Goed ik ben zelf nogal sceptisch hierover, en ben een pure nuchtere hollander die duidelijk in zijn zaak is en zegt dat je niet op de lange termijn kunt voorspellen. De aanwijzingen dat het een koude winter word zijn zeer zeker aanwezig daar hoor je mij ook niet over, althans je hoort mij uberhaupt niet in alle discussie's die nu gaande zijn want ik vind het allemaal nog veel te veel koffiedikkijk werk. Een minimum aan zonnevlekken, een maximum aan zonnevlekken etc etc het wijst allemaal op een koudere winter. La Nina ipv El Nino, juist dat vond ik zo raar maar daar dadelijk meer over. Ik weet wel dat Nederland nu denkt dat we een koude winter krijgen maar dat er nu al enkele weerbureau's aan het terugkrabbelen zijn en mocht het ineens een zachte winter worden straks dat heel Nederland ontstelt is omdat iedereen het verkeerd voorspelt had. Waarom voorspellen we uberhaupt dit? Men is toch alleen geinteresseerd in het weer van nu en 7 dagen vooruit, en maak niet een chaos van vreemde voorspellingen.
Maar goed, La Nina zou ons ook een koudere winter aantonen. Hmmm dit vond ik vreemd, ik leerde vroeger altijd (in de vele boekjes die ik gelezen heb) dat La Nina geen enkele reden tot weersverandering in Europa teweeg brengt. Californie zou natter zijn, Chili droger, Australie veel natter enz enz. Maar in europa zou er niets noemenswaardigs veranderen, maar mocht ik het mis hebben laat dit gerust (met aantoonbare kaarten) even weten!
Zou het dan echt een horrorwinter worden zoals men in 1963 al voor zijn kiezen gehad hadden ik zou meteen mijn handtekening onder het contract zetten. Wel vreemd om dan WEER een winter die te koud de boeken in gaat te hebben. Ik zou zelfs nog wel een bescheiden betalinkje voor een zeer koude elfstedenwinter willen neertellen. Jammer dat het schaatsplezier ook met koude lucht samenhangt, en ik ben een koukleum. Zacht uitgedrukt dan nog. Nu het een graadje of 3 in de ochtend is zit ik al zeer op het twijfelgevalletje van wel of geen handschoenen uit de kast halen. Ik heb alleen niemand nog met handschoenen gezien en ik wil niet de eer hebben dat ik er als eerste mee rond loopt.
Gisteravond veroverde koning H. (horror) Winter al de noordoostelijke delen van ons kleine kikkerlandje. Begin van de avond doken de temperaturen al richting 1 graad boven nul, de blauwe kleurtjes verschenen op de kaarten in het beginne weliswaar nog op de gevoelstemperatuurkaartjes maar meneer Winter komt eraan want uiteindelijk zijn de minima in noordoostelijk Nederland ONDER het vriespunt uitgekomen.
En mochten we nog een sneeuwrijke winter krijgen, het is niet erg. Ik werk op het NS-Station en of er nu wel of geen sneeuw ligt de NS heeft toch wel vertraging, gisteren was het heerlijk zonnig maar de helft van de treinen reden niet!
Koning Winter, we ontvangen u met open armen. U bent welkom!
.
Mooi stukje, maar wel even een toevoeging, La nina heeft/kan wel degelijk invloed hebben in Europa. Namelijk in Scandinavië, waar ook onze kou vandaan kan komen. Die boekjes die jij gelezen hebt kloppen niet zo goed | Gewijzigd: 12 november 2011, 11:09 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwa...ensverwachting/
Oke maar wel zeer minimaal!