Hoe kan je dat NU al zeggen, het is pas 2 November!
De winter is nog niet eens begonnen!
We gaan toch niet de zelfde kant op als met onweer he?
Dat mensen vooraf al gaan zeggen dat ze niks krijgen?
De winter komt echt wel mensen.
Moeder natuur heeft nog wat goed te maken tegen over de slechte zomer | Gewijzigd: 2 november 2011, 14:03 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Whahaha ja, welke? die veranderd zijn verhaal met de dag. Ik ben bezig aan een projectje om te kijken welke nederlandse weermensen er het dichst bij zitten, en sla de uitspraken van die mensen/instituten dan ook op. Bij hem heb ik al 3 verhalen over de winter moeten opslaan omdat hij er steeds een nieuw verhaaltje van maakt. Hier citaat uit zijn eerste wnterverwachting.
"
Mochten de weerkaarten zich op deze wijze vanaf medio november / begin december reveleren, bekomen we een beest van een winter en dat wordt dan gegarandeerd de koudste van de afgelopen vijftien jaar. Immers, december 1996 gaf voor het laatst kou! Er zijn thans een aantal (pre) indices die zouden kunnen wijzen op wederom een kouder(e) winter.".
Nee die man neem ik niet serieus
Edit: al staat het een ieder vrij om welke man, vrouw of bureau te volgen wie die wil. | Gewijzigd: 2 november 2011, 14:03 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
We zien vanzelf wel wat er op ons pad komt. Hopelijk veel strooizout
Mocht het straks zo zijn dat er een weekje vorst is en de sneeuw wat aanhoudt, zul je zien dat er deze keer wéér een tekort aan zout is hahaha
Hebben nog 500 kg over van afgelopen winter. Toen de winter voorbij was kregen we het zout aangeleverd #appartementencomplex
Eerst warmer dan normaal, dan kouder dan normaal en nu weer warmer dan normaal. Ze weten ook niet echt wat ze willen...
TaL
Ik vind het leuk als er weer-updates (met een stukje tekst) op de site komen en gepost worden, maar daarna komen we steeds in een cyclus van: 'het wordt een zachte winter' , 'het wordt niets' , 'ik denk toch dat die gelijk heeft' en niet te vergeten 'horrorwinter'.
Dat zijn op dit moment gewoon loze kreten die iedere dag terugkeren...
Uiteindelijk als er binnen het bereik van 4/5 dagen dagvorst, sneeuw en wintersweer op het programma staat, stel ik voor de topics van feiten+meningen weer samen te voegen.
Southman
Scandinavie blijft iets achter met de kou en sneeuw, maar dat is vrij normaal daar. Het ijs aan de noordkant van Europa begint pas in December aan te groeien.
Scandinavie blijft iets achter met de kou en sneeuw, maar dat is vrij normaal daar. Het ijs aan de noordkant van Europa begint pas in December aan te groeien.
De ijsgroei lijkt volgens deze plaatjes toch behoorlijk achter te lopen op het langjarig gemiddelde van 1979-2000:
Bron
Ook richting Rusland valt het vooralsnog tegen.
[...]
Houden de bomen hun blaren lang,
wees voor een strenge winter bang.
[...]
Met deze spreukl ben ik eens aan de gang gegaan met de herinnering aan november 2005, die sneeuwstorm, nog "vers"in het geheugen.
Eind november waren althans bij ons bijna alle eiken nog groen, dankzij de natte kleddersneeuw heel veel takbreuk.
Winter 2006 (dec 2005-feb 2006) hellman van 31.5.
wees voor een strenge winter bang.
(Toegegeven, deze spreuk zegt alleen maar dat je er bang voor moet zijn, niet dat ie ook daadwerkelijk komt)
Warmste november was 1994, gemiddelde temp van 10.3, Hellman 1995 (dec 1994-feb 1995) van 21.5
Twee na warmste was nov 2009, winter 2010 Hellman van 94,7
Drie na warmste nov: 2006 , hellman winter 2006 4.8
De opvolgende warme novembermaanden kregen een winter met een Hellman van iets meer dan 100 dus inderdaad koud maar de daaropvolgende had weer een hellman van 20 of zo iets/
Koudste november (1921, gem 1,3 graad) werd egvolgd door een winter met een hellman van 145, nog wat.
