Welke beiden kanten bedoel je dan ?
Het blijven berekeningen van 50 modellen.
Zoals Ben al zei;het midden en het einde is een jojo.
Dwz;pluim geeft voor langer termijn geen duidelijk beeld.
Dus kan beide kanten op.
Mij zegt dit dat het rond die tijd warmer kan worden dan de
gemiddelde pluim aangeeft of kouder.
Dus had ik beter 2 kanten op kunnen zeggen
Hoe krijgen ze het daar toch weer voor elkaar | Gewijzigd: 17 november 2011, 10:55 uur, door albalinda
Geldig van zaterdag 19 november tot donderdag 01 december
Synoptische ontwikkeling
De gehele periode blijft de bovenstroming in meer of mindere mate geblokkeerd. Het blokkerende hoog trekt zich langzaam wat terug van Duitsland naar het zuidoosten van Europa. Vrijdag zakt er west van de Britse Eilanden weer een lagedrukgebied uit richting het Iberisch Schiereiland. Uiteindelijk vormt zich daar in het weekeinde een hoogtelaag waarna boven West- Europa zich weer een rug kan ontwikkelen. Dat resulteert maandag in een hoog boven het zuiden van Scandinavië dat de dagen daarna langzaam oostwaarts wegtrekt. Halverwege de nieuwe week breidt een uitloper van het Azorenhoog zich weer in oostwaarts richting uit en dat resulteert volgende week vrijdag weer in een hoog boven onze omgeving. Een duidelijke, overtuigende omslag naar een ander stromingsregime kondigt zich in deze operationele run nog niet aan.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Hogedrukinvloed blijft groot volgens de operationele run en dat beeld wordt tot halverwege de nieuwe week door het overgrote deel van de EPS-members ondersteund. Daarna zien we meer members tevoorschijn komen die een meer meanderende zonale stroming laten zien. Volgend weekeinde is de verdeling fifty-fifty. Het wordt daarom tamelijk onzeker allemaal. De onzekerheid zit dus vooral in de mate en timing van afbreken van de blokkade en de eventuele overgang naar een anders stromingsregime, meer zonaal. In de pluimen is die onzekerheid vooral terug te vinden in de temperatuurpluim. Daarin zien we vanaf zondag de bandbreedte wel erg fors toenemen.
Wat wel gezegd kan worden is dat er van "echte" kou voorlopig geen sprake is. Een zonale stroming levert sowieso geen kou op. De blokkerende stroming levert slechts stralingskou op. Van transportkou is gezien de waarschijnlijk positie van het hogedrukgebied aan de grond geen sprake. Wat neerslag betreft zien we maar weinig members die neerslag geven. Dat betekent dus dat wanneer zich dan toch een meer zonale stroming instelt, dit stromingsregime ook niet veel neerslag brengt.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Tamelijk rustig en bewolkt weer met vooral in de nacht en ochtend af en toe mist. Middagtemperaturen eerst rond de 9 graden, na het weekeinde mogelijk iets lager.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op aanhouden van het overwegend droge en bewolkte weer waarbij de temperatuurverwachting onzeker wordt.
Bron: knmi / guidance
Paraaf meteoroloog: nolet
Uitgifte: 17/11/2011 03.20 uur LT
hier is het momenteel 3 grd en stralend blauwe lucht.
een zonnenbril is geen overbodige luxe nu..zeker niet met de zon die vrij laag staat.
al met al een heerlijke wandeldag,of om je tuin nog verder winterklaar te maken.
de natuur is zodanig van slag dat rododenderons in bloei staan,en meerdere voorjaarsplanten/knollen/bollen spontaan gaan bloeien.
hier staat zelfs een hyacint in bloei...............
Ik ben dan wel benieuwd hoe de Telegraaf "haters" zullen reageren
Ze hadden gewoon geluk?
Toevalstreffer?
We zullen het zien.
Ik ben dan wel benieuwd hoe de Telegraaf "haters" zullen reageren
Ze hadden gewoon geluk?
Toevalstreffer?
We zullen het zien.
Pfff, als Telegraaf 'hater' hoop ik dat ze 'gewoon geluk hebben' en dat het het 'een toevalstreffer' is, dan hebben wij tenminste winter.
Hoewel, ik ben maar voor 1 Hellmanngetal gegaan voor November.
p.s. het is nog altijd -0.4C hier. | Gewijzigd: 17 november 2011, 11:42 uur, door jeroenelf
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
p.s. het is nog altijd -0.4C hier.
Wel een raar plaatje inderdaad. Ik zag gisteren ook diverse bomen en struiken in de knop staan, jammer maar helaas...
p.s. het is nog altijd -0.4C hier.
Dit vind ik nou leuk
Ik hoor hier vaak dat de winter nog ver te zoeken is, en dat de kaarten nog geen winterweer laten zien.
Maar dit is toch ook al winters?
Als hij het zegt geloof ik het ook. Hij zit zo vaak goed met verwachtingen .
Als het nu ook eens een keer uit zijn eigen komt.... Verhaal is van Standaard.be: http://www.standaard.be/artikel/detail.asp...kelid=GS63ICOIN
Haha,het is maar goed dat het geen goocheltruc van een Belg is
Ook EC biedt niet echt kansen, de zuidenwind dit blijft maar milde lucht aanvoeren.
Verder zijn er geen andere modellen die een winterse setting tonen. | Gewijzigd: 17 november 2011, 12:00 uur, door Ricootje
Aldus Ed,
Haha! Ik kan me nog die weerpresentatie (klik) herinneren van hem met een vreselijke lachbui. Zelden zo aanstekelijk vertoont op de nederlandse televiesie
De eeuwige zuidcomponent die blijft er maar inzitten. Een Russische Beer is voor ons voorlopig slecht, pas als eenmaal de wind een aantal dagen naar de oosthoek draait dan krijgen we pas standvastig winterweer.
Wees blij dat hij er zit, slecht of niet maakt in mijn ogen niets uit. Biedt mogelijkheden
Inderdaad, ik volg niet helemaal wat men denkt die verkondigen dat het geen winter meer wordt. De winter heeft nog een paar maanden te gaan, en zoals meermaals gezegd zijn lange-termijn verwachtingen zeer onzeker.
Is het mogelijk om zo een pluim voor 2 a 3 maanden in de toekomst te berekenen? Ben benieuwd hoe ver die leden dan uit elkaar liggen, van 15C tot -25C ?
Haha! Ik kan me nog die weerpresentatie (klik) herinneren van hem met een vreselijke lachbui. Zelden zo aanstekelijk vertoont op de nederlandse televiesie
Haha.
Kwam deze ook tegen.
http://www.youtube.com/watch?v=AiGvY7svNo4...feature=related
Met hier en daar lokale hagelslag