In de pluim van de 28 oktober (links boven) is door mij ook het werkelijke verloop van de temperatuur van De Bilt getekend (zwarte lijn).
Opvallend in de pluim van de laatste dagen is de onzekerheid voor over een week. De Oper gedraagt zich dan weer als een jojo. In de nacht van woensdag 16 nov op donderdag 17 nov is het op de ene pluim -3 a-4 en op de volgende pluim +7 a +8.
Dat is de onzekerheid die veel lezers hier in de afgelopen week ook al uitte via postings hier in het winterdiscussie topic. Je ziet het gewoon aankomen. Nu hopen dat het verhaal van Johan zich gaat ontwikkelen rondom IJsland. Blijven kijken dus. Leuk.
Inderdaad, zo mooi zijn als dat verhaal zich zou gaan ontvouwen op termijn. Leuk om te volgen en blijven kijken idd.
Met dit verschil dat de meeste lezers het hebben over het heen en weer springen van de Control in de laatste vijf dagen van de pluim, een gedeelte van de pluim waar je helemaal geen boodschap aan hebt.
Nu is het echter ook de Oper in het midden gedeelte van de pluim die aan het Jo jo-en is, terwijl die vanaf zondag vrij constant was.
Natuurlijk blijven we kijken! En hopen dat de koude wint.
ja!
daarom zette ik het plaatje van die neerslagbanken er natuurlijk op!
het is dan best koud (volgens mij) en als die neerslag dan komt.... mischien sneeuw
(snachts dan) | Gewijzigd: 9 november 2011, 13:20 uur, door onweerdetectie1447
daarom zette ik het plaatje van die neerslagbanken er natuurlijk op!
het is dan best koud (volgens mij) en als die neerslag dan komt.... mischien Sneeuw
Kijk niet tever weg mensen! de pluimen zijn toch onzeker..
Let vooral op hetgeen zich rondom IJsland voordoet (of beter gezegd, NIET voordoet)
Ciao Johann
Hee Johan,
Weer een mooi stukje tekst...
Volgens mij is dit wel een ander beeld dan dat we vorig jaar hadden. Zeker na de zeer koude december maand, wat het een grote golf beweging kwa weer..ik zie een strakker en vaster beeld, klopt dat?
Groeten Antoin..
Sneeuw is wel leuk,maar om erin te fietsen is minder prettig.
En laat ik nou voor mijn werk door heel de stad moet fietsen !!
Maar voor de kids is het wel weer leuk.
Ach, we zien het wel. Het moet allemaal eerst nog maar gebeuren.
Wanneer je dit soort zgn. isobaren sumpf (moeras) ziet ontstaan op de kaarten, dus eigenlijk een luchtdrukvervlakking dan duidt dat veelal op een opbouw van hogedruk. Zou dit bv boven Scandinavie gebeuren dan kun je er bijna zeker van zijn dat zich een hoog gaat ontwikkelen, kortom hogedruk(blokkade) die zich daar gaat nestelen. Hoeft niet, maar grote kans dat dat gaat gebeuren. Vooral ook omdat de fut er daar totaal uitgaat en het actieve weer zich elders gaat afspelen. Cruciaal kan ook nog die depressie bij de zuidpunt van Groenland gaan worden , dit icm met een poollaag Nova Zembla
is die depressie bij groenland niet de veroorzaker van de sneeuwstorm in de usa
Let vooral op hetgeen zich rondom IJsland voordoet (of beter gezegd, NIET voordoet)
Ciao Johann
Een dag Later is ook te zien dat er zich Hoge druk gebied ontwikkelt.
Omdat ik denk dat de blokkade zich inderdaad wat westwaarts gaat verplaatsen. Dan komen we in een wat koudere toevoer terecht. En dan daarbij dat de avond pluim vaker in de wintermaanden een koudere variant is (don't ask me why).
er is nog geen blokkade die moet nog ontstaan;)XD