Dit hogedrukgebied boven Rusland zoals op deze kaart,laat de kou netjes richting de Balkan vloeien.
Ik zie hierin niets anders dan een zuidoost stroming.(zie lagedruk daaronder)
Precies, dat is steeds wat ik probeer te zeggen. Hogedruk uitgaande van de Rus icm hogedruk boven Scandinavië pakt altijd verkeerd uit. De kans dat we met een echte "Russische beer" te maken krijgen is heel klein. Voor winterweer in oa. Nederland (schaatsen) moet dat Rusland hoog weg. Natuurlijk is een "stand-alone Scandinavischhoog perfect maar de opbouw daarvan vindt niet plaats vanuit het oosten maar vanuit het westen !!!
Ciao Johann | Gewijzigd: 24 november 2011, 12:55 uur, door Alpenweerman
Zoals ik al eerder schreef zijn dit slechte kaarten. het Ruslandhoog blokkeert elke vorm van kou vanuit het oosten dan wel noord(oosten). Scandihoog doet dan niets terzake.
Ciao Johann
Nou er wordt een beetje verkeerd gelezen. Ik vertelde dat dit ScandiHoog een goede zet is. De kou die er is in Scandinavie, die wordt behouden om later, dat typte ik ook, voor ons goede potentie te bieden. Verder heb ik niks gezegd. Ik bedoelde ermee dat dit de beste run is tot nu toe. En overigens vermeldde ik er ook bij dat de termijn nog te ver is. Dus dit keer wordt en niet goed gelezen. En met voorgoed en tijdelijk, dat is mijn fout. Ik bedoelde daarmee dat het nu wel vast staat dat dat Eurohoog voor langere tijd weg blijft nu.
Exact zo interpreteerde ik het ook, snap wat je bedoelt. Ja en van dat 'voorgoed' en 'tijdje' begreep ik wel hoor, maar vond het wel grappig staan. Hoe dan ook, eerst dat eurohoog maar eens weg!
Zoals ik al eerder schreef zijn dit slechte kaarten. het Ruslandhoog blokkeert elke vorm van kou vanuit het oosten dan wel noord(oosten). Scandihoog doet dan niets terzake.
Ciao Johann
Klopt. Bovendien ontstaat dit Scandihoog als een uitstulping van het Ruslandhoog. Tevens heeft de depressie ten zuiden van Nederland aanzienlijk meer invloed dan het Scandihoog. De luchtaanvoer komt uit zuidelijke streken; dus geen vrieskou.
Om echte vrieskou richt Nederland te krijgen moet er eerst een koude depressie van west naar oost overtrekken. Deze depressie zorgt voor een noordelijke aanvoer van koude lucht. In zijn kielzog moet er dan sprake zijn van een hogedrukopbouw boven Scandinavië om de noordelijke aanvoer te handhaven. Komt het zwaartepunt van dit Scandihoog boven de Botnische Golf te liggen, dat draait bij ons de wind naar NO tot O en de vorstperiode kan beginnen. Helaas is dit scenario (nog) niet op de weerkaarten (GFS run, 24-11-2011 06Z) verschenen. Nog even geduld !
Ciao Johann
Dus eigenlijk is met zo'n setting de "Scandihoog" een "Spookhoog"
Omdat zijn evt.invloed op ons wordt geblokkeerd door de "Russchische beer".
Ciao Johann
Is mijn kaart ook kansloos, Johann?
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=316897 | Gewijzigd: 24 november 2011, 13:22 uur, door Ben47
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=316897
Nou die is slechter dan die ik gepost heb hoor! Hiermee blijf je gewoon winden houden tussen zuid en west. Niet goed. Tenzij je van een boterzachte winter houdt met temperaturen van rond de 12-15 graden.
Ik denk dat we geen elfstedentocht meer gaan krijgen, nooit meer. Zal niet aan het weer liggen maar de laatste jaren heb ik het idee dat de winter- en elfstedenmanie zo wordt opgeklopt door provinciale en landelijke media alsmede enkele oranjmutsenuitdelers/slapperookworstenmakers (denk ook aan nieuwjaarsduiken e.d.) dat de heren ElstedenBobo's en de Provinciale Bobo's zich nog wel 6 keer achter de bevroren oren krabben voor ze e.e.a. door laten gaan. Of ze organiseren in stilte de wedstrijd en dan horen we op het 8 uur journaal dat de winnaar is geworden...
