Klopt,hopelijk een blijvertje.
Leuke kaarten voor een btje tegengas
Ja dat zei ik vanmiddag al. De nieuwe run is echt beestachtig weertje. Echt hier wordt ik toch wel blij van. Dit zou beteken in heel west en NW Europa stormachtig winterweer, met talrijke hagel en sneeuwbuien! Met deze kaarten dat vliegt en glijdt de Sint zeker de daken af!
Nee hoor, bovenluchten zijn nog te warm Is gewoon ordinaire regen en misschien in de ardennen wat winterse neerslag. Maar het is toch wel leuk om te zien hoe eindelijk dit saaie weer minder kans heeft op een nog lang voortbestaan maar daarna (achter je kaartje) wordt het indd spannend, had daar eventjes over gekeken | Gewijzigd: 19 november 2011, 18:07 uur, door thunder and lightning
Nee hoor, bovenluchten zijn nog te warm Is gewoon ordinaire regen en misschien in de ardennen wat winterse neerslag. Maar het is toch wel leuk om te zien hoe eindelijk dit saaie weer minder kans heeft op een nog lang voortbestaan
[/quote
Ik denk dat neerslag in vaste vorm wel mogelijk is.
Temp.op ca.1500m hoogte lijkt mij ok.
Ja voor de westkust van België wel ja, maar voor een groot deel van NL gewoon winterse buien.
Niet mee eens. De bovenluchten zijn koud genoeg, en bij vallende neerslag koelen de onderste luchtlagen ook nog eens af. Daarnaast worden er Tmax verwacht van maar net boven het vriespunt. Dus winterse neerslag is zeker mogelijk. Wat helaas niet mogelijk is is om met zekerheid te zeggen dat dit scenario ook doorgang gaat vinden, aangezien het pas over 2 weken is. Maar, hoop is er weer.
Onderaan de pagina staat de gebruikersnaam Johann.
Even op zijn profiel drukken.
En dan even ik zijn inhoud kijken
Voor welke hoogte oid zijn die???? Lijkt mij iets mbt zee....
Dat staat voor de hoogte waar de druk 500 hpa is en dat wordt aangegeven in decameters (de kleuren). Tevens staat de luchtdruk op zeeniveau erbij geplot, de isobaren (witte lijnen).
| Gewijzigd: 19 november 2011, 18:31 uur, door Tyshane
Thankx...
Nu nog maar afwachten of dit in de modellen blijft zitten.
Inderdaad, ziet er leuk uit. Maar wat ik vooral interessant vind aan deze run is niet de concrete weersverwachtingen (zij het lange termijn) die dit met zich meebrengt, maar meer de onderliggende gebeurtenissen. De weergoden lijken eind november/begin december eens goed met de staafmixer door Europa te gaan (al zeg ik het zelf, ik vond dat best mooi geformuleerd ), waardoor het al een tijdje aanhoudende patroon (hogedruk boven centraal Europa en soms ook nog boven Frankrijk, lagedruk GB en en Scandinavie) het veld lijkt te moeten ruimen.
Aan de hand van de volgende kaarten kun je dat goed zien:
Je ziet hier op 200 hpa de wind recht over Nederland vanaf de oceaan komen, vanuit westelijke richting. Op het volgende kaartje zie je dat Nederland zich nog net in wat rustiger vaarwater bevindt, maar mocht Nederland weer terecht komen in die 200 hpa wind, komt ie in ieder geval uit het NNW waarmee koude lucht aangevoerd wordt.
Daarnaast heeft Scandinavie op die laatste kaart eindelijk de kans gekregen om goed af te koelen, terwijl oost Europa (Bulgarije, Roemenie) weer danig is opgewarmd. Is dat positief dan? Voor ons wel ja. De temperatuur van de lucht heeft veel invloed op de luchtdruk, en koude lucht zorgt voor drukstijgingen. Een opwarming van oost Europa kan dus de vorming van een nieuw hogedrukgebied in die regio (dat bij ons al tijden verantwoordelijk is voor de Z-ZO stroming) voorkomen.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Inderdaad. Ook al is het nog zo ver weg, er is in ieder geval (naast de mogelijke storm volgende week) weer iets om naar uit te kijken, en daar ben ik al heel blij mee. En de bovenlucht lijkt inderdaad ook voldoende af te koelen voor winterse neerslag. We duiken regelmatig onder de -5, en in veel gevallen zelfs nog iets daaronder.
Dit alles natuurlijk onder voorbehoud: het is nog ver weg.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Dat biedt perspectieven inderdaad, ook weer zo'n situatie om even in de gaten te houden. En de staafmixer... leuk gevonden!
Precies, het is allang fijn dat er weer wat lijkt te ontwikkelen en dat daarmee een aantal interresante scenario's zich lijken te ontvouwen. Weer een beetje spanning en leuk volg-materiaal. Helemaal leuk natuurlijk als er daadwerkelijk iets te beleven valt, want eerst een goeie storm en daarna een bult sneeuw (of in combi) zien velen vast zitten!
| Gewijzigd: 19 november 2011, 18:54 uur, door Tyshane