Ik schrijf wat ik op dat moment zag en vond op internet (net zoals dat stukje over horrorwinter). Dat ik er naast zit geef ik helemaal niets om, maar waar ik me persoonlijk groen en geel aan erger is dat iedereen de winter al heeft afgeschreven, terwijl het nog moet beginnen. We weten immers (hoop ik) hoe dat het vorig jaar verliep. Daarbij blijf ik bij mijn standpunt en pas mijn berichten ook niet aan, wat andere wel doen die u het hardste lopen te schreeuwen. Ook de weerbureau's die de uitspraken gedaan hebben zeggen nu dat ze het niet gezegd hebben en houden elkaars hand boven het hoofd. Kortom, we kijken in maart wel wat het geworden is, is het niets dan lig ik er ook niet wakker van. Staat duidelijk onder aan mijn stukje dat je er ook geen waarde aan moet hechten. Het zal me ook benieuwen hoe volgend jaar alles gaat verlopen. Gaan we dan in oktober al roepen dat we geen winter krijgen? | Gewijzigd: 22 november 2011, 22:22 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Nee, denk je nu werkelijk dat ik hier een quatsch verhaal heb neer gezet zonder iets te kijken? Gokken zou ik dat echt niet noemen. Als ik 4 modellen bekijk, twee zijn er openbaar en twee niet en die gaan allemaal voor een te koude winter, moet ik dan een te warme winter neerzetten? Dus jij beweert nu dat GFS en EC op korte termijn ook aan het gokken zijn? | Gewijzigd: 22 november 2011, 22:26 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Het is nog niet eens eind november, alles komt goed.
Ik denk dat ik nu een gevoelige snaar geraakt hebt, sorry hiervoor maar toch is dit mijn mening. Zoals zoveel leden hier, ook jij Jan, zeggen dat je niet verder kan kijken dan 10 dagen vooruit lijkt mij een seizoensverwachting een gok. Het is net als bij roulette. Er zijn mensen die aan de hand van statistieken, gemiddelden enz een redelijke Kans hebben om te winnen. Zo ook bij het weer. Ook ik hoop op een koude winter maar weet heel goed dat die kans klein is en komt er toch een koude periode is dat gewoon mazzel....
Niet doelend op een knuppel in een hoenderhok enz enz...
op de korte termijn zijn er veel meer factoren waarop je een verwachting kunt baseren. Over een periode van meer dan 10 dagen wordt het al koffiedik kijken. Alleen al de pluimen zouden een mooi voorbeeld moeten zijn.Control en Oper zwabberen na dag 7 al alle kanten op. Oper geeft het na 10 dagen niet eens weer en Control zoeft van boven naar beneden. Dus vanaf dat moment is het al een heel eind gokken ja.
Onderbouw zelf maar eens waarom jij denk dat er mogelijk natte sneeuw op 2 December in zit.
Aan de hand van je kaartjes??. | Gewijzigd: 22 november 2011, 22:30 uur, door Eifel
Aan de hand van je kaartjes??.
Nu doe je het weer....
Maar goed:
1e kaartje geeft een L aan ten NO van de UK, hierdoor ontstaat er een NW wind vanaf zee... is over het algemeen nat en koud.
De temperatuur op 850hp ligt onder het vriespunt, dus geschikt voor het generen van sneeuw. Op 2m ligt de temp hoger rond de 6, dus wordt het al gauw natte prak.
Kom jij nu maar eens met een verklaring waarom er géén natte sneeuw zou kunnen komen.
Editje: L ligt ten NO van de UK en hierdoor een NW stroming | Gewijzigd: 22 november 2011, 22:35 uur, door Ossekop
Yup het zal nog wel 20 keer veranderen
Het is nog niet eens eind november, alles komt goed.
Het lijkt wel zomer! In de zomer hebben we al deze hogedrukken echt niet gehad.
Laten de weer goden met ons zijn
(Probeert wat gezelligheid terug te krijgen)
Pokke ik dacht ik duik mijn nest in, nu ga ik toch weer wachten tot hij binnen is. | Gewijzigd: 22 november 2011, 22:43 uur, door Harry der Hund
Het is idd geen loterij. Die weermodellen maken wel degelijk berekeningen die op iets gebaseerd is. Anders kun je nu al de winter gaan voorspellen voor 2020, want dat is dan ook gokken! Voor gokken heb je geen weercomputer nodig lijkt mij.
En gokken, nee dat is het absoluut niet, dan zou je namelijk ook niet de kaarten hoeven in te duiken en de computerberekeningen te hoeven volgen. Dan zou je gewoon willekeurig een scenario kiezen en hopen dat het goed is.
Ja hadden we die in de zomer maar gehad ja!
Je hebt gelijk, excuse... actie - reactie.
| Gewijzigd: 22 november 2011, 22:54 uur, door Tyshane
Niet doelend op een knuppel in een hoenderhok enz enz...
Je kan de "weerroulette" (=seizoensverwachting) ook zo spelen dat het altijd uitkomt zoals b.v. Hij die niet genoemd mag worden doet. Beetje doorzichtig is dat wel maar goed. Respect voor diegenen die er een weldoordachte, overwogen verwachting over durven uit te spreken en vervolgens ongewijzigd te laten staan.
Ja de winter afschrijven is veel te vroeg, als we tot in maart geen winter hebben gehad dan wel. Maar daar geloof ik niet in, we gaan zeker nog winter krijgen. Ik hoop vanaf de tweede helft van december.