Jazeker volgens het Duitse weerbureau na wiens voorspelling de term horrorwinter in de pers verscheen, zou eerste helft november zacht tot zeer zacht worden, daarna vrieskou met dooi rond de 2de week december. Daarna weer koud.
'voorspeld' mag overigens met een D
Hier ben ik zeker van overtuigd. Ik kreeg soms ook de indruk op het forum dat het snel zou/moest gebeuren, die kou.
Van mij mag het, ik kan eigenlijk niet wachten. Zo warm vind ik het gister bijvoorbeeld met die wind nou ook weer niet aanvoelen, ondanks de zon en hoge temperaturen.
En eergister was het te bewolkt om het zacht aan te laten voelen.
Ik heb ook wel zin in winter eigenlijk, maar even niet voordat de rits van m'n winterjas is gemaakt, die is kapot gegaan gister | Gewijzigd: 5 november 2011, 16:49 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Heb je een bron?
Tik foutje mag toch eens?
Ik heb niets gelezen over een zachte tot zeer zachte novembermaand, wel dat de temperaturen mild waren/zijn voor tijd van het jaar. Kijk maar op deze link, daar staat de Nederlandse versie waarmee het hier in Nederland allemaal begon
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=310004
is toch lente of niet?
Waarom geen herfst?
Hmm ja, maar de d en de t zitten niet naast elkaar op het toetsenbord, dus dat is geen tikfout maar een spelfout.
[ /zeur modus uit]
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Dus als het nu 15 graden in de herfst wordt (wat heel vaak voorkomt) moeten we dat lente noemen? Vind ik een beetje raar...
Maargoed inderdaad, dit is niet het topic hiervoor.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
daar staat toch niks over november in?
Ik denk dat men artikelen over akelige winters is gaan s bekijken in het licht van oude volkswijsheden die stelden dat op een warme november een strenge winter volgt. En men is om gaan draaien, een strenge winter moet "dus"een warme november hebben. Nu zij n er hier veel liefhebbers van extreem weer dus velen hopen ook op die klerezooi. En dus hoopt men op een strenge winter en denkt men daarom (wens is vader van gedachte en zo) ook gelezen te hebben dat er voorspeld is dat het een warme november zou worden.
Maar goed, ik heb een paar postjes terug al eens wat extreme novembers en winters (op basis van hellman)
vergeleken en volgens mij zegt een november niet veel, het aantal strengere winters is voor zowel de warme als de koude winters zo'n beetje gelijk, eevenals het aantal normale tot zachte winters , al heb ik het idee dat bij de laatste twee de hellman waarden na een warme november toch lager liggen.
Een hogedrukgebied, dat tijdelijk de potentie heeft om uit te groeien tot een (Zuid-) Scandinavische blokkade, bepaalt volgende week het weerbeeld in onze streken. Het systeem houdt oceaandepressies op afstand en ‘neutraliseert’ een afgesnoerd hoogtelaag (depressie in de bovenlucht) boven het zuidwesten van Europa. In grote lijnen verloopt de ‘Sint-Martijnsweek’ dan ook droog. Verder is tijdens het eerste helft van de week veelal bewolkt en voert een oostelijke stroming minder zachte lucht aan. Later in de week trekt het hoog naar het zuidoosten en kunnen met een meer zuidelijke stroming drogere en ook zachtere luchtmassa’s tot ons land doordringen. De kans op een duidelijke verkilling van de atmosfeer is tot tenminste half november dan ook zeer klein.
Menigeen vraagt zich trouwens verbaast af waar de winter blijft. Dat komt uiteraard door de vele ‘horrorvoorspellingen’. Begin oktober werd daar, onder meer door het programma ‘Eén Vandaag’, kond van gedaan. Afgezien van de onzinnigheid van dit voorspellingen, is november helemaal geen maand waarin de winter de eerste viool ‘hoort’ te spelen. Het is een klassieke herfstmaand (tegeltjeswijsheid: “Wie houdt van wind, november mintâ€Â) die zo nu en dan Thialf de winter de vrije hand geeft. In 1980 gebeurde dat aan het begin van de maand (3 november 1980 noteerde De Bilt met maximaal -0,3º de vroegste ijsdag ooit); een jaar geleden brak de kou eind november los. Het is dan ook ronduit belachelijk dat begin oktober al wordt ‘geroeptoeterd’ dat het in de waaimaand 20 graden gaat vriezen. Bah!!
Het is gewoon herfst.
Winter laat nog op zich wachten.
sluit je zelf dan op, kom nooit meer buiten en ga nooit meer op internet dan zul je er ook geen last van hebben.
Leuk weetje, ik vind het wel leuk om met records bezig te zijn
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
animated gif how to
en hier van maandag 14 tot maandag 21 november...
animated gif how to
| Gewijzigd: 5 november 2011, 18:53 uur, door jcroon
Vooral het noord-oosten van Siberie is flink aan het afkoelen, maar ook verder in Rusland komt de temperatuur al behoorlijk onder nul.
Scandinavie loopt wat achter met de sneeuw en temperatuur, al zijn in het noorden van Lapland ook al temperaturen onder de -10 gemeten.
Het ijsgedeelte boven Canada is verder dicht dan het deel boven Siberie.