Gezien alle runs van de diverse modellen kunnen we dat haast met haast aan zekerheid grenzende wijsheid wel stellen.
Dat enkele koude runnetje op 10 warme runs gaat echt niets uithalen. Ook doet het buiten totaal niet aan alsof het winter wordt. Ik vind dat er nog schrikbarend veel bladeren aan de bomen zitten en het voelt ook niet echt koud aan. Als de zon er even doorkomt af en toe dan is het zelfs 'lekker'.
Daarom denk ik dus ook, en verwacht ik, dat we tot om en nabij Kerst geen winter zullen krijgen. Er zal wel hier en daar wat nachtvorst zijn, en misschien, midden december, een paar flatsen natte sneeuw. Maar dat is niet meer dan een kwakkelwinter-niveau.
Daarna, zeg maar van Kerst tot aan Maart, ga ik niets over zeggen. Dat zou puur koffiedik kijken zijn en zoals iedereen weet, is een statement zonder onderbouwing niet nuttig hier, en terecht.
Ik ga zelfs nog een stukje verder als .......Poider
Ik denk dat je tot de eerste week tot max. 10 dagen waarschijnlijk gelijk hebt.
Daarna is het al koffiedik kijken.
Dat de bladeren nog aan de boom zitten heeft niks met de aankomende winter te maken.
Maar alleen maar met het feit dat het niet serieus gewaaid heeft
Wat is het probleem? Dat is in ieder geval al een stuk beter dan dat eindeloze eurohoog.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Nee,als dat uitkomt(gebeurt natuurlijk niet)
krijg je volgens mij een sterke z- z/w stroming.
Die kl@te H is dan zo ontzettend sterk met zijn 1045 Hpa.
krijg je volgens mij een sterke z- z/w stroming.
Die kl@te H is dan zo ontzettend sterk met zijn 1045 Hpa.
lucht waait rond een hogedrukgebied wijzerszin is dus noordstroming
als je een dag verder kijkt verbindt het zich met een hoog boven groenland | Gewijzigd: 23 november 2011, 18:12 uur, door Jens
Ik denk dat je tot de eerste week tot max. 10 dagen waarschijnlijk gelijk hebt.
Daarna is het al koffiedik kijken.
Helemaal mee eens.
Vandaar ook de onzinnigheid om kaarten te posten die buiten deze termijn vallen, want de kans dat die ook effectief uitkomen is nihil.
LOL @ reactie.
Als je hem 1 dag verder bekijkt zie je inderdaad een uitbreiding van het H, naar het oosten toe. Eventuele aanvoer van koudere lucht verplaatst hier dus mee. Vrijdag 9 dec lijkt de wind via Denemarken, Oost Duitsland en Polen richting de balkan te blazen.
Nu standhouden, zijn we gelukkig ook af van die ellendige toestroom van lagedrukgebieden
| Gewijzigd: 23 november 2011, 18:40 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Verandering in het stromingspatroon zou op termijn de boel op zijn kop kunnen zetten. Of dit nog tot een Sinterklaaswintertje zou kunnen leiden is op dit moment koffiedik kijken. Behoudens wat lichte tot matige stralingsvorst in Midden-Europa is winterweer ver weg. In Lapland vallen deze dagen sneeuwbuien. Deze neerslag wordt geregisseerd door diepe depressies die aan de zuidflank van het zeer koude lagedrukgebied nabij de Noordpool, Scandinavië binnentrekken. In het weekend weet diepvrieskou vanuit het Poolgebied het noorden van Noorwegen en Zweden te bereiken. Voorlopig blijft deze vrieskou op grote afstand van ons land.
Lange termijn prognose: Kans op overgang naar beduidend kouder weer in periode 24 tot 28 november: 10% | Gewijzigd: 23 november 2011, 18:55 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Een groot en hardnekkig Bartlett hogedrukgebied hield de kou en de winter tegen.
Hoe frusterend was het dat ineens alle kou het zuidoosten van Europa opzocht.
Tot aan de voormalige OostDuitse grens kreeg de winter vrij spel
We moesten het inderdaad met n-w stroming doen die constant zachte zeelucht aanvoerde.
Of we nu een Eurohoog of een bartletthoog krijgen of een hogedrukblokkade boven de Alpen...
En ook die blokkade boven Rusland heeft dikwijls eerder geleid tot géén dan wél winterweer.
| Gewijzigd: 23 november 2011, 18:59 uur, door sneeuwschuiver
als je een dag verder kijkt verbindt het zich met een hoog boven groenland
Excuses,stomme fout
Idem
Vandaar dat ik overal te laat kom
Dit zou juist positief zijn, vooral als het stand houd en in verbinding blijft met het hogedrukgebied boven Groenland.
Het is een mooie blokkade met kans op Noord tot Noord-west stromingen.
Ik teken graag voor deze kaart.
Gister regende het wel hard hier snachts. Ik dacht dat er enige motregen zou vallen.. maar blijkt meer.
Afijn, ik dwaal af.
Temperaturen zijn nu niet meer onder 0, wat maakt dat nou uit?
Zolang het Januari en Februari maar dik sneeuwt en koud is vind ik het best!
Het is nu immers toch nog herfst..
Voor je het weet is het steenkoud, en dat is wat het hollands klimaat zo uniek maakt! | Gewijzigd: 23 november 2011, 19:06 uur, door Verwijderde_gebruiker_01