Control is ook al meerdere keren met iets totaal anders gekomen.
quote]
Dat is hetzelfde als wisselen,dus als het warmer zou worden is het ook geen toeval | Gewijzigd: 21 november 2011, 14:14 uur, door albalinda
Van de KNMI-site:
Het koudegetal, ook wel aangeduid als het Hellmanngetal (H) naar de Duitse meteoroloog Gustav Hellmann, is een maat voor de koude in het tijdvak van 1 november van het voorafgaande jaar tot en 31 met maart van het genoemde jaar. Voorbeeld: 1963 heeft betrekking op de periode 1 november 1962 tot en met 31 maart 1963. Het wordt verkregen door over dit tijdvak alle etmaalgemiddelde temperaturen beneden het vriespunt te sommeren met weglating van het minteken.
zie ook: http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/hellmann.html
Het koudegetal, ook wel aangeduid als het Hellmanngetal (H) naar de Duitse meteoroloog Gustav Hellmann, is een maat voor de koude in het tijdvak van 1 november van het voorafgaande jaar tot en 31 met maart van het genoemde jaar. Voorbeeld: 1963 heeft betrekking op de periode 1 november 1962 tot en met 31 maart 1963. Het wordt verkregen door over dit tijdvak alle etmaalgemiddelde temperaturen beneden het vriespunt te sommeren met weglating van het minteken.
zie ook: http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/hellmann.html
Thanks
Interessant, januari de sneeuwmaand?
Ik denk het niet Jan: als je ziet dat in Zuid-Europa juist veel te weinig neerslag zal vallen, dan zit hoge druk daar, en lage druk bij ons, dus dat wijst mij eerder op een westcirculatie en een regenmaand ?
Nog ff een weer vraagje, hoe zijn de mist kansen voor donderdag, ik kan dat niet helemaal uit de weerpluim halen...?
Ik geloof dat het wel iets harder gaat waaien..
Als iemand het weet dan hoor ik het graag,
Groeten Antoin
Ja hoor, kijk hier maar:
http://www.buienradar.nl/wb.aspx?soort=zicht&tijd=1
Is alleen wel een actueel beeld, hoop dat je er wat mee kan. | Gewijzigd: 21 november 2011, 15:05 uur, door Overbuurman
Zie ook discussie in topic Hellmann getal van alle KNMI stations!
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=315282
Toch best interessante kaarten waarmee de modellen tevoorschijn komen.
Vooral interessant ook het hoge geopotentiaal welke zich medio volgende week naar het midden van de Atlantische Oceaan terugtrekt en pogingen gaat ondernemen zich met Groenland in verbinding te zetten ! Voorlopig zitten we nog net aan de verkeerde kant van de polaire-jet maar mocht het geheel wat doorschuiven dan grote kans dat we begin december vanuit noordwesten tot noorden met een winterinval te maken gaan krijgen. Ben benieuwd hoe de modellen dit vanavond zullen oppakken. Mi kansrijke ontwikkelingen en eindelijk exitus hogedruk midden Europa.
ECMWF ensembles 50 members (EC00) voor A'dam (T850hPa - 1400 meter hoogte)
Het gemiddelde (zwarte dikke lijn /pijlen)) van de ENS komt vanaf 29 november eindelijk onder het langjarig gemiddelde (zwarte stippellijn), dus markant koudere bovenluchten. Ook mooi op 500 hPa GeoPot kaart daaronder terug te zien. Allemaal nog net te weinig voor sneeuw maar het gaat in de buurt komen.
EC00 T850 hPA Adam
EC00 500 hPA geopotentiaal Adam
Ciao Johann | Gewijzigd: 21 november 2011, 16:40 uur, door Alpenweerman
waarom doe je een smiley??? iedereen klaagt hier dat het vorig jaar zo snel over was.
mij duurde het nog te lang maar goed, ik ben een eenling hier.
wat geeft het geopotentiaal precies aan??
gr. Knoepert
Het geeft het 500 hPa-vlak aan; je kunt je het een beetje voorstellen als een golvend laken, met bulten en kuilen, overal op het 'laken' is de luchtdruk 500 hPa. Bij de bulten ligt de plek waar de luchtdruk 500 hPa is wat hogerop in de atmosfeer en bij de kuilen wat lager. (Dit geldt trouwens voor alle drukvlakken, dus ook voor bijv het 850 hPa vlak, het 700 hPa vlak of het 300 hPa vlak) Zie ook; Weerkaarten lezen Op de kaarten van de Wetterzentrale (vb) zie die van het 500 Hpa drukvlak terug in kleur (oranje, groen blauw) , rechts worden de kleurwaardes weergegeven.
Vuistregel Reltop /gpdm = Sneeuwvalgrens in meters
524 = 0000 m
528 = 0300 m
532 = 0600 m
536 = 0900 m
540 = 1200 m
Ciao Johann | Gewijzigd: 21 november 2011, 16:55 uur, door Alpenweerman
Draaiing wind naar zuidwest, opruimen koude plaklaag (inversie). Scheelt zo een graad of 5 tot 7 vwb T2m !
Eindelijk weer frisse lucht in Nederland.
Ciao Johann
Sneeuw verwacht in november? Volgens het Engels weerinstituut zal er tot begin december geen sneeuw te verwachten zijn. Sneeuw in November 2011 is onwaarschijnlijk.
Het is al een paar dagen koud in Nederland en ook hebben we al een aantal keren onze autoruiten moeten krabben. Misschien toch de eerste tekenen van het begin van de horrorwinter met veel sneeuw?
Volgens het Engelse weerinstituut is de kans op sneeuw in November 2011 erg klein geworden. Vanaf begin december verwachten ze in de Noordelijke helft van Engeland een kleine hoeveelheid sneeuw. Tot die tijd zijn de temperaturen nog normaal of zelfs iets te hoog voor de tijd van het jaar.
Sneeuw in november 2011 lijkt daarmee van de baan, ook voor Nederland. Wanneer de horrorwinter begint is (gelukkig) nog steeds onduidelijk.
hmmm,kan goed gemaakt worden in december?? | Gewijzigd: 21 november 2011, 18:01 uur, door Bronk