en 850 pha is NIET bepalend voor tm2, want we spreken dan over de bovenlaag (1500 meter boven de grond).
onderlaag kan het wel kouder worden, je weet het maar nooit.
Maar 850 pHa kan wel bepalend zijn of er sneeuw valt of niet. Ijzel kan ik missen als kiespijn
dat zei ik net , als neerslag valt kan 850 pha nog kouder vallen. (kan zelfs rap dalen naar -5 tot -7)
je moet nog niet hopen op sneeuw in november hoor we zijn teveel gewend van vorig jaar, de vroege winter, en na december? (niets meer-!!
Ok verkeerd begrepen, ik dacht dat je bedoelde dat de onderlaag veel kouder zou worden. Ik heb wat teveel slechte ervaringen met ijzel vorige winter, ik heb liever dat er sneeuw valt.
En ook deze maand is bijzonder tot nu. Opvallend rustig, droog, veel zon, en na een zeer zachte start nu in sneltreinvaart naar beduidend kouder weer.
En de maand van de hogedruk-dominantie. Dat zien we al 2 weken, en dat duurt nog minimaal 1 week.
Want de zonalisering vanaf donderdag as is er in de Uitvoer vandaag geheel uitgegaan. Hooguit wat meer frontale bewolking die dag, maar verder aanhoudend grenslaag weer, met eerst nog koude temperaturen (Tmin -3/3, Tmax 4-9 C), op donderdag/vrijdag -mogelijk- tijdelijk iets hoger.
EC oper 0z kwam vandaag. voor de zoveelste keer, met een oplossing waarin krachtige hogedruk zich boven Scandinavie zal gaan ophouden.
Dit wordt mogelijk een situatie met mogelijkheden.
Anderszijds, en dat toont aan dat we werkelijk al een beetje in het mooiste seizoen geraken, biedt de andere oplossing ook mogelijkheden. En dit scenario neemt uiteindelijk westelijke lagedruk de regie over, trekt ook Scandinavie uiteindelijk in, maar laat tevens ten westen -eindelijk!!- de opbouw van een hoogterug zien, met trend tot noordelijke uitpunting
Het is, zeker met het oog op de kalender, nog lang geen échte winter, maar we zitten zo lijkt het wel al in een interessante voorfase. | Gewijzigd: 14 november 2011, 20:42 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
(voor wat het waard is)
http://www.youtube.com/watch?v=EC7GH6T99UI
(voor wat het waard is)
[youtubelink]
Lol dat is van mij, heb hem bewust NIET hier geplaatst omdat ik het maar experimenteel en op gevoel is. moet het maar spreekwoordelijk en letterlijk met een korreltje zout nemen. tis niet echt gebaseerd op iets lol en tis als voorbeeld om te oefenen om te werken met movie maker.
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
sry deze run laat kou niet direct invallen rond 23/24 nov; maar er zijn mogelijkheden tot aardig vervolg
Hm helaas weinig koude bovenluchten in de buurt op deze kaart. Zelfs Scandinavie bedroevend hoge bovenluchttemps voor tijd van het jaar
Anyways, we zullen zien. Dit is natuurlijk nog maar 1 run.
Hier trouwens -0,2 net een klein beetje vorst dus.
Temperatuur wil ook niet echt zakken helaas.
ghahahahaha gefrustreerd XD hij jankt niet hij benoemt het alleen
(owja niet zeggen dat iemand aant janken is terwijl je het is diezelfde zin ook doet;)XD)
(owja niet zeggen dat iemand aant janken is terwijl je het is diezelfde zin ook doet;)XD)
ik vergelijk, hij heeft al vorst, wij niet (ik jank er niet om omdat ik weet dat het toch nog vroeg is voor nu al in het westen vorst te hebben.. is altijd eerst oosten.. dus