1919 (1,8 graden) dan weer door hellman 32,3
1993 (2.2) door 62,4
1985 (2,6) door 150,5
Ik heb nog wat verder gekeken en het lijkt er sterk op dat een extreem warme of een extreem koude november nog niks zegt. | Gewijzigd: 2 november 2011, 14:45 uur, door jcroon
Heb ergens gelezen dat als er tussen de 40-80 % van het gebied met ijs is bedekt dat dat gunstig is voor ons. En boven de 80/onder de 40 niet gunstig ...
Edit: http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=304115 ongeveer onderaan.
TaL | Gewijzigd: 2 november 2011, 14:53 uur, door thunder and lightning
TaL
ik hecht hier ook totaal geen waarde meer aan!
de tegenstellingen zijn steeds zo groot dat ze volgens mij alles met ogen dicht invullen
Ik vind het leuk als er weer-updates (met een stukje tekst) op de site komen en gepost worden, maar daarna komen we steeds in een cyclus van: 'het wordt een zachte winter' , 'het wordt niets' , 'ik denk toch dat die gelijk heeft' en niet te vergeten 'horrorwinter'.
Dat zijn op dit moment gewoon loze kreten die iedere dag terugkeren...
Uiteindelijk als er binnen het bereik van 4/5 dagen dagvorst, sneeuw en wintersweer op het programma staat, stel ik voor de topics van feiten+meningen weer samen te voegen.
Southman
Wen er maar aan, het word nog veeeeeeeel erger!
In het vorig winterseizoen heeft de crew een scheidings poging, feiten/meningen ondernomen en dat was geen succes.
Eind november waren althans bij ons bijna alle eiken nog groen, dankzij de natte kleddersneeuw heel veel takbreuk.
Winter 2006 (dec 2005-feb 2006) hellman van 31.5.
(Toegegeven, deze spreuk zegt alleen maar dat je er bang voor moet zijn, niet dat ie ook daadwerkelijk komt)
Warmste november was 1994, gemiddelde temp van 10.3, Hellman 1995 (dec 1994-feb 1995) van 21.5
Twee na warmste was nov 2009, winter 2010 Hellman van 94,7
Drie na warmste nov: 2006 , hellman winter 2006 4.8
De opvolgende warme novembermaanden kregen een winter met een Hellman van iets meer dan 100 dus inderdaad koud maar de daaropvolgende had weer een hellman van 20 of zo iets/
Koudste november (1921, gem 1,3 graad) werd egvolgd door een winter met een hellman van 145, nog wat.
1919 (1,8 graden) dan weer door hellman 32,3
1993 (2.2) door 62,4
1985 (2,6) door 150,5
Ik heb nog wat verder gekeken en het lijkt er sterk op dat een extreem warme of een extreem koude november nog niks zegt.
Leuk dat je hebt geprobeerd om te kijken over de spreuk klopt. Maar ik zou het zelf ook nog wel willen bekijken. Heb je een link van een site waar ik de temperatuur van november per jaar kan zien?
In een zachte winter zijn ze pas in januari helemaal kaal.
De Americaanse/Canadese eik gaat met de "normale"bomen mee in t bladverlies.
Dus dat zegt eigenlijk niks
Ik hou altijd rekening met deze;
Maken de vliegen buiten in november nog een wip,
Kijk maar uit,de winter houdt ons dan vanaf december tot maart in zijn grip.
copyright Albalinda | Gewijzigd: 2 november 2011, 15:12 uur, door albalinda
Dat is het probleem van de laatste jaren. Over een paar weken is het gedeelte boven Siberie/Rusland wel dichtgevroren en dan is hier de winter nog niet eens begonnen.
Rampjaar 2007 (14 nov)
| Gewijzigd: 2 november 2011, 15:16 uur, door Tycoon2
Mee eens dat er minder ijs ligt dan normaal. Maar als je kijkt naar hoe snel het aangroeit is dit sterker dan gemiddeld. Het minimum aan ijs lag ook veel lager dan gemiddeld. Het verschil tussen normaal en de huidige hoeveelheid slinkt wel.
Maar zoals een ander al zei... of dit ook daadwerkelijk wat zegt over de kans voor een strenge winter weet ik niet
(p.s. heb de plaatjes maar niet gequote, anders wordt het zo lang )