'Als je naar het weer kijkt dan kijk je naar hun passie' dat zijn niet mijn woorden. Foute conclusie. Ik schreef dat ik dat persoonlijk fijn vind om iemand met passie te zien. Daar hoef jij het niet mee eens te zijn. Als ik naar Reinier van de Berg kijk / luister dan zie ik iemand die echt gek is op het weer in al zijn facetten, dan vind ik mooi om te zien.
Maar goed.
Na jouw mening stel ik me dan de vraag, Waarom weer voorspelen dan?.
Afgelopen twee winters niet extreem koud
winters - Winter.jpg16 september 2011
De winters in de jaren 2009-2010 en 2010-2011 waren koud in delen van Europa, Rusland en de Verenigde Staten. In de media leidde dit tot de vraag of er nog wel sprake is van klimaatverandering. Gedurende deze winters zijn op het Noordelijk Hafrond als geheel niet extreem veel lage temperaturen gemeten, maar juist wel extreem hoge temperaturen. Gemiddeld over de hele wereld hoorden januari en februari 2010 zelfs tot de warmste maanden sinds het begin van de metingen.
Dit blijkt uit een studie van Guirguis et. al., die is gepubliceerd in Geophysical Research Letters.
Op plaatsen waar het extreem koud was, werd het verkeer en het hele dagelijks leven verstoord. Zo was de winter van 2009-2010 in Nederland gemiddeld ruim twee graden Celsius kouder dan normaal. Het sneeuwdek was op veel plaatsen vergelijkbaar met de strenge winter van 1979. Dit alles leidde tot speculaties over een terugkeer naar de hevige winterse omstandigheden uit de jaren ’70 en ’80.
Extremen
De onderzoekers plaatsen de twee afgelopen winters in de historische context van de afgelopen 63 jaar. Zij stellen dat er meer en heviger warme dan koude extremen werden gemeten. Zo was het in Groenland op sommige plekken zo’n tien graden Celsius warmer dan gemiddeld over de periode 1971-2000. Ook in noordoostelijk Canada was het zacht (zie figuur).
Temperatuurafwijking - 20110916_koude winters.jpg
Temperatuurafwijking - 20110916_koude winters.jpg
Temperatuurafwijking in graden Celsius ten opzichte van de periode 1971-2000 in de winter van 2010 (december, januari en februari). Bron: NCEP
De winters van 2009-2010 en 2010-2011 waren daarmee voor het gehele Noordelijke Halfrond relatief mild. De warme extremen van de afgelopen twee winters passen in de lange termijn trend van opwarming.
De lage temperaturen in delen van Europa, Rusland en de Verenigde Staten kunnen verklaard worden door een sterke afwijking van de Noord Atlantische Oscillatie (NAO) en de sterk daaraan gerelateerde Arctische Oscillatie (AO).
In de winter van 2009-2010 evenals in december 2010 was de afwijking van de NAO en de AO buitengewoon groot. Hierdoor was de luchtdruk in de poolstreken veel hoger dan normaal terwijl deze bij de subtropische Atlantische en Stille Oceaan juist lager was. In noordwest Europa wordt er dan koude continentale lucht uit het oosten aangevoerd en in Groenland warme lucht uit het zuiden.
Gezien de sterkte van de afwijking van de NAO en de AO had de winter in Nederland net zo koud kunnen zijn als de extreem koude winter van 1963. Eerdere studies gaven aan dat dit hoogstwaarschijnlijk niet is gebeurd door de mondiale opwarming die sindsdien heeft plaatsgevonden. Dat blijkt uit twee studies (van Cohen et. al. en Cattiaux), die vorig jaar werden gepubliceerd in Geophysical Research Letters.
