De Noren zijn boos op de Finnen omdat die laatsten in een promotiefilmpje voor toeristen het noorderlicht uitspelen als een belangrijke troef van het land. Volgens de Noren is dit een echter typisch Noors verschijnsel waar Finland geen aanspraak kan op maken om toeristen te lokken. Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel.
De Noren vinden dat de Finnen de 'aurora borealis' onterecht claimen en willen het liefst dat het natuurverschijnsel alleen met hun land geassocieerd wordt. Onderstaand filmpje werd door het Finse toeristenbureau op Youtube gezet. Het werd sinds september zo'n 400.000 keer bekeken en er kwamen veel klachten binnen van Noren die vinden dat Finland hun noorderlicht probeert te 'stelen'.
Per-Arne Tuftin van Innovation Norway, een staatsinstelling die het toerisme in Noorwegen moet bevorderen, laat aan de krant Nordlys weten: "We kunnen niet accepteren dat de Finnen het noorderlicht claimen. We geven niet op, het noorderlicht blijft van ons". In 2009 lanceerde Innovation Norway nog een campagne waarin het noorderlicht werd neergezet als uniek Noors fenomeen.
Kerstman
Mervi Holmen van de Finse toeristenorganisatie vindt echter dat de Finnen beter gebruik moeten maken van de aanwezigheid van het noorderlicht, ook al is het in Finland minder te zien dan in Noorwegen. In de Noorse stad Tromsø is het verschijnsel in de winter in 80 tot 90 procent van de onbewolkte nachten te zien, terwijl het bijvoorbeeld in Kilpisjärvi in Finland maar in 75 procent van de gevallen zo is. De rivaliteit is zo sterk omdat het noorderlicht eigenlijk de enige trekpleister is waardoor toeristen in de wintermaanden naar het verre noorden reizen. Volgens de Noren hebben de Finnen de Kerstman al, om toeristen te lokken.
Bron: HLN | Gewijzigd: 13 april 2017, 15:36 uur, door Joyce.s
In Tromso is het echter veel vaker bewolkt dan in Lapland, komt ongeveer op hetzelfde neer dus
Citaat van Picobyte, maandag 14 november 2011, 20:29 uur Herrie tussen Duitsers onderling
Duitsers?? | Gewijzigd: 15 november 2011, 07:38 uur, door Marga
Of noord Afrikanen.
Iig voor mijn vader waren/zijn het Duitsers
Mij is het worst omdat poollicht niet claimbaar is al waren het de polen die het zouden claimen
Iig voor mijn vader waren/zijn het Duitsers
Mij is het worst omdat poollicht niet claimbaar is al waren het de polen die het zouden claimen
Ik zou zeggen, ut is van Canada, de geomagnetische noordpool ligt voor zover ik weet n.l. in de Candeze taartpunt van de noordpool en het noorderlicht heeft een relatie met het aardmagnetisch veld.