De Europese waarschuwingsdrempel voor ozon is dit jaar in België nog maar een dag overschreden. Dat is de laagste periode sinds de start van de metingen in 1979, meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL). De Europese ozonwaarschuwingsdrempel van 180 microgram per kubieke meter werd op dinsdag 28 juni op negen plaatsen overschreden, vooral in het noordoosten en het uiterste zuiden van België.
Dat het bij een dag bleef, heeft volgens Frans Fierens van IRCEL vooral te maken met de minder goede zomer, maar ook met Europees beleid: "Er is de laatste jaren wel een dalende trend waarneembaar door onder meer emissiereductie", zegt Fierens. IRCEL publiceert later deze week een studie over de luchtkwaliteit in ons land.
Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 11:58 uur, door Joyce.s
Er is een verschil tussen ozonlaag en ozon.
De ozonlaag zit rond de 20 a 25 km in de stratosfeer. Deze zorgt ervoor dat een deel van de uvstraling word geabsorbeert en word aangemaakt.
Ozon (waar ze het hier over hebben) aan het aardoppervlak is schadelijk voor mensen. Vooral voor mensen met astma. Dit word nog steeds uitgestoten en daarom is er ook een maximale waarden gesteld die niet mag worden overschreden. Als ik het goed heb wordt deze grenswaarde vooral op warme dagen overschreden. Maar dat weet ik niet zeker.
Gr Niels
De ozonlaag zit rond de 20 a 25 km in de stratosfeer. Deze zorgt ervoor dat een deel van de uvstraling word geabsorbeert en word aangemaakt.
Ozon (waar ze het hier over hebben) aan het aardoppervlak is schadelijk voor mensen. Vooral voor mensen met astma. Dit word nog steeds uitgestoten en daarom is er ook een maximale waarden gesteld die niet mag worden overschreden. Als ik het goed heb wordt deze grenswaarde vooral op warme dagen overschreden. Maar dat weet ik niet zeker.
Gr Niels
Volgensmij klopt dat. In het artikel staat ook dat de dag waarop het maximale niveau werd overschreden 28 juni was, en die zullen veel mensen zich nog wel herinneren als een zeer warme dag met afsluitend misschien wel het zwaarste onweer van dit jaar.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography