Welke kaarten bedoel je, er zijn zo veel verschillende kaarten en bijna allemaal gebruiken ze verschillende kleuren om verschillende waarden aan te geven. Die kaarten boven jouw reactie gaan over de wind en niet de temperatuur. Bij de meeste kaarten staat er gewoon in geplot waar het over gaat, dus temp of wind bijvoorbeeld. En welke eenheden worden gebruikt.
Via dit topic op o-o leer je wat meer over de verschillende kaarten, via deze site van Johann vind je nog meer info over meteorologie en kaarten; beide even een keer doorlezen geeft een goede basis om kaarten en het weer beter te begrijpen. Succes!
Leuk! Dan mogen we stellen dat het eerste voorzichtige winterprikje is uitgedeeld!
Leuk om dat blauw weer terug in de kaarten te zien! Hier is het vrij koud en een dunne laag bewolking, grijs en grauw oogt het en de zon heeft moeite er door te komen. Lijkt wel een beetje winters beeld, een paar vlokken zouden niet misstaan. | Gewijzigd: 14 november 2011, 11:47 uur, door Tyshane
jammergenoeg nog niet in de bilt
zoals ik het nu zie was mijn voorspelling met 17,5 hellmannetjes helemaal niet goed
Het is niet zo dat het laag per definitie koud is / hoeft te zijn, het gaat er om dat je door de plaatsing van de hoge- en lagedrukgebieden kan zien wat de stroming gaat worden. Om een hogedrukgebied gaat de wind met de klok mee (op het Noordelijk halfrond) en bij een lagedrukgebied tegen de klok in. Daaruit kan je opmaken welke stroming we kunnen verwachten, en als je analyseert welke condities zich daar bevinden kan dat iets zeggen over het te verwachtten weer hier.
Geldig van woensdag 16 november tot maandag 28 november
Synoptische ontwikkeling
De omega blokkade boven centraal Europa handhaaft zich tot a.s. vrijdag. Daarna breekt de rug langzaam af. De kern van het hoog verplaatst zich dan richting Italie. Doordat de kern van het hoog zich continu ten oosten van ons land bevindt, hebben we tot het einde van de week een zuidoostelijke stroming. Komend weekend trekt er een storing van de oceaan richting het Iberisch schiereiland. Hierdoor ontstaat er in onze omgeving opnieuw een kern van hogedruk!
Modelbeoordeling en onzekerheden
Erg consistent met de behandeling van de rug komende week. Gisteren trok de storing vrij snel de Middelandse Zee in, maar nu blijft de storing langer boven Spanje aanwezig. Dit wordt ondersteund door 50% van de leden, een aanzienlijk kleiner deel als gisteren. De meeste leden hebben wel een zuidelijke of zuidwestelijke stroming aan het begin van de volgende week.Tegen het einde van de week laten de meeste members (90%) een zuidwestelijke stroming. De neerslagkansen zijn in vergelijking met gisteren weer toegenomen, maar dat is een gevolg van een afname van de kans op een zuidoostelijke stroming! Vandaag zijn er 2 tube oplossingen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Minder zon en overwegend droog. In de nacht kans op mist. Middagtemperaturen rond 10 graden, 's nachts geen nachtvorst meer.
Samenvatting EPS-periode:
Circa 30% kans op lichte neerslag. Grote kans op temperaturen rond de normale waarde voor deze tijd van het jaar.
Bron: KNMI / guidance
Paraaf meteoroloog: Hoevenar
Uitgifte: 14/11/2011 02.46 uur LT
Deelen overigens afgelopen nacht ook -1.1°c graden.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Jan, hoe word die etmaaltemperatuur berekent? elk uur een meting? of is het min + max / 2
en voor de mensen die zeggen google het maar.. dat heb ik al gedaan
ik baal van m'n helmannetjes (voor november had ik er 5), ik had er nooit (heel dom van mij) bij nagedacht dat het om De Bilt ging en niet om Assen | Gewijzigd: 14 november 2011, 13:23 uur, door Roan
en voor de mensen die zeggen google het maar.. dat heb ik al gedaan
Ik ben dan wel Jan niet , maar ik kan je zeggen dat het berekend wordt dmv uurlijkse metingen (dus het gem. van 24 metingen).
Eerst maar eens zien of die er over twee weken wel is.
Is die van Meteoconsult? Hadden die het niet ook over een koude winter???
Of gaan ze zich verschuilen achter "we hadden het niet zo koud gezegd"?
dank je!
Als de temp zo langzaam blijft stijgen tot aan zonsondergang (en daarna daalt natuurlijk) dan hebben we in Assen onze eerste hellmannetjes ook binnen
Niet helemaal mee eens, dat hoog zal in dit geval denk ik vooral een WNW dus warmere stroming mee brengen, mede door de hogen boven het vasteland van europa. maar eerst maar eens zien of het ook deze kant op gaat.