.
ja heb vanochtend beelden gezien,2500m geen sneeuw en +10 graden
had ik voorspeld, maar dan twee dagen eerder, en iets heftiger
70 procent klopt , zijn de almanaks
1 December Tamelijk koud, een paar winterse buien, beetje zon, nachtvorst Neerslag, winderig en zacht
2 December ,, ,,
3 December ,, ,,
4 December ,, ,,
5 December (Sinterklaas) Minder koud, somber, regenachtig ,,
6 December ,, ,,
7 December ,, ,,
8 December ,, Wisselvallig
9 December Depressies, veel regen en zacht ,,
10 December ,, ,,
11 December ,, ,,
12 December ,, ,,
13 December ,, Opklaringen
14 December Minder onstuimig, zacht, weinig zon ,,
15 December ,, ,,
16 December ,, ,,
17 December ,, ,,
18 December Stabiel winterweer, licht tot matige vorst in de nacht ,,
19 December ,, ,,
20 December ,, ,,
21 December ,, Kouder en helder
22 December ,, ,,
23 December Zacht, somber, regenachtig ,,
24 December ,, ,,
25 December (Kerstmis - 1ste Kerstdag) ,, ,,
26 December (Kerstmis - 2de Kerstdag) ,, ,,
27 December ,, Winters met kans op vorst
28 December Wisselvallig, winterse buien, 5°C ,,
29 December ,, ,,
30 December ,, ,,
31 December (Oudjaarsdag) ,, ,,
Dat is nog erg ver weg om daar nu al wat over te zeggen. Ik vermoed meer dat er natte sneeuw gaat vallen.
http://www.snowrepublic.com/weer/589/De_wi..._volhouden.html
Mijnheer Vahnstad heeft andere bronnen dan wij. Bronnen die zelfs die van Jan en Johann e.a. doen verbleken.
70 procent klopt , zijn de almanaks
1 December Tamelijk koud, een paar winterse buien, beetje zon, nachtvorst Neerslag, winderig en zacht
2 December ,, ,,
3 December ,, ,,
4 December ,, ,,
30 December ,, ,,
31 December (Oudjaarsdag) ,, ,,
Als je in de almanaks gelooft ( de bekendste is de de Enkhuizer) dan krijgen we een wisselvallige zachte winter zonder lange perioden van vorst.
( ow de zomerverwachting staat daar ook.. zijn we gelijk klaar )
De theorie van omkeerdagen
Deze theorie werd in de jaren 1920 ontwikkeld door amateur-meteoroloog Nell te Voorschoten. Deze theorie geldt voor landen met een zeeklimaat liggende tussen de 52e en 54e breedtegraad. Er bestaat in dit gebied een steeds terugkerend, grillig en wisselend patroon van het weerbeeld. Om de zoveel dagen, maanden en jaren moet men rekening houden met veranderingen. Deze worden veroorzaakt door onder meer maanstanden, de zonnehoogten, de zonnekracht, de zonnevlekken en de gemiddelde temperaturen.
De waarnemingen die de Enkhuizer Almanak hanteert zijn: temperatuur, windrichting, windkracht, aantal uren zonneschijn, aantal millimeters neerslag en verschijnselen als mist, onweer en nachtvorst. Via berekeningen leidt dit tot een prognose die voor 70-80% klopt. Momenteel is men bezig om nog meer onderzoek te doen om de theorie van de omkeerdagen te perfectioneren.
source: http://wetenschap.infonu.nl/weer/29475-wee...2-het-weer.html | Gewijzigd: 27 november 2011, 17:02 uur, door Callie-P
Waarom is dat zo zeker???(ondanks dat ik het van ganze harte hoop als schaatsliefhebber op natuurijs)
Heb het al een paar keer gepost
Maar er is al tot 2x toe aan voorbij gegaan omdat we dat natuurlijk niet willen weten/willen horen
Het is ongebruikelijk koud(geweest) in grote delen van Alaska en Canada in november
Dat was het ook zo in de novembermaanden van in 1956 en 1988
Kijk vervolgens eens naar de Hellman ranglijst zou ik zeggen
Wat zien we daar...
