Morgen maar weer eens kijken wat de kaarten brengen. Misschien valt het dan allemaal wel goed. Vandaag even wat minder, maar het komt er langzaam toch aan van uit het noorden.
Bij mij ook
Maar temp.zal toch de aankomende uren wat gaan stijgen.
Hier niet glad.... | Gewijzigd: 22 november 2011, 21:39 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Morgen maar weer eens kijken wat de kaarten brengen. Misschien valt het dan allemaal wel goed. Vandaag even wat minder, maar het komt er langzaam toch aan van uit het noorden.
is inderdaad ver weg.
linkje
http://www.wunderground.com/wundermap/?lat...;stormreports=0
Wát is een horrorwinter nu?
Is het een winter met héél veel sneeuw, kapotte bovenleidingen, niet rijdende treinen, verkeerschaos door dichtslibbende glibberwegen met elke dag voor tonnen aan blikschade. Of is het een winter met 4 weken lang matige vorst overdag en strenge tot zeer strenge vorst in de nachten, maar practisch geen neerslag?
Voor neerslag (lees sneeuw) ben je toch behoorlijk afhankelijk van fronten en wind van zee, en deze fronten/wind brengen "minder" koud weer met zich mee. Ikzelf vind het dus totaal geen horrorwinter als de temperatuur 2 weken rond of vlak onder het vriespunt ligt overdag. Hierbij af en toe een sneeuwbuitje zodat we een mooi pakketje wit krijgen van een cm of 10/15.
Ook een koude periode van een paar weken is geen horrorwinter. Overdag lichte tot matige vorst en in de nachten nog kouder en dit dan meerdere periodes gedurende de winter. Een nadeel is dat je dan vaak onder invloed van een landwind ligt of in het hart van een drukgebied. Gevolg is weinig neerslag. Je hebt dan (hopelijk) wel een mooi strakke laag ijs over de wateren, dus een mogelijkheid tot toertochten en misschien zelfs een 11-stedentocht (waarom iedereen hier nu opzit te wachten, snap ik nog steeds niet. Je kunt beter een "eens in de 11 jaar tocht" noemen)
Een horrorwinter is het naar mijn mening pas bij een combinatie van beiden. Eerst een paar weken rond het vriespunt met overvloedige sneeuwval en dan plotseling opkomende oostelijke stroming met dagen achtereen (week 2/3) goed vriesweer. Het nadeel voor de schaatsliefhebbers is dat alle sneeuw aankoekt op de vroeg opgebouwde ijslaag in de eerste weken. Die op haar beurt wel dikker wordt, maar niet echt fijn is om op te schaatsen. Ergens tussendoor een dag of 2/3 van 5 graden boven nul om de toplaag te smelten om hierna weer onder het vriespunt te duiken en deze "gladde" laag aan te laten vriezen.
Toe maar, een graadje nachtvorst in Twente! Ja, daarmee is de winter compleet.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
:P Het was nog behoorlijk zoeken naar die ene speldenprik.
Verder is er geen vorst te vinden op de kaarten. Maar er is nog tijd zat wat winter betreft...
Druk zou een NW stroming moeten opleveren.
Temps op 850hp liggen vlak onder 0
Iets dat roet in het eten zou kunnen gooien zijn de 2m temps
Op KNMI is er één lid bij de pluimverwachtingen die redelijk wat neerslag aangeeft op vrijdag 2 december haha.
Het lijkt toch dat elk weerbureau(wat bijna elk weerbureau was) dat een vroege kou-inval in de langetermijnsverwachting heeft de bal zal misslaan, inclusief jij Jan. Volgende keer beter zou ik zeggen, iedereen kan er eens langs zitten. | Gewijzigd: 22 november 2011, 22:12 uur, door WimBaens
Verklaar je nader, goed onderbouwen graag en niet lukraak in de rondte roepen.
Toch heeft ie weldegelijk gelijk. Het hele weergebeuren hangt af van verwachtingen, dat is gewoon gokken en anticiperen. Er is met geen 100% zekerheid te zeggen wat voor weer het in Nederland is over 4 weken. men kan alleen trachten het weer zo goed mogelijk te benaderen en dan hopen dat hij of zij er dichtbij zit.
Yup, het siert de mens dat hij dit ook erkent. Hoe dan ook blijft het leuk om een lange termijnverwachting te lezen en hier over te discussieren. | Gewijzigd: 22 november 2011, 22:22 uur, door Ossekop
Jan zei toch eind november? Dat is het nog niet. Maar goed, ik vind het wel leuk dat ze gedaan worden (het uitspreken van verwachtingen). Dat is toch weer een soort startsein om zelf weer meer te gaan kijken e.d. (voor mij dan). Uiteindelijk is het altijd zo dat wanneer je je kop boven het maaiveld steekt er een kans is dat hij er af geschopt wordt. Lijkt mij geen reden om nooit meer verwachtingen uit te spreken, want het zou dan erg saai worden allemaal. | Gewijzigd: 22 november 2011, 22:22 uur, door Harry der Hund