die pijlen staan volgens mij ook verkeerd om, maar wind komt dan wel uit het noorden, want die pijlen hadden rechts moeten staan ipv links toch?
Volgens mij kloppen die pijlen hoor. Tegen klok in.
Pijlen staan wel goed getekend. Op het Noordelijk halfrond links om een depressie.
Edit: Harry was me een fractie voor. | Gewijzigd: 21 november 2011, 11:29 uur, door Ben47
Ik kon het ook al niet terug vinden. Wat wel helder is, is dat er rond de overgang van november naar december en de eerste dagen/week december veel onduidelijk/lastig voorspelbaar blijft maar dat steeds meer een koudere periode lijkt te worden weergegeven. Ik blijf er op gokken dat de koude optie toch langzaam terrein gaat winnen vanaf eind november.
Ja +2
Deelen is zicht 1770 meter Temp: 3.5
Hier net 100 meter. Temp: 2.4
Net buiten arnhem is nog steeds hele dichte mist. Temperatuur zal daar nog wat lager liggen. Regionaal dus weer grote verschillen. Typisch november weer toch
Gisteren verliep gemiddelde dag temperatuur met 1.0. Brrrr
Om precies op het normaal-gemiddelde van 6,7°C uit te komen moet over het totaal van de laatste 10 dagen van November de gemiddelde etmaaltemperatuur 5,3°C bedragen.
Bron: KNMI Ik zat zelf ook al te denken aan het posten van een gem. maandtemp kaart.
Zolang we nog boven het gemiddelde zitten is er van een winter nog geen sprake.
Máár... als je de tendens doorzet (daling temp vanaf de 5e tot de 16e) dan zou je op het einde van November ónder het gemiddelde komen te zitten.
Klopt en de GFS 12u is de beste, die kan je weer vergelijken met de EC 12u. De 06u en de 18u is leuk, maar heb meer aan de 12u en de 00u van GFS | Gewijzigd: 21 november 2011, 12:41 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Stel er zijn 2 berekeningen. 1 verwacht +10°C en de ander 0°C . Deze worden in een grafiek gezet met daarin een gemiddelde verwachting van +5°C. Welke waarde (kans dat die gelijk krijgt) hecht jij dan aan de gemiddelde lijn van +5°C? Evenveel of meer?
In dat geval kun je niets anders zeggen dan dat een temperatuur tussen de 0 en 10 graden redelijk waarschijnlijk is.
Maar als je overdreven gezegd 50 voorspellingen hebt, waarvan er 40 tussen de 2 en 8 graden zitten, 5 tussen de -10 en 2 graden en 5 tussen de 8 en de 15, dan is de kans dat de leden tussen de 2 en 8 graden goed zitten groter dan dat de extreme 10 leden goed zitten.
Vanwege het feit dat het een onzekere verwachting is,wisselt de control
Control is ook al meerdere keren met iets totaal anders gekomen.
Zolang we nog boven het gemiddelde zitten is er van een winter nog geen sprake.
Máár... als je de tendens doorzet (daling temp vanaf de 5e tot de 16e) dan zou je op het einde van November ónder het gemiddelde komen te zitten.
Gemiddelde minimumtemperatuur voor 21-30 nov is 2 graden, gem max temp is ca. 6,8 graden.
Voor 1-10 december respectievelijk 1.1 en 5.9.
Zelfs dat zullen velen hier nog geen winter willen noemen, dan zul je behoorlijk onder het gemiddelde moeten duiken.
| Gewijzigd: 21 november 2011, 13:27 uur, door jcroon
Stel er zijn 2 berekeningen. 1 verwacht +10°C en de ander 0°C . Deze worden in een grafiek gezet met daarin een gemiddelde verwachting van +5°C. Welke waarde (kans dat die gelijk krijgt) hecht jij dan aan de gemiddelde lijn van +5°C? Evenveel of meer?
het klinkt als statistieklessen die ik een paar jaar geleden heb gehad, standaard deviatie | Gewijzigd: 21 november 2011, 14:10 uur, door Roan