De dagen van het klassieke peertje lijken definitief geteld, nu ook China beslist heeft om gloeilampen uit te faseren tegen 2016.
In oktober 2012 wordt de invoer en verkoop van exemplaren van 100 watt verboden, twee jaar later volgen exemplaren van 60 watt en in 2016 verdwijnen ook peertjes tot 15 watt. Het land volgt daarmee het voorbeeld van onder meer de Europese Unie, Brazilië en Australië. Toch is de beslissing van China erg belangrijk, omdat in het land jaarlijks 1 miljard gloeilampen worden gebruikt. Gloeilampen vervangen door meer spaarzame alternatieven is een belangrijke stap in de strijd tegen de klimaatverandering. Verlichting is momenteel goed bijna een vijfde van het elektriciteitsverbruik ter wereld, en gloeilampen kunnen dat aandeel drastisch verminderen.
Productie
Toch is het iet helemaal duidelijk of China de productie van gloeilampen verbiedt. Het bericht in staatskant Xinhua vermeldt enkel de import en verkoop van gloeilampen, en laat in het midden of Chinese bedrijven nog gloeilampen zullen mogen uitvoeren. Volgens de Chinese overheid zal het plan de CO2-uitstoot van het land met 48 miljoen ton per jaar verminderen.
Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 11:57 uur, door Joyce.s
Joepie, dan krijgen we tenminste wat goedkopere spaar- en LED lampen. Goed, misschien gaan ze wat minder lang mee maar ik de spaarlampen die ik nu heb hebben het ook nog geen zes jaar uitgehouden, een tijd die me toch door de voorstanders beloofd is "Nee we hebben nog een grote inzamelingsbakken voor spaarlampen, was ook niet nodig want die gaan zoo lang mee, die zijn nog nauwelijks kapot gegaan. "
Wat me op de rampzalige gevolgen voor China brengt, als die chemische afval die er nu nog eens bij komt
Beetje concurrentie op met name de LED markt kan geen kwaad, ik wil dat er eindelijk eens LED lampjes komen met war warmer licht, meer gloeilampachtig. Ohja en ik wil vooral kaarslampjes zonder dat de halve glasbol is vervangen door een ondoorzichtig plastic ding, het ziet er niet uit in een klassieke kroonlamp.
China? Leest een economische spion van jullie mee?
Met koud weer ontsteken ze moeilijk en soms helemaal niet waardoor ze ook snel stuk gaan.
Bij koud weer is de licht opbrengst erg laag omdat de buis niet op temperatuur komt en bij heet weer gaan ze snel stuk wegens oververhitting.
Ik heb wel interesse in led lampen en en van plan die te testen in onze stallen en gereedschapshok.
Ze gaan het vooral in de zomer afleggen vermoedt ik omdat LED's niet zo goed tegen warmte kunnen.
Als je zelf LED verlichting wil kan je die het beste via internet in china kopen.
Exact dezelfde led lampen als er hier in de winkels liggen koop je daar voor ca 10% van wat ze hier kosten.
En het licht is ook net zo beroerd als je voor warm wit gaat.
Maar voor gekleurd licht zijn ze wel erg efficient ik heb tien fullcolor ledspots gekocht met afstandbediening voor de prijs waar ik er hier in Nederland slechts een zou kunnen kopen.
Dat klopt, wat LED-Lamp verkopers "warm wit" noemen is zelfs kil in vergelijking tot de sypathieke warme gloed uit de lamp van de tandarts.
Aan de andere kant over die spaarlampen, Heel mooi en zo dat ze zo zuinig zijn, maar zo'n spaarlamp kost meer energie om te maken, en er zit veel meer kunststof aan dan een normaal peertje. Ik weet niet zo zeker of het nou echt beter voor het millieu is.. Leds wel!
Als je spaarlampje kapot gaat en je laat hem per ongeluk vallen tijdens het vervangen?????
Snel wegwezen, alle ramen en deuren open, en tenminste een uur niet in dat vertrek terugkomen vanwege....
jawel de schadelijke kwikdampen.
Let er bij de aanschaf van spaarlampen op of ze kwikvrij zijn, staat op de verpakking!!!!!!