Ik verwacht dat de control wel weer omlaag zal duikelen. Tot vanavond....
Voor de goed orde zou ik de leden van het forum er op willen wijzen dat de leden van de pluim tot nu toe gemiddeld genomen redelijk in de pas blijven met het normele voor deze tijd van het jaar, misschien zelfs een tikkie daaronder.
Ik zou zeggen er is nog hoop, zowel voor diegenen die een strenge winter willen, als voor de haters van een winter als voor diegenen die zeggen "doe mij maar een normale". Een november ( hoe koud of hoe warm ook) maakt nog geen winter. | Gewijzigd: 17 november 2011, 09:36 uur, door jcroon
Stukje van Schaats en skate:
In 1929 was de winter tot begin februari wel vrij koud geweest, echter zonder spectaculair lage temperaturen. Er is wat geschaatst in het midden van januari waarna op de 19-de de dooi intrad. Op 25 januari begon het weer wat te vriezen en vermoedelijk is het ijs weer aangegroeid tot schaatsdikte in de dagen die volgden. Op de re-analysekaarten van de Wetterzentrale is te zien hoe in die tijd steeds hogedrukgebieden vanuit Siberië opdrongen naar Europa. Ik trek uit die bewegingen de conclusie dat een portie zeer koude vrieslucht op 30 januari op weg was naar West Europa. De stroming bereikte ons land niet en boog af naar Zuid Europa. Terwijl het bij ons steeds in de nacht en ochtend bleef vriezen, viel een koude depressie rond 2 februari vanuit Scandinavië Rusland binnen. Daarachter stijgt de luchtdruk en stroomt nieuwe kou Rusland binnen. Op 7 februari ligt een hogedrukgebied met de kern boven Polen; ook nu bereikt de scherpe vrieskou onze omgeving niet. Boven Noord-Rusland stijgt de luchtdruk weer en deze stijgingen breiden zich de dagen er na uit over de Baltische staten en Finland. Op 9 februari staat er over Rusland en Polen een lange en zeer krachtige oostelijke stroming, die extreem koude lucht naar het westen transporteert. De oorsprong van deze lucht is Siberisch en in het oosten van Europa ligt vermoedelijk veel sneeuw. In ons land ligt op dat moment weinig of geen sneeuw, maar in de avond van 10 februari is de beer los. In het hele land gaat de temperatuur snel naar beneden en op 11 februari komt het kwik op veel plaatsen niet boven -10.
Januari viel op zich wel mee....
januari1929
Februari was "wat" strenger
februari 1929
14 feb 1929
en tot slot
maart 1929
en het jaar
1929
Wanneer komt die nieuwe pluim?
Ja,dit was allemaal voorspeld!
Pluim komt over een kleine 10 minuten............
De winter van 1929 staat ook bekend om een enorme brand in het stadhuis van Leiden. Die nacht vroor het 18 graden, waardoor het bluswater bevroor.
| Gewijzigd: 17 november 2011, 10:18 uur, door Tycoon2
Er is geen touw aan vast te knopen
Je zegt het zelf al,de meeste!
Maar om daar nu al vanuit te gaan?
Het feest moet nog beginnen,en nu al denken dat het een saai feestje wordt?
Laten we het gewoon per periode bekijken...........
Helemaal mee eens!
Normaal haal in het plaatje weg, maar omdat het een pracht voorbeeld is hoe het zonder noemenswaardig kou in november en december een strenge winter wordt verdient het om nog eens herhaald te worden.
| Gewijzigd: 18 november 2012, 10:42 uur, door Ben47
Als hij het zegt geloof ik het ook. Hij zit zo vaak goed met verwachtingen .
In de begin-poll heb ik op kwakkelwinter gestemd dus ben benieuwd.
We zullen zien , het is pas half november .
Horror-winter komt er zeker niet in mijn ogen. Meerdere weermannen beginnen al terug te krabbelen .
Al zou ik best wel eens wakker willen worden met 50 cm sneeuw voor de deur en dan de baas opbellen "kan de deur niet uit dus je zoekt het maar uit".
januari1929
Februari was "wat" strenger
februari 1929
14 feb 1929
en tot slot
maart 1929
en het jaar
1929
'wat' strenger. Zeker als je ziet dat op jouw plaatje van februari geen minimum(nacht)temperaturen worden vermeld, maar etmaalgemiddelden. In de tekst eronder zijn ze dan vergeten om te vermelden dat die minimum en maximumtemperatuur ook etmaalgemiddelden zijn. Hoe laag zal de temperatuur dan wel niet geweest zijn?
Gevonden: minimum -18,9, maximum -9,7. Zo hoort het, kom maar op winter!
Bron KNMI | Gewijzigd: 17 november 2011, 11:01 uur, door Ben47
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September