Echt winterweer hoeven we met die kaart ook niet te verwachten. Welliswaar NW stroming, maar kijk maar eens naar de ligging van het hoog, die pompt gewoon met een omweg zachte lucht naar ons land.
Natuurlijk zijn in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst maar...wie weet.
Alles is nog beter dan dat Eurohoog
Natuurlijk zijn in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst maar...wie weet.
Winters zijn geen geschreven scripten...
ja daar geef ik je helemaal gelijk in
Maar ja, tis zo teleurstellend dat dat kaarten/pluimen weinig winterweer laten zien.
Een echte overgang zit er voorlopig gewoon niet in. We kunnen ons wel gek gaan maken maar de realiteit is op het moment niet anders.
Heb op het moment niet veel tijd maar misschien dat ik de komende dagen daarover iets kan schrijven.
Even kort:
Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen enerzijds de troposferische polar-vortex (TPV) en anderzijds de stratosferische polar-vortex (SPV). Zowel op langere als ook op kortere tijdschalen blijken de stratosfeer en de troposfeer gekoppeld te zijn. Zo leiden bv variaties in de stratosferische westenwinden enkele weken later tot soortgelijke variaties in de troposferische westenwinden.
Anderzijds kunnen de Rossby-golven zich tot in de stratosfeer voortbewegen (bergen, hogedrukgebieden) met als het gevolg dat ook de stratosferische jetstream gaat ``zwingen``. De windsnelheden nemen gedurende de daaropvolgende 2 tot 3 maanden gestadig af met als gevolg dat de polar-vortex zo instabiel wordt dat warmelucht tot in de hogere atmosfeer boven de Noordpool doordringen kan. Deze opwarming van de stratosfeer (major warming) leidt tot het uiteenvallen (2 helften) van de polar-vortex (een zgn. polar-vortex split). Boven het noordelijk halfrond zien we een overgang naar meer meridionale atmosferische stromingen (blokkades) met transport van koude arctische luchtmassa’s tot zuidelijke breedtegraden. Dit vindt plaats boven zowel de USA als boven Europa.
De precieze koppelingmechanismen en factoren die hierop aangrijpen zijn nog onbegrepen en vooral de laatste jaren wordt veel onderzoek gedaan.
Algemeen kan men stellen;
-een sterke TPV leidt tot sterke westenwinden (zonaal) / positieve fase AO-NAO
-een zwakke TPV leidt tot verhoogde blokkades (meridionaa) / neg fase AO-NAO
Zwakke "warme" PV
Sterke "koude" PV
Facit; Mocht er de komende tijd een ontwikkeling plaatsvinden richting sterke SPV dan is de kans groot dat we ook te vertraagd te maken gaan krijgen met een krachtige TPV en dus zonale circulatie.
Uitgaande van ook andere factoren acht ik die kans echter niet zo groot en ga ik evenals vorig jaar uit van een overwegend geblokkeerd stromingspatroon.
Ciao Johann | Gewijzigd: 23 november 2011, 20:59 uur, door Alpenweerman
Uitgaande van ook andere factoren acht ik die kans echter niet zo groot en ga ik evenals vorig jaar uit van een overwegend geblokkeerd stromingspatroon.
Ciao Johann
Dus als ik het goed gelezen en gesnapt hebt (was toch wel wat moeilijke kost) zitten we op dat vlak vrij goed
Wat heet goed ?! Je ziet wat de gevolgen zijn van een geblokkeerd stromingspatroon. Heel de maand november hebben we te maken met een omega-blokkade en wel één van de aller hardnekkigste in zijn soort. Niet alleen aan de grond maar ook hoog in de troposfeer is de blokkade goed ontwikkeld. De jetstream en zonale zone worden zodoende al weken richting enerzijds de noordkaap, en anderzijds Middellandse Zee en Noord Afrika afgebogen. West en centraal Europa konden (en kunnen) zich verheugen op extreme neerslagtekorten. In sommige delen van de Alpen is sinds 2 maanden geen druppel regen of vlok sneeuw meer gevallen. Hier in Wallis viel dit jaar slechts 1 keer sneeuw tot in het dal !
Wat mij betreft mag de bezem er eens goed door......
Ciao Johann
Op die dag ligt de temperatuur op 850hpa rond de 0 graden dus er is geen kans op sneeuw. De max. temp. ligt die dag over het algemeen rond de 8 graden ... maar het is afwachten. EC kom vrijwel met het zelfde als het GFS, GFS tekent op een gegeven moment een Hogedruk gebied boven het westen van Engeland... EC tekent een hogedrukgebied iets zuidelijker bij de Azoren (azorenhoog).
EC12z 850hPa temperatuur:
Het GFS is zo schommelend dat er geen waarde aan 1 run gehecht moet worden, pas als er meerdere runs met het zelfde scenario komen is er meer duidelijkheid... nu is het wel hele lange termijn.
Zie ook (laatste stuk) >> Alpenweer
Ciao Joahnn | Gewijzigd: 23 november 2011, 21:19 uur, door Alpenweerman
Die control heeft er aan het einde zin in ja
Nu nog meer members EN het gemiddelde
Straks maar ff de 15-daagse bekijken of die trend ook daarna doorzet.
Ciao Joahnn
Johan met veel plezier en interesse lees ik jou berichten. Ik werk zelf op schiphol en maak deel uit van de sneeuw en gladheid , het zou welkom zijn als die sneeuw eindelijk komt en vele met mij.
gr. wim
Ik zie weinig verschil, kijk vooral eens naar de uitschieter naar boven op 't eind.
Het is nog allemaal weinig hoopgevend, en dat is balen.
Na een tweetal redelijk goede winters, hebben we misschien 'hoge' verwachtingen van deze winter.
Terwijl we heel goed weten dat de kans op een Hollandse kwakkelwinter onverminderd hoog blijft.
gr. wim
Zoals ik gisteren ook al opperde; "Sinterklaas wintertje" ...(psst)
Ciao Johann