Citaat eerste post van dit topic.....
We zijn hier bezig met meteorologie en niet met astronomie dus dat betekent dat de winter begint op 1 december en niet op 21 december.
November is geen teken aan de wand wat de winter gaat brengen.. een simpele zoektocht bij het KNMI laat het volgende zien :
November 2010 :
( alles source KNMI)
De gemiddelde temperatuur in De Bilt in november was 5,8 °C, tegen een langjarig gemiddelde van 6,2 °C.
De eerste helft van de maand wisselden zeer zachte en wat koudere tijdvakken elkaar af en verliep nat. De tweede helft van de maand was het overwegend droog en lag de temperatuur aanvankelijk rond het langjarig gemiddelde. Aan het einde van de maand volgde een geleidelijke overgang naar koud winterweer.
Tijdens het zachte weer aan het begin van de maand werd het in Gilze-Rijen op de 4e 17,3 °C , de landelijk hoogste temperatuur van deze maand. De Bilt noteerde die nacht een minimumtemperatuur van 14,5 °C. Sinds 1901 was de minimumtemperatuur in november nog nooit zo hoog geweest.
November 2009:
Het was in De Bilt de met een gemiddelde temperatuur 9,5 °C extreem zacht en bedroeg het aantal uren zonneschijn 51 en de neerslagsom 120 mm.
We weten allemaal (?) wat voor winters we daarna hebben gehad.
Dan de NAO-index.. met alle respect voor alle techniek en wetenschap die er achter zit.. maar de NAO was vorig jaar zo wispelturig net als de weermodellen.. deze (zeer)lange termijn is leuk maar geeft geen feitelijk verloop aan van het weer, het blijft een ( zeer lange termijn) verwachting.
Dan even actueel;
Op de kaarten zie je op de zeer lange termijn inderdaad aanwijzingen dat het weer lijkt te gaan veranderen naar lagere temperaturen die meer bij de gemiddelden passen van het jaar. Maar dit is een termijn waarvan de ervaren mensen hier weten dat dat leuke kaarten zijn voor aan de muur maar meer ook niet want ze wijzigen toch weer. ( in de min of in de plus)
Lange termijnkaarten zijn prima om even een glimlach bij te krijgen als het voor ons winterliefhebbers gunstig is, maar we zouden boelkloedig moeten blijven en ons moeten beperken tot een max 10 dgn verwachting dat kan dan een heleboel teleurstellingen schelen..
Bovendien zouden we meer vertrouwen krijgen van de lezers hier die gewoon in Jip en Janneke taal willen lezen wat voor weer het wordt dan het forum vol te schrijven met kreten als "winter waar blijf je"
Voor de duidelijkheid,ik sta te springen om winter,sneeuw ijs enz enz.. maar het is echt onzin om te verwachten dat we in november al midden in de winter moeten zitten..
Einde betoog
We zijn hier bezig met meteorologie en niet met astronomie dus dat betekent dat de winter begint op 1 december en niet op 21 december.
lap tekst
Einde betoog
amen! ik hoef er maar 1 ding aan toe te voegen:
het is en het blijft tot zeker volgende week...lenteweer | Gewijzigd: 5 november 2011, 21:22 uur, door smoke_soldier
weather without storms is no weather at all.
Ik wil even reageren op de quote dat de meteorologische winter begint op 1 december, dit weet ik dus donders goed, zo dom ben ik ook weer niet, ik wil alleen maar zeggen dat we gewoon even geduld moeten opbrengen, sorry als ik wat boos ben, maar ik wil niet dat mensen zeggen dat ik geen verstand heb van hoe het zit met de seizoenen die meteorologen aanhouden, dit wilde ik even kwijt.
En de NAO ik vind dat het wel heeft te maken met het klimaat, kijk maar naar de waarden van de afgelopen zomermaanden. | Gewijzigd: 5 november 2011, 21:51 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
even een leuk stukje van het knmi
Noord-Atlantische oscillatie
10 november 2005 - Wat Dow Jones is voor de beurs, is de NAO-index voor het weer. De Noord-Atlantische Oscillatie, waar deze afkorting voor staat, is een maatstaf voor het verschil in luchtdruk tussen de depressie bij IJsland en het hogedrukgebied bij de Azoren.
NAO index
Als de IJslanddepressie niet diep is en het Azorenhoog niet sterk, dan is het verschil in luchtdruk op de Atlantische Oceaan relatief klein en de NAO-index laag. Onder die omstandigheden, met geringe drukverschillen, is de straalstroom, een van west naar oost gerichte luchtstroming op zo'n tien kilometer hoogte, minder sterk. Slechtweergebieden en stormen die, veelal via de straalstroom naar West-Europa worden gevoerd, buigen dan naar zuiden af. Het gevolg is dat Noord-Europa relatief droog weer heeft, terwijl Zuid-Europa regen en wind krijgt. De NAO-index blijkt vooral in de wintermaanden van belang te zijn voor het weer in Europa.
In de jaren tachtig en de eerste helft van de jaren negentig was de index hoog en hadden we een serie heel zachte winters. In 1996 is de NAO-index flink gezakt, van +2,44 in de winter van 1995 tot -2,32 in de winter 1996. Het gevolg was een koude winter en droogte in Noorwegen. In Nederland is de temperatuur relatief laag bij een lage NAO-index en hoog bij een hoge index. Daarna is de NAO weer fors opgelopen tot zelfs +1.85 in de winter van 2000. De sterk wisselende maar zachte winter van 2001 gaf weer een negatieve index te zien van -0,50, de zeer zachte winter van 2002 een positieve index van +0.79. De winter van 1996 was de enige koude van de laatste jaren, wat correspondeert met de laagste NAO-index. De winter van 1997 was weliswaar aan de koude kant, maar dat kwam door een extreme koudegolf rond de jaarwisseling; daarna was het juist extreem zacht.
Uit onderzoek blijkt dat de NAO-index zich grillig gedraagt: soms kan de index na een paar weken geheel veranderen, maar er zijn ook langere periodes van soms tien jaar met een vrijwel constante index. Vandaar dat we soms periodes hebben met een hele serie zachte winters en dan weer een aantal koudere winters op rij.
Onderzoekers op het KNMI proberen er achter te komen waardoor die variaties kunnen optreden. In dat onderzoek speelt de uitwisseling van warmte en vocht van de Oceaan met de atmosfeer een belangrijke rol. Het gaat om uiterst ingewikkelde processen die in computermodellen worden beschreven. Ook wordt onderzocht of de NAO-index voorspeld kan worden, waarmee dan een basis wordt gelegd voor seizoensvoorspellingen. Vanwege het grillige gedrag van de index zal dat altijd een hachelijke zaak blijven. | Gewijzigd: 5 november 2011, 21:52 uur, door Callie-P
haha, in Amerika (Denver) is het nog erger.. De ene dag is het zomer en de dag erna winter met sneeuw en daartussen temps van ruim boven de 20gr
Een strenge winteris fantastisch.Liefst met veel extremen.Denk dat daar de meeste mensen hier wel mee eens zijn.
Maar beste mensen,het weer kun je niet afdwingen.
3 tot 4 weken terug wisten sommigen met grote zekerheid al te melden dat we reeds begin nov al in het winterweer zouden belanden.
Zie daar...kompleet voorjaarsweer
Het is ook waanzin om 4 weken vooruit te kijken.
Jezelf een worst voor de mond houden heet dat.
Laten we van het weer genieten,maar wel met beide benen op de grond blijven staan
Jan ik denk dat je onderscheid moet maken in de wijze waarop men verwachtingen interpreteert. Jij als geen ander weet dat lange termijn verwachtingen ( en zeker seizoensverwachtingen) toch een vorm van natte vinger werk is.
We stellen een aantal indicatoren op een rij en op basis daarvan en onze ervaring maken we een verwachting waarvan we hopen dat deze uitkomt ,maar hoe langer de duur van de verwachting hoe kleiner de kans is dat deze uitkomt want het blijft zoals je zelf zegt een verwachting.
Op het forum zie je nu dat er mensen zijn die jouw verwachting of die van een ander als de volle waarheid zien en als deze dan niet of maar gedeeltelijk uitkomt vol verbazing zijn.
En dan krijg je dus kreten als .. het zou midden november koud zijn.. waar blijft de winter enz enz
Maar je hebt wel gelijk.. het is elk jaar hetzelfde.. net als de winter die begint op de 21ste
En hoezo zouden we dit moeten geloven? Ik bedoel die pluimen kloppen al een hele maand niet.."het zou nou al moeten vriezen" volgens die dingen van een week terug.. | Gewijzigd: 5 november 2011, 22:22 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Omdat nu het gemiddelde voor lagere temperaturen gaat, en niet alleen de Oper, die al de hele week zwabbert
hoi calliep.
bedankt voor je betoog, dit is zeer duidelijk uitgesproken .
we leven tenslotte in het heden en niemand kan in de toekomst kijken (wat de kaarten ons ook zeggen)
ik ben ook een winter(sneeuw) liefhebber
maar wel een die rustig afwacht.
de winter komt heus wel maar alles op z'n tijd. | Gewijzigd: 6 november 2011, 02:11 uur, door MarkNL
Het heeft niet met geloven of 'niet kloppen' te maken. Het is een uitkomst van een bepaald model dat met de op dat moment beschikbare data aan het rekenen gaat incl. enkele tientallen herberekeningen met iets andere startdata. Een pluim geeft de onzekerheid van weersverwachtingen. Hoe groter de spreiding van de verschillende leden / lijntjes / berekeningen, hoe groter de onzekerheid en andersom. Hoe korter de termijn hoe kleiner de onzekerheid... en andersom.
Zeggen dat de pluimen niet kloppen kan dus niet, dan heb je de werking niet begrepen van een pluim. Tevens is er geen pluim geweest bij mijn weten, die nu zou vorst zou hebben verwacht. Wel een paar enkele leden...
Hier nog wat interessante informatie over hoe pluimen worden gemaakt; aanradertje!
| Gewijzigd: 5 november 2011, 23:06 uur, door Tyshane
Was op 1 van de koudste dagen van het jaar!
Die dag mist en het was rond 1 uur in de middag. Vroor toen nog 14 graden!
Mist en zoooo koud! Ach je moet wat voor schaatsen overhebben.
En toen klaarde het op, prachtig!
| Gewijzigd: 5 november 2011, 23:01 uur, door Poider