Sinterklaas gaat een nat en stormachtig sinterklaasweekeinde tegemoet. De goedheilig man moet rekening houden met veel buien en wind. Maandag kan er zelfs natte sneeuw vallen en is het plaatselijk glad. Dat voorspellen meteorologen van Weeronline. "De Sint heeft het niet getroffen dit jaar", zegt een woordvoerder. "Het wordt de komende dagen vies herfstweer met veel buien."
Zaterdagavond is het voor een groot deel droog. Wel staat er een matige wind. Zondag neemt die wind wat af maar regent het overal. Ook wordt het met 5 tot 6 graden een paar graden kouder dan zaterdag. Op pakjesavond daalt de temperatuur nog verder. Op sommige plaatsen wordt het dan 2 of 3 graden met kans op natte sneeuw in het binnenland.
Volgens de woordvoerder kan dat plaatselijk wat gladheid veroorzaken, zeker op de daken. "Maar ik verwacht dat het paard van Sinterklaas daar wel tegen bestand is. Al kan ik een klein glijpartijtje van een Zwarte Piet niet uitsluiten." De Sint kon bij zijn aankomst in Nederland nog zijn regenpak thuislaten. Onder een stralende zon kon Pakjesboot 12 toen zonder problemen aanmeren in de haven van Dordrecht.
Bron: Nieuws.nl
Sinterklaas heeft al veel meegemaakt tijdens zijn jaarlijkse bezoeken aan Nederland. Vooral het weer is vaak minder fraai en vergeleken met Spanje en aan de koude kant. Dit jaar leveren de Sint en zijn pieten de pakjes af onder herfstachtige omstandigheden. Met gevaar voor eigen leven gaan ze over de daken, er is zelfs al een pietje afgegleden.
Nu zijn Sint en Piet wel wat gewend, vorig jaar waren de dakpannen wit van de sneeuw. December 2010 was dan ook de op vier na koudste decembermaand in ruim een eeuw. In tegenstelling tot eerdere verwachtingen laat de winter nu nog steeds op zich wachten. Het zijn momenteel vooral wolken, regenen en westelijke winden die de boel verzachten. Voorlopig lijkt deze situatie ook niet veel te wijzigen de komende tien dagen. Ook op langere termijn, dus richting de kerstdagen, blijven herfststoringen ons plagen. Dit heb ik via de weerlijn (0900-9725, 50 ct. per min) waar je de nieuwe maandverwachting kunt horen. Het is heel interessant die langere termijn ga er rustig voor zitten en laat je niet storen.
Komende nacht klaart het, na het wegtrekken van de buien, flink op en wordt het koud. Landinwaarts gaat het kwik naar 2 graden boven nul terwijl de kust het op 6 graden houdt. Morgen vallen geregeld buien met niet alleen regen, hagel maar lokaal ook wat natte sneeuw. Dus toch nog een beetje winterse omstandigheden op deze elfde 5 december van deze eeuw. Het is voelt ook fris aan met een stevige westelijke wind die soms stormachtig wordt aan zee. Tijdens vele buien, met er tussendoor wat zon, spelen ook de windvlagen nog eens mee. Veel warmer dan 5 graden wordt het in Drenthe en Groningen waarschijnlijk niet. Misschien dat je aan zee nog een temperatuur van 8 graden op de thermometer ziet. Het wordt ook een pakjesavond om lekker thuis te blijven met familie en andere lui. Buiten blijft de wind stevig door de bomen waaien en valt nog geregeld een bui.
Op mijn verjaardag, dinsdag 6 december, wordt het weer waarschijnlijk niet veel beter. Ook dan geregeld buien met regen en hagel maar de wind geeft minder aan op de meter. Het blijft ook behoorlijk fris met weinig ruimte voor de zon en slechts 5 tot 8 graden. Wil je weten hoe het daarna verder gaat, bel dan gerust de weerlijn, dat is beter dan raden. Ik reis tegen die tijd weer naar het warme zuiden, in Madrid schijnt lekker de zon. Helaas is er geen plek meer over aan boord, ik zou ik jullie graag meenemen als het kon.
Bron: