Huh,hopelijk wordt je na 8 dec. niet verkouden
Maar ik denk dat je wel eens gelijk kan krijgen met deze verwachtigingen
door ronald de wildt
Terwijl ik deze bijdrage tik, hoor ik op de achtergrond in het NOS journaal de berichtgeving over boeren die regionaal de velden aan het besproeien zijn, 24 november…
Zoveelste teken van een weerjaar dat in bepaalde opzichten bijna ongeloofwaardig overkomt, vooral dan v.w.b. de neerslag.
Zowaar komt er op korte termijn enige regen aan. Daarop is te zien dat een koufront behorend bij actieve lagedruk dat vanaf het zeegebied nabij IJsland naar het noordwesten van Scandinavië zal trekken.
In de loop van morgen zal de bijbehorende regenzone van west naar oost overtrekken, naar verwachting met hoeveelheden in de orde van 1-3 mm, meeste in het noorden.
Zaterdag brengt zuidelijke hogedruk, in de vorm van een “Zwischenhoch†zoals de Duitsers dat zo fraai benoemen, weer meest droog weer met aanhoudende temperaturen in de orden van Tmin 4-8 C en Tmax 8-12 C.
zondag as, laat zien dat dan opnieuw een frontaal systeem van actieve lagedruk boven het midden van Scandinavië ons zal passeren. Vooral het noorden moet dan met regen en tijdelijk veel wind rekening houden.
Geen doorzettende herfst vooralsnog, want op maandag net als op zaterdag opnieuw stabilisering door hogedruk. Droog, zonnige perioden en aanhoudend vrij zacht weer.
Dinsdag dan deels nog droog, maar in de loop van de dag waarschijnlijk weersverslechtering door IJsland lagedruk.
En dit vormt dan waarschijnlijk de aanzet tot een vrij langdurige periode waarin een uitgebreide zone van lagedruk, begin december zich waarschijnlijk uitstrekkend van het noorden van Scandinavië, zeegebied Schotland tot uiteindelijk –in weinig actieve vorm- zuid Europa. Zie hiervoor de 3e en ook 4e kaart.
Juist het begin van december zal daarom een toename van de kans op aanzienlijkere hoeveelheden regen te zien geven. Vooral eerst is het hierbij nog vrij zacht.
In de loop van de 1e week lopen de waarden terug naar normaal, door afkoelende bovenlucht en iets meer continentale wind (Z) aan de bodem.
Een fenomeen dat nog wel eens wil optreden, wat kouder weer rond en vanaf Sinterklaas, lijkt er dit jaar niet in te zitten.
Het lijkt er op dat actieve oceanische lagedruk opnieuw voor een vers portie stevige maritieme aanvoer gaat zorgen.
Mvg, Ronald.
Laten we het hopen
de winter komt heus wel | Gewijzigd: 24 november 2011, 21:38 uur, door wilezohe
Als ik ergens niet meer in geloof, is het wel de opwarming van de aarde
Sneeuw, elfstedentocht, en alles wat daar bij hoort, komt echt wel hoor
Als het dit jaar niet is, dan volgend jaar of het jaar daarna wel
Wat is dat nu weer voor een veronderstelling? Het is helemaal normaal dat er nog niets van winter te zien is op de kaarten rond deze tijd van het jaar. Ik herinner me nog in december 2009 dat het een week (of zelfs nog minder) voor dat er zo veel sneeuw viel nog 9 graden hier was.
Dus alsjeblieft niet zo'n zinloze dingen zeggen.
Prachtig plaatje, maar waarom zou het niet komen? Het ijs en ook de sneeuw komen ook deze winter vast weer langs. In welke intensiteit en wanneer dat moeten we maar even afwachten, maar ook dit jaar wordt het gewoon weer winter.
ik hoop het
Tja net als vanochtend, het kaartje zelf is geen handige setting maar als het hoog naar links en beneden zou schuiven kan dat weer potentieel prettig zijn. Of dat zo gaat is natuurlijk maar de vraag.
veelste lange termijn, zorgt alleen maar voor valse hoop. ik kijk niet verder dan 1 december en morgen weer 2 dec etc etc
weather without storms is no weather at all.
On topic.
Ik denk dat de winter gewoon plots snel zal inslaan