Een groep met bergbeklimmers waren op 13 oktober getuige van een enorme steenlawine boven het Franz Jocef Gletsjer en hebben de gebeurtenis vastgelegd. Tonnen met steen kwamen van de vallei af op Roberts Point en vielen op het ijs van de onderliggende gletsjer. Op het onderstaande beeldmateriaal is goed te zien, hoe de stenen richting de camera en richting de groep vliegen. Wanneer de rust wedergekeerd is, zit de groep volledig onder het puin en stof. Eén van de gidsen laat een grote steen zien, die tussen de mensen in is gevallen. De gletsjer zelf - voor de lawine puur en met een glinsterende waterachtige kleur - is naderhand grauw en vies. Volgens meneer Leddie - de eigenaar van Ngai Tahu Tourism (en ook eigenaar van de gletsjer) - is de lawine een gebeurtenis, die eens in de tien jaar zich voordoet. Het gebied van de lawine is ontoegankelijk voor toeristen.
Deze 22 personen tellende groep had 2 gidsen, die de trip voor aanvang uitvoerig hebben doorgesproken. "Het rommelende geluid was de eerste waarschuwing. De groep werd bij elkaar gehouden. Er was geen paniek alleen maar adrenaline", zegt Leddie. De groep werd uiteindelijk met een helikopter terug gebracht. De gletsjer vallei is een dynamische omgeving en iedere dag komen wel van deze rotslawines voor. Het bijzondere aan deze lawine, is dat deze plaatsvond in een vallei, die veel wordt bezocht en dat er relatief veel mensen getuige van zijn geweest.
Het gesteente in dit gebied is zeer broos. Elkaar afwisselende banden van greywacke en argilliet worden omhoog gestuwd door de beweging van de Alpine breuklijn. Door de beweging van de gletsjer eroderen de wanden van de vallei. Tenslotte heeft de temperatuurwisseling aan het einde van de winter en het begin van de zomer hebben een contractie van de stenen teweeggebracht. Hierdoor worden de muren van de vallei nog brozer.
©Onweer-Online
Bron: AGU | Gewijzigd: 22 februari 2017, 14:49 uur, door Joyce.s
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Niettemin was het toen al spannend genoeg. Over diepe gletsjerspleten heen springen, brrr...
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Wel gaaf dit filmpje, je moet er alleen niet te dicht bijstaan(haha)!! | Gewijzigd: 28 oktober 2011, 02:09 uur, door Martin1976