Ik weet dat hij de natte zomer goed heeft voorspel. Daarvoor heb ik het niet bijgehouden.
Geen idee, zijn stormverwachtingen zijn niet helemaal waterdicht...dat weet ik wel .
En nee ik ga niet weer het woord S*p*r storm gebruiken, wat daarmee gebeurt is weten we inmiddels wel . | Gewijzigd: 10 november 2011, 16:06 uur, door marsel
;) welkom terug
thnx; gaan we weer lekker mee aan de slag
hier alvast de eerste ; lijkt op een verscherping van de kou
@JV
WESTWAARTS SCHUIVENDE AS HOGEDRUKZONE: EINDELIJK WINTERWEER IN NOORD-EUROPA
De atmosferische bovenkamer boven Europa is bijna nergens zo (relatief) warm als in het Oostzeegebied. Daar bevindt zich namelijk het zwaartepunt van een hogedrukblokkade. Op het 500 hPa-vlak (circa 5,5 kilometer hoogte) was het tijdens de afgelopen nacht boven het Zweedse eiland Gotland -15 tegen -35º boven het Russische Wolgograd (1925-1961: Stalingrad). De as van de krachtige hogedrukzone schuifelt langzaam naar het westen. Vanaf maandag strekt deze zich noordwest-zuidoost uit van het zeegebied ten zuidoosten van IJsland via de Noordzee en ons land tot boven Italië.
Aan de oostzijde kunnen koude, uit de poolstreken afkomstige luchtmassa’s zich EINDELIJK doen gelden boven het oostelijk deel van Scandinavië en opnieuw een groot deel van Rusland. In grote delen van Lapland vormt zich voor het eerst dit seizoen (historisch laat!) een BLIJVEND sneeuwdek. | Gewijzigd: 10 november 2011, 16:40 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Top,Welcome terug
Daarom, al die theorieën en mediahysterie op moment, het kan in mijn ogen nog alle kanten op met deze winter.
Als het allemaal zo makkelijk was dan zouden we hier ook niet veel te doen hebben toch
Ok, dat is wel opvallend. Het betekent iig dat het niet onmogelijk is om met een hoge zonneactiviteit een koude winter te krijgen
in 2008 was er toch ook geen elfstedentocht, toen was er echt een duidelijk zonneminimum en volgens mij was het toen geen koude winter..
dus tja, ik geloof niet zo in het verband tussen zonnevlekken en koude winters.. als je ook naar de grafiek kijkt die Jan heeft gepost op pagina 8 van dit topic http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...9106&st=160
hierin zie je idd 8x bij een zonneminimum een elfstedentocht, toch zie je ook 8 elfstedentochten die zeker niet op het zonneminimum zitten..
Dit is natuurlijk geen ontkrachting. Ik geloof niet dat die theorie zegt dat een koude winter en daarmee een mogelijke elfstedentocht een noodzakelijk gevolg is van een zonneminimum. Het lijkt mij eerder waarschijnlijk dat de theorie meer in de richting gaat van de gedachte dat er bij een laag zonneminimum MEER KANS is op een koude winter. Ik wil hier niet de theorie ontkrachten of bewijzen, maar er alleen even op wijzen dat dit absoluut geen "ontkrachting" is.
EDIT: En nog even als toevoeging: wat volgensmij Jan op de vorige pagina('s) zei is ook erg belangrijk: we weten er gewoon nog niet zo veel vanaf. Terughoudendheid is daarom een duidelijke aanbeveling. | Gewijzigd: 10 november 2011, 17:21 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography