Ik heb je plaatje nog niet goed bekeken maar op het eerste gezicht denk ik dat er geen verband is tussen zonnevlekken en elfstendentocht. Immers, er komt meer bij kijken dan alleen maar kou, ook wind windrichting , sneeuw en dergelijke zal een rol spelen.
Mijn ging het hoofdzakelijk om dat die wetenschappers stellig beweren dat de zonnevlekken invloed hebben op het weer, met name in de winter. Als ik het grafiekje kijk dan zie ik twee Elfstedentochen in de jaren 50 met een aantal zonnevlekken die hoger liggen dan nu het geval is, maar die winters worden nu weer verzwegen in de media
en een paar uur later....
(ik kan overigens dat 06Z plaatje niet terug vinden maar van het 00Z plaatje wordt ik ook niet echt koud.
Het is onzin om lange termijnprognoses op 1 ding vast te prikken, er zijn teveel variabelen. Net zo iets als november was koud/warm/gemiddeld DUS we krijgen een blabla winter,.
Volgens mij is er wel een verband.
Tel de jaren met veel zonnevlekken en weinig vlekken en daarmee het samenhangend gedrag van die winters.
Dan zie ik toch een verhouding van meer koude winters met weinig vlekken dan andersom .
Hoe verklaar jij 1954 en 1965 dan? Meer zonnevlekken dan nu. Even ook de hellmannetjes erbij van dat jaar, waarvan 1956 de koudste maand ooit gemeten is:
1954 112.8
1956 210.7 | Gewijzigd: 10 november 2011, 09:57 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
(ik kan overigens dat 06Z plaatje niet terug vinden maar van het 00Z plaatje wordt ik ook niet echt koud.
Nee is al weer verandert he . Daarom vind je het niet meer terug.
Dus nu is het hele noordelijk halfrond de pineut? Met z'n allen zout kopen, hamsteren, winterbanden laten monteren en je huis behangen met kranten! Dan ben je maar alvast voorbereid! *sarcasme uit*
Ik ben, zoals de meesten hier wel weten, absoluut geen fan van dit soort lange termijn verwachtingen. Toch wordt je door de vele berichten over een eventueel koude winter (het zijn er écht flink wat dit jaar) langzaam wel benieuwd over hoe we er dit jaar vanaf gaan komen .
Ik blijft ten alle tijden sceptisch maar hoop natuurlijk op een kern van waarheid in dit soort berichten. Vol verwachting klopt ons weerhart... | Gewijzigd: 10 november 2011, 10:14 uur, door marsel
Volgens mij is er wel een verband.
Tel de jaren met veel zonnevlekken en weinig vlekken en daarmee het samenhangend gedrag van die winters.
Dan zie ik toch een verhouding van meer koude winters met weinig vlekken dan andersom .
Ja maar dat heeft weer niks te maken met de elfstedentochten. Een winter met veel kou lijkt leuk maar met veel baggersnweeuw en wind op de verkeerde momenten mag het -30 worden, blijven al die oranje worstmutsen alsnog in de pakhuizen liggen.... Joepieee....
Moet ik misschien toch maar eens minder gaan slapen en wat meer laptopgluren. | Gewijzigd: 10 november 2011, 10:20 uur, door jcroon
In de pluim van de 28 oktober (links boven) is door mij ook het werkelijke verloop van de temperatuur van De Bilt getekend (zwarte lijn).
Opvallend in de pluim van de laatste dagen is de onzekerheid voor over een week. Hoewel de Oper nu twee runs koud blijft gedraagt de Control zich ook in het middengedeelte als een jojo. Na de nacht van woensdag 16 nov op donderdag 17 nov zou volgens de Control de temperatuur donderdag stijgen naar 10 graden en daarna 4 dagen ook in de nacht niet meer onder 0 graden komen. De oper is gelukkig wat optimistischer wat vorst betreft.
(klikken, soms 2x, voor vergroten)
Jouw plaatje is een paar uur eerder, niet later. Daarnaast is het een hele andere run, dus vandaar dat je het niet terug kunt vinden.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Dus nu is het hele noordelijk halfrond de pineut? Met z'n allen zout kopen, hamsteren, winterbanden laten monteren en je huis behangen met kranten! Dan ben je maar alvast voorbereid! *sarcasme uit*
Ik ben, zoals de meesten hier wel weten, absoluut geen fan van dit soort lange termijn verwachtingen. Toch wordt je door de vele berichten over een eventueel koude winter (het zijn er écht flink wat dit jaar) langzaam wel benieuwd over hoe we er dit jaar vanaf gaan komen .
Ik blijft ten alle tijden sceptisch maar hoop natuurlijk op een kern van waarheid in dit soort berichten. Vol verwachting klopt ons weerhart...
jaja nu krijgt ook amerika het zwaar. straks weer het noordelijk halfrond in de sneeuw en kou
waar hechten jullie nou meer waarden aan??? 15-daagse trend (Europees model) of 15-daagse trend (Amerikaans model).
Er zit altijd best wel wat verschil in deze 2 pluimen
Ik hecht waarde aan allebei. Het mooiste is natuurlijk dat ze op een lijn zitten. Dan is de kans ook groter dat het uitkomt. | Gewijzigd: 10 november 2011, 10:46 uur, door Tycoon2
Die controlerun is het spoor echt kwijt. Nu weer erg zacht om ineens weer naar onderen te duiken!
Het kan nog alle kanten op dus.
Hier actueel de 2e opeenvolgende dag met dikke grijze soep en amper 6 graden!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--artikel--
Wat ik volgens mij de vorige jaren gezien heb, is dat in vele gevallen de VS "omgekeerd" weer hebben als wij.
Was er daar een grote sneeuwstorm, dan was het hier zacht en nat. Op het moment dat wij in December bedolven werden onder pakken sneeuw kreeg ik berichten uit VS van vrienden (in NYC) die vonden dat "de winter wel eens mocht beginnen".
Is er één of andere wetenschappelijke verklaring voor dat fenomeen? Of is het maar een foute indruk?
Als er wèl een verklaring is, dan lijkt het mij bizar dat er zowel hier als in de VS een koude winter zou plaatshebben en kunnen we hier spreken over wishful thinking?