Nu heb ik als kind ook nog de strenge winter van 63 meegemaakt (met Reinier Paping als Elfstedentocht-winnaar) en zelfs op de bevroren Noordzee gelopen....maar de koudste winter in mijn herinnering was toch echt die van 1978-79.
Ik moest toen met mijn Renault-16 naar Oost Groningen rijden en op de Afsluitdijk vroor het toen ZO streng (overdag) dat er een blok ijs was gevormt in de carburateur en de auto niet sneller meer wilde rijden (vol gas) dan 65 km.
Dus midden op de dijk stoppen in de gierende sneeuwstorm en kou, met een schroevendraaier het ijs eruit bikken...terwijl mijn verloofde in de auto zat te blauwbekken.
Ik hoorde toen over temperaturen van -17 graden overdag en -25 graden in de nacht.....of dat ook klopte weet ik niet, maar ZO koud als die winter is het daarna niet meer geweest, ook niet in 85 en 86.
Ik weet niet of ik dit draadje in de goede rubriek heb gezet, dan excuses.
http://www.youtube.com/watch?v=ZLGfZIOE5C0...feature=related | Gewijzigd: 13 november 2011, 20:48 uur, door BramvT
off topic: het weer kende ook in die tijden al veel extremen, want rond de tijd van mijn geboorte (10 april 1976) was het extreem warm met temperaturen van rond de 30 graden...
| Gewijzigd: 25 april 2017, 13:09 uur, door Joyce.s
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ma over de pis, dat ze me zomaar hadden laten gaan als kleine kleuter van 6 lentes jong,...
Hadden jullie ook zo'n super coole schaatsmuts?
| Gewijzigd: 14 november 2011, 15:57 uur, door Serge
Nee, ik had een muts die mijn moeder zelf had gebreid. Lekker warm! En dat waren nog die tijden van wanten en geen handschoenen. Van die wollen, die als je een paar sneeuwballen had gemaakt, enorm soppig werden en weer gedroogd moesten worden. Om de paar uur even lekker tegen de kachel aan hangen en hup weer naar buiten, das was me nog eens een tied!
http://www.youtube.com/watch?v=ZLGfZIOE5C0
Veel plezier,
Een weerliefhebber uit noord-limburg
maar zoveel sneeuw als toen heb ik daarna niet weer gezien.
http://www.youtube.com/watch?v=ZLGfZIOE5C0
Veel plezier,
Een weerliefhebber uit noord-limburg
Wat een geweldig filmpje!!!
Die winter is mijn eerste weer gerelateerde herinnering. In die winter verhuisde wij naar Roermond ik was 5 jr. Vriendjes maken was toen heel makkelijk. Er lag een ijslaag van een paar cm door de hele straat. Daar stonden de buurtkindjes met een schep de contouren van een huis uit te steken. Ik ben het nooit vergeten. Ik geloof zelfs dat ik toen ook nog ijsbloemen op de ramen van mijn slaapkamer had. De jaren daarna waren volgens mij ook met sneeuw. Ik weet nog dat ik toen al heel jong naar de hemel keek en zag dat de lucht oranje was. Ik vond het prachtig. Daar is bij mij de oranje lucht- geeft sneeuw mythe ontstaan.
Heerlijk om zo even terug te gaan naar je kinderjaren.
Ma over de pis, dat ze me zomaar hadden laten gaan als kleine kleuter van 6 lentes jong,...
Hadden jullie ook zo'n super coole schaatsmuts?
Ja, die muts ken ik nog wel. Tjee wat had ik een hekel aan dat ding zeg. Wat ik me van die winter nog goed kan herinneren is dat we 's morgens naar beneden gingen en zagen dat de sneeuw via de kieren van de voordeur naar binnen was gewaaid. Het was hele fijne poedersneeuw. Er is toen die nacht enorm veel sneeuw gevallen bij een harde oostenwind. De avond daarvoor regende het nog met bakken uit de hemel. Er heeft zich toen in die nacht een complete weersverandering voorgedaan. In die tijd had je nog ijsbloemen op je slaapkamerraam omdat we toen nog geen CV hadden en enkel glas. Zo'n winter zou ik nog wel graag over willen doen.
Overigens is destijds de winter ook pas laat begonnen. December was toen ook niet erg winters. Ik hou de moed er in dat het toch nog wel goed gaat komen.