(ff uit mn hoofd)
De winter van 1957 op plek 100(van de laatste 111 jaar)
De winter van 1989 op plek 11(van de laatste 111 jaar)
Dus is het wel zo ZEKER dat de winter nog komt??????
Nee,dat is zeker niet zeker als je het mij vraagt
Heerlijk weer.. in de ochtend bewolkt weinig wind.. later in de ochtend ( rond middaguur) sterk aantrekkende wind en buien.
Dit duurde tot pakweg een uurtje of twee daarna trok de lucht open en nam de wind aanzienlijk af.
Heerlijke strandwandeling gemaakt waar we konden genieten van erg hoge golven.. heerlijk na al dat saaie weer van de afgelopen weken. | Gewijzigd: 27 november 2011, 17:16 uur, door Callie-P
Nee,dat is zeker niet zeker als je het mij vraagt
Eens .. en natuurlijk komt de winter.. begint geloof ik ergens in december ( verschillen we nog van mening over ) en eindigt ergens in maart ( zie december )
Dus de winter komt.. ( net als sinterklaas) maar hoe en wat.. we moeten het gewoon afwachten. Alles is zo grillig dat iedereen nog gelijk kan krijgen.
Zat nog even met dat Canada, want dat had al een poosje mijn aandacht..( maar negeerde het om de ene of andere (wintergek) reden.)
POSITIEVE NAO
- Zeer krachtige hogedrukgebieden boven Bermuda/Azoren,
- Grote en diepe depressie boven het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan,
- Zachte en natte winters in West Europa,
- Koude en droge winters in het noorden van Canada en Groenland,
- Milde natte winters in het oosten van de USA.
NEGATIEVE NAO
- Zwakke hogedrukgebieden boven Bermuda/Azoren,
- Gematigde depressies boven het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan,
- Blokkerende hogedrukgebieden met koude (droge) winters in grote delen van Europa,
- Grotere depressie activiteit boven de Middellandse zee,
- Zachte winters in Groenland,
- Koud met sneeuw in het oosten van de USA.
source:http://www.meteo-maarssen.nl/circ_globaal.html
source :http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/new.nao_index_ensm.html | Gewijzigd: 27 november 2011, 17:33 uur, door Callie-P
De waarnemingen die de Enkhuizer Almanak hanteert zijn: temperatuur, windrichting, windkracht, aantal uren zonneschijn, aantal millimeters neerslag en verschijnselen als mist, onweer en nachtvorst. Via berekeningen leidt dit tot een prognose die voor 70-80% klopt. Momenteel is men bezig om nog meer onderzoek te doen om de theorie van de omkeerdagen te perfectioneren.
Is dat eigenlijk niet ook een beetje wat die Piers Corbyn doet?! Maar dan op wereldschaal en niet binnen de genoemde breedtegraden?
Ik volgde die Piers niet, maar heb hem vandaag ook maar eens aan mijn twittor toegevoegd en "zijn" site bekeken e.d. Misschien toch wel eens leuk om hem ook wat meer te gaan volgen, je bent niet voor niets zo gehaat of graag gehoord. Dan heb je of te eng dingen goed of een veel te grote mond. Beide een goede reden om eens goed te volgen.
Run 12z is binnen in het engelse, sneeuw voor Groningen 4 december??!!:
Zo ff verder kijken, moet koken....
Wat zien we daar...
(ff uit mn hoofd)
De winter van 1957 op plek 100(van de laatste 111 jaar)
De winter van 1989 op plek 11(van de laatste 111 jaar)
1989 op plek 11, is dat geen typfout ?
klopt moet 111ste plek zijn met het verschrikkelijke hellmann getal van 1,9 aaaaaaaaaaaaaaaah
http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/hellmann.html | Gewijzigd: 27 november 2011, 17:37 uur, door Callie-P