Kan je niet weten! Hangt af van te veel factoren (windrichting) stralingsvorst, inversie, ...
Daarvoor moet je andere weerkaarten bekijken. De 850hpa kaarten zijn belangrijk voor sneeuwvoorspelling warmte/koufronten te onderscheiden en zijn vaak een indicator voor het weer aan de grond maar dat is niet altijd zo! | Gewijzigd: 14 november 2011, 18:52 uur, door Henri_1
Gezien vanaf vrijdag ja. Maar moesten de kaarten er ongeveer zo bijliggen nu vrijdag, dan zal het wel wat andrs zijn, je moet er niet veel waarde aan hechten. De kaarten waren toen warm
weet ik hecht er geen waarde aan hoor
Inderdaad zal het ontstaan van mist de temperatuur verandering dempen.
Mist bestaat uit fijne water nevel(kleine waterdruppeltjes) en absorbeert dus zeer veel energie om in stoom/onzichtbare lucht over te gaan.
Andersom moet er(voor de meeste varianten) veel afkoeling aan de grond via uitstraling naar de eindeloze ruimte om de aarde heen plaatsvinden om mist te kunnen vormen wat dus ook weer veel energie kost.
De zon is in de winter periode gewoon per dag te kort op ons stukje aarde aan het schijnen om onder alle omstandigheden die nevel dus op te lossen.
Edit:
Een zwarte asfaltweg gaat zonne-energie opvangen en omzetten naar warmte,maar zolang er een mistwolk boven hangt zal dezelfde zonnewarmte afkaatsen op de bovenliggende mistdampen.
Zodra mist dus weg is warmt de grond ook wel sneller op maar als de mist de dag doorkomt blijft het door de hoge reflectie van diezelfde mist ook koud. | Gewijzigd: 14 november 2011, 19:13 uur, door Picobyte
Vanaf het vriespunt en lager.
Toch geen droge sneeuw dan, dat was iets van minder dan -5 à-6°C dacht ik, op 850hPa dan.
Ik las net vanaf -5°C natte sneeuw en -7°C droge sneeuw. | Gewijzigd: 14 november 2011, 19:54 uur, door WimBaens
maarja, NOg vervolg op EC run?
effe nog ... coming soon
sry deze run laat kou niet direct invallen rond 23/24 nov; maar er zijn mogelijkheden tot aardig vervolg | Gewijzigd: 14 november 2011, 19:58 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Klopt Wim,er is mij verteld dat je gemid. 0.5 graden per 100m. kan nemen.
Ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden,bijv.inversie/windsterkte etc.
Dus heel simpel gezegd - 7.5 op 1500m.
Vroeger leerde we dat t per 100m stijgen +/- 1 graden kouder werd.
Maar na schooltijd toch wel gezien dat dat niet altijd klopte
sry deze run laat kou niet direct invallen rond 23/24 nov; maar er zijn mogelijkheden tot aardig vervolg
Nou, maakt niet eens uit, je ziet dat in ons land 0 graden is op 850 pha, tijdens het mogelijke neerslag kan het veel kouder worden.
en 850 pha is NIET bepalend voor tm2, want we spreken dan over de bovenlaag (1500 meter boven de grond).
onderlaag kan het wel kouder worden, je weet het maar nooit.