Bericht van: Ronald de Wildt, vandaag @ 21:02
De thermische achteruitgang die we sinds enkele dagen meemaken, neemt inmiddels eigenlijk wel indrukwekkende proporties aan.
Na nachtelijke minima van -2.9 C aan de oostgrens tot bijna 6 C in Vlissingen, bereikten de waarden overdag van 2.5/3 C langs de oostgrens tot bijna 11 C in Vlissingen. Gevolg van typisch grenslaagweer, want de HPa 850 temperaturen lagen vandaag tussen 10/11 C.
Een wereld van verschil met de temperaturen van een week geleden, niet op hoogte maar des te meer aan de bodem.
En deze situatie gaat nog wel even aanhouden. Want de Uitvoer ging amper 48 uur geleden nog vrij unaniem van een intredende zonalisering tegen en vanaf eind komende werkweek. Maar is daar sindsdien per run heel geleidelijk van afgestapt, want oostelijke hogedruk is indrukwekkend hardnekkig.
Meer en meer gaat het er naar uitzien dat we de komende 10 daagse hoegenaamd geen wijziging hoeven te verwachten.
Het weerbeeld zal de gehele 10-daagse overwegend droog zijn, met het typische grenslaag weer als moeilijke factor voor de temperatuurverwachting. Zoals vandaag zullen ook de komende week de bovenluchttemperaturen vrij hoog zijn, maar deze kunnen amper of niet als indicator voor de temperaturen aan de bodem gelden.
Waarschijnlijk zal het in de nacht en ochtend, eerst regionaal later algemeen, licht vriezen. Actueel in delen van Drente al bijna minus 2 C, en komende nacht minima tussen -4/+5 C. Morgen afwisseling van zon en velden stratus/mist, met maximaal 3-9 C.
Deze temperaturen zullen waarschijnlijk de komende periode weinig verandering ondergaan.
En zo zitten wel wellicht in een heel interessante voorfase van de winter, waaraan zowel ten westen als ten oosten wordt gewerkt.
Aan de westkant zien we ondanks het ontbreken tot nu van een stevige noordwaarts gerichte hoogterug, wél positieve verschijnselen. Namelijk opnieuw de trend dat het Azorenhoog met kern vaak ten westen van de Azoren ligt. En door het stationaire gedrag van oceanische lagedruk vaak gunstige WA ten oosten.
Aan de oostkant zijn ook positieve signalen zichtbaar. Hardnekkige karakter van oostelijke hogedruk is al benoemd, maar bovenal valt op dat flinke delen van Rusland/Azië met sneeuw zijn bedekt. Dit kan een verdere en steeds krachtigere belemmering voor zonaliteit betekenen.
Maar bovenal vind ik opvallend hoe redelijk abrupt de temperatuuraftakeling is ingetreden. Een week geleden wees een groot deel van de Uitvoer nog op handhaving van de milde zuidelijke aanvoer tot de maandhelft.
Ergens tussen 24 en 30 november gaan de temperaturen (fors) dalen en zijgt Koning Winter definitief neer in ons prutlandje.
Daar proost ik op
Ik hoop dat je gelijk krijgt.
Ergens tussen 24 en 30 november gaan de temperaturen (fors) dalen en zijgt Koning Winter definitief neer in ons prutlandje.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar ik vrees dat we moeten wachten tot December.
En Gaston, naar wie gaan de prijzen?
Laat het rad van fortuin maar draaien.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
de eerst komende dgn een stabiel Hoog boven SCANDI (1030 HPa) met de welbekende "omegablokkade" O-ZO stroming
Hogedrukopbouw boven Groenland / depressie duikt Rusland in
Rond 16e gaat H van Scandi aan de "wandel" richting ZO maar blokkeert alle depressie-invloed in West-Europa ;deze draaien om het Hoog naar noordelijke/zuidelijke streken
Een kou-inval vanuit rusland probeert wat in te draaien naar West-Europa maar dit gaat niet echt van harte met een sterke oost-stroming (positie van eerder genoemd Hoog is meer naar Centraal Europa verschoven) -> helaas geen kou-transport
..... iets aan vorst is nog net wel aanwezig rond de 17e
Daarna (vanaf 18e) beginnen depressies van het gebied ten westen van Ierland hun invloed meer te krijgen met tevens de WC - dit hoeft zeker geen afschrijving van een vroege winter te worden omdat er vanuit de poolstreken dmv depressies een portie kou meegezogen kan worden naar zuidelijke omgevingen
Er vormt zich een verdeling tussen een Atlantisch Hoog met als tegenhanger de welbekende Laags ten westen van Ijsland(Kern zakkend tot 955 HPa) | Gewijzigd: 14 november 2011, 07:20 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Lol dat is geen gorilla maar gibbon
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September