Zaterdag komt Jupiter op als de zon ondergaat en gaat de planeet onder als de zon opkomt. Jupiter is dus de hele nacht te zien. Men noemt deze wisselwerking tussen Jupiter en de zon ‘oppositie’. Het betekent dat de planeet precies tegenover de zon staat. Jupiter bevindt zich dan ook het dichtst bij de aarde en is dus heel goed te zien. Jupiter is nu ‘s avonds al aan de hemel te zien en lijkt op een heel heldere ster. In de nacht van zaterdag op zondag is deze dus een hele nacht te bewonderen. Dat kan gewoon met het blote oog. Een goede verrekijker is ook handig. De komende maanden kunnen we nog van Jupiter genieten (tot april 2012). Na komende zaterdag komt Jupiter steeds vroeger op. Dat betekent dat u de planeet al heel vroeg in de avond heel hoog kunt zien staan. Heel bijzonder is het ook als de planeet in de buurt van de maan staat. Zo’n samenstand is onder meer te zien op woensdag 9 november, dinsdag 6 december en oudejaarsavond.
Bron:waarmaarraar
----------------------------------------------------
De bewolking trekt hier nu weg dus zo maar even de verrekijker pakken. Hoop dat er van de am astronomen onder ons nog leuke plaatjes komen. Ben benieuwd hoe duidelijk ze gaat worden. | Gewijzigd: 29 oktober 2011, 18:29 uur, door Shadow112
Veel beter dan dit kreeg ik het niet voor mekaar, maar wie weet zijn er hier een paar andere mensen die het wel lukt.
Hier nog een uit gezoomde foto, rechts onder Jupiter.
| Gewijzigd: 29 oktober 2011, 18:39 uur, door mike1131
Veel beter dan dit kreeg ik het niet voor mekaar, maar wie weet zijn er hier een paar andere mensen die het wel lukt.
Vast wel.
Leuk dat je er al iets van hebt gezien. Ik zie nog niets maar zon gaat net onder dus dan moet jupiter nu op gaan komen in het oosten lijkt mij?
Is hij nog ergens aan te herkennen?
Volgens mij kun je nu een heldere ster zien in het oosten. Dat moet dus de planeet Jupiter zijn.
Edit: ik zie een paar "sterren" precies om Jupiter. Zijn dat sterren op de achtergrond? want zie verder helemaal geen sterren. Enkel precies er omheen. Dat zijn toch niet de manen ofzo? | Gewijzigd: 29 oktober 2011, 20:16 uur, door Shadow112
Start de applicatie, en houd de telefoon naar de lucht gericht, alle sterren en hemellichamen worden benoemd op je scherm.
Als je er met een redelijke verrekijker naar kijkt, kun je een aantal manen waarnemen. Ook wat het verschil is tussen een ster en een planeet, Een ster blijft in een verrekijker net zo klein. Een planeet wordt groter en is ook meer een bolletje dan een fonkelend stipje.
hopelijk helpt dit
hopelijk helpt dit
Thanks voor de tip, helaas te bewolkt vanavond in Tilburg om iets te zien.
Bij jou wel, of bij anderen?
Met het programma Stellarium kan je vinden in welke richting je op een bepaald tijdstip moet kijken. Vanavond rond 10u dus in het Zuid-Oosten.
Maar ik zie de 2 manen inderdaad, derde zit erachter dan. Dus het is hem wel!
Lol, nee, ik had die foto al, wist het eigenlijk ook wel
Bij jou wel, of bij anderen?
Ik heb er eigelijk niet op gelet, maar als het helder is kun je m bijna niet missen. zo helder is ie.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21