Referenties:
» Cohen, J., J. Foster, M. Barlow, K. Saito en J. Jones, 2010, Winter 2009–2010: A case
study of an extreme Arctic Oscillation event, Geophys. Res. Lett., 37, L17707,
doi:10.1029/2010GL044256
» Cattiaux, J., R. Vautard, C. Cassou, P. Yiou, V. Masson-Delmotte en F. Codron, 2010,
Winter 2010 in Europe: A cold extreme in a warming climate, Geophys. Res. Lett., 37,
L20704, doi:10.1029/2010GL044613
» Guirguis, K., A. Gershunov, R. Schwartz and S. Bennett, 2011, Recent warm and cold daily winter temperature extremes in the Northern Hemisphere, Geophys. Res. Lett., 38, L17701, doi:10.1029/2011GL048762
Iedereen mag zijn mening hebben. Als hij een hekel heeft aan winter dan is dat zo. Waarom zou je je eigen mening niet mogen ventileren als weerman zijnde? Neutraliteit als weerman... net hoe de wind waait, me dunkt. Iedereen mag zijn mening hebben, maar niet in die functie als weerman op tv.
Een beetje hetzelfde als een partijdige voetbalverslaggever, of een nieuwslezer die zijn mening geeft.
Vindt ik dan.
Een beetje hetzelfde als een partijdige voetbalverslaggever, of een nieuwslezer die zijn mening geeft.
Vindt ik dan.
Dan mag jij mij even het verschil uitleggen met onderstaande situatie met het ventileren van de mening smerige sneeuw.
Uitspraak willekeurige weerman: "een heerlijk zonnetje met temperaturen ruim boven de 25 graden, fantastisch weer... terwijl er ergens in den lande bejaarden liggen te creperen in de hitte..? Deze mensen vinden de hitte dus niet leuk!
Bij het weer heb je altijd voors en tegens...
Om over partijdige voetbalverslaggevers maar te zwijgen... Jantje Roelfs en die verschrikkelijke Snoeks!
We dwalen wel weer af van het weer
Vindt ik dan.
Grappig,. als een weerman blijk geef van een hekel aan een bepaald type weer wat iemand anders wel mooi vind, dan zou dat niet mogen , ook al is zeker dat op basis van economische en maatschappelijke aspecten de weerman feitelijk het gelik aan zijn zijde heeft, terwijl niemand klaagt als de brave man zegt dat "het een prachtige dag was/is/wordt
Ieder zijn mening. Persoonlijk hoef ik niet te weten of de man storm/sneeuw/regen...etc wel of niet leuk vindt. Maar misschien was het ook niet geheel de bedoeling om het te hebben over "smerige sneeuw". Ik denk niet dat hij het zo op "papier" had staan.
Ziet er wat mager uit inderdaad... | Gewijzigd: 3 november 2011, 10:10 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
De sneeuw, die in de afgelopen week gevallen is aan de andere kant van de oceaan lijkt zijn vruchten af te gaan werpen. Ook even zitten neuzen op Rutgers University Climate Lab, wel opvallend dat sinds de metingen, die begon in 1967 er 4 sneeuwrijke winters waren, waarvan 3 na het jaar 2000!!!!!!
De gemiddelde hoeveelheid sneeuw neemt dus iets toe, als ik het goed zie? (ik neem aan dat die zwarte lijn het gemiddelde is)
Als het er eind december nog zo uitziet zou ik me pas zorgen maken. Voor nu zou het mooi zijn, maar niet echt reeel denk ik. Vind het juist leuk om te zien dat de eerste sneeuwplekken juist alweer ingetekend zijn.
Wat was er in 1981 aan de hand dat er toen in verhouding zo weinig sneeuw was? Had dit een bepaalde oorzaak of was het toeval?
Ik zie trouwens dat we uitgerekend in 81 een witte kerst hadden met 11-20 cm sneeuw.... | Gewijzigd: 3 november 2011, 11:04 uur, door The Aze
geen vorst geweest en vanaf de 25ste doken we dan de winter in. Dus mensen die nu al treuren. Er is nog tijd zat... Bekijk het maar eens goed
TaL | Gewijzigd: 3 november 2011, 12:44 uur, door thunder and lightning
helemaal geen vorst. Dus mensen die nu al treuren. Er is nog tijd zat... Bekijk het maar eens goed
TaL
je bedoelt met uitzondering van 15 en 25 t/m 30? | Gewijzigd: 3 november 2011, 12:37 uur, door visser