Allereerst hoop ik dat ik dit topic op het meest geschikte deel van het forum heb geopend (moderators???)
Dan nu dit: Afgelopen weekend (28/29 oktober 2011) ben ik in de Biesbosch geweest. Relatief weinig strooilicht en een prachtige sterrenhemel. Nu viel het mij op dat ik verbazingwekkend veel vallende sterren heb gezien. Makkelijk 2 tot 3 per 5 minuten. Dit was tussen 03.00 en 04.00 snachts en de valrichting was NO. Ik kon alleen niks vinden op het internet over voorspelde sterrenregens rond deze tijd. Laatste was 8 oktober volgens mij. Is 2 tot 3 vallende sterren per 5 minuten normaal (dwz als er geen stofwolk door onze atmosfeer gaat) of bovengemiddeld?
Posted on October 19, 2011
Vr/Za 21/22 oktober 2011
Maximum Orioniden
De meteorenzwerm van de Orioniden bereikt rond deze dagen zijn maximum. Uit onderzoek blijkt dat de ZHR (de maximale uurfrequentie onder ideale omstandigheden) van de Orioniden sterk kan variëren. Gemiddeld ligt de ZHR rond de 25, maar de laatste jaren was de activiteit een stuk hoger. In 2006 en 2007 bereikte de zwerm een maximale ZHR van rond de 60. In 2008 en 2009 lag die rond de 40. Het is even afwachten wat de zwerm dit jaar gaat doen. De omstandigheden zijn dit jaar in elk geval best aardig. Wel kan in de nanacht, wanneer de meeste meteoren verschijnen, de maansikkellicht licht storen. De maan komt elke dag echter later op en ook wordt de sikkel steeds smaller. Bekijk de zwerm daarom bij voorkeur in maximumnacht of in een van de nachten erna. Orioniden vinden hun oorsprong in de komeet Halley die elke 76 jaar in de buurt van de zon en de aarde komt. In 2061 keert de komeet terug.
Bron: werkgroepmeteoren
Denk dat jij de restanten hebt gezien. Normaal kun je er 10 tot 15 per uur zien op een donkere plaats
Allereerst hoop ik dat ik dit topic op het meest geschikte deel van het forum heb geopend (moderators???)
Dan nu dit: Afgelopen weekend (28/29 oktober 2011) ben ik in de Biesbosch geweest. Relatief weinig strooilicht en een prachtige sterrenhemel. Nu viel het mij op dat ik verbazingwekkend veel vallende sterren heb gezien. Makkelijk 2 tot 3 per 5 minuten. Dit was tussen 03.00 en 04.00 snachts en de valrichting was NO. Ik kon alleen niks vinden op het internet over voorspelde sterrenregens rond deze tijd. Laatste was 8 oktober volgens mij. Is 2 tot 3 vallende sterren per 5 minuten normaal (dwz als er geen stofwolk door onze atmosfeer gaat) of bovengemiddeld?
Nou, dat lijkt me wel iets meer dan bovengemiddeld. Hier op Terschelling hebben we vrijwel geen lichtvervuiling en bij helder weer zie je soms wel een vallende ster als je een kwartiertje buiten zit en alleen maar naar boven staart. Dus heel bijzonder zijn ze niet. Maar twee of drie per vijf minuten is wel veel.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!