Er moet nog heel veel blad van de bomen voor het gaat sneeuwen, en al helemaal natte sneeuw, al dat blad vangt teveel sneeuw op wat veel te zwaar wordt... Denk maar aan 25 november 2005. Lekker veel zagen is wel leuk natuurlijk maar je krijgt wel hele lelijke bomen. Ohja , winter 2006 was nou niet echt streng geloof ik.
(moet wel zeggen dat het dit jaar niet zo extreem als november 2005 is met nog hangend blad)
In de zomer konden de buitenbaden gesloten blijven en nu kunnen de skigebieden niet openen , triest hoor!
Is hier in Limburg wel mistig sinds gisteren moet ik zeggen! Beetje grauw weer, heerlijk!
In de zomer konden de buitenbaden gesloten blijven en nu kunnen de skigebieden niet openen , triest hoor!
Is hier in Limburg wel mistig sinds gisteren moet ik zeggen! Beetje grauw weer, heerlijk!
Ah ja, kom op, niet de spirit verliezen, niet nu al. Overigens schijnt hier nu eindelijk weer eens de zon en van mist is geen sprake. Het ziet er wel weer even leuk uit en een stuk minder somber. Helaas is het door de temperatuur niet echt winterachtig te noemen, maar wel heerlijk weer voor buitenactiviteiten. Die sneeuwww, die komt echt wel!
Eurohoog + Russische beer. Depressie tussen Ijsland en Noorwegen. Zuidelijke stroming boven Nederland. Maximum temperaturen van 10 graden in het westen tot 17 graden in Limburg.
Kansloos?
mijn droomwinter Lekker de hele winter door watersporten zonder het erg koud te hebben!!!! ideaal!!!
Zijn er op dit moment serieus mensen die aan het treuren zijn dat het nog niet koud is? ondanks dat het herfst is?
Ik ken het gevoel wel hoor, alleen heb ik dat met onweer Ik heb nog maar 2x moeten krabben deze herfst.
Eurohoog + Russische beer. Depressie tussen Ijsland en Noorwegen. Zuidelijke stroming boven Nederland. Maximum temperaturen van 10 graden in het westen tot 17 graden in Limburg.
Kansloos?
Uiteraard kansloos.
Wat uiteraard niks zegt over het weer dat het 10 dagen later kan zijn...
Zijn er op dit moment serieus mensen die aan het treuren zijn dat het nog niet koud is? ondanks dat het herfst is?
Ik ken het gevoel wel hoor, alleen heb ik dat met onweer Ik heb nog maar 2x moeten krabben deze herfst.
Wat uiteraard niks zegt over het weer dat het 10 dagen later kan zijn...
4 dagen na mijn 2e kaartje blijkt het weer ons allemaal bij de neus (zie kaart van 20 januari 1947 met 2 blauwe ogen en en rode neus) genomen te hebben. Het laag schuift boven Scandinavië langs op naar Rusland. Het Eurohoog 'krult' daarbij om het laag naar de Noordzee en maakt verbinding met een hoog boven Nova Zembla. Een Noordelijke- en later als het hoog boven Scandinavië verbinding maakt met de Russische beer, (zie kaart 23 januari) NO-stroming komt op gang, die het tot zelfs in maart nog streng laat vriezen. Het begin van een zeer lange koude periode met 2,5 week na de 'kansloze' kaarten een barre Elfstedentocht.
Dus mensen, houd a.u.b. op met het afschrijven van de koude winter als een kaart gepost wordt die momenteel 'kansloos' is. Het zijn maar momentopnames! Het kan binnen een paar dagen gewijzigd zijn!
20 januari 47 Max 5, Min -3, Wind: Noord 2-3 Bft.
23 januari 47 Max -1, Min -6, Wind: NO 3-5 Bft.