De meeste koude'strenge winters (niet allemaal maar wel het overgrote deel) kwamen voor in tijden van een zonnevlekkenminimum minder dan 50.
Op dit moment zitten we gemiddeld rond 65 sinds mei.
Zonnevlekken hebben invloed op de stratosferische temperatuur/wolkenvorming en afkoeling.
Minder zonnevlekken = meer wolken = kouder in het algemeen.
De verwachting voor de komende winter is dat de stratosfeer zeer koud gaat verlopen en dit heeft ook weer gevolgen voor het weer.
Staat ook dat: "La Niña zal naar verwachting versterken en aanhouden in het noordelijk halfrond". En waar moet onze kou vandaan komen????
meestal komt onze kou uit oostelijke richtingen .. zee warmer dan land in winters ; toch is voor sneeuwval/sneeuwrijke winters de zee de meest aangewezen richting (Noord-noordwest) windpatroon | Gewijzigd: 27 oktober 2011, 21:31 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
En 'Ostgewitter' dan? 'gewitter' vrij vertaald als sneeuw dan, want het wordt dan toch witter?
Niet echt interessant hoor helaas.
Moet zondag uit een vliegtuig springen en dan maar hopen dat hij (parachute) opengaat en dat die "tandemgast" niet vergeet om aan het touwtje te trekken.
Voorspellingen wisselen met de dag voor zondag.... hoop dat het om 12 uur in ieder geval een beetje helder is.
Kan ik in ieder geval zien waar ik te pletter sla....
Van mij hoeft die winter niet zo vroeg te komen.
Ben een echte winterfreak maar winter in november is een beetje hetzelfde als pepernoten in september. Ruk dus!
Half december lekker de kou in, polar low, dus een dikke sneeuwlaag (voordat er ijs op de sloten ligt) en laat het dan maar echt gaan v(f)riezen zodat die tocht er weer een keer van gaat komen.
Liever niet te vroeg de winter in zoals vorig jaar en daarna gekwakkel in jan/feb/maart wat in mijn ogen toch de echte wintermaanden zijn. | Gewijzigd: 27 oktober 2011, 23:30 uur, door Micky
Lol! "Winter in november is als pepernoten in september." Die houden we erin!
En nu wil ik weten wat meteoconsult nou precies heeft gezegd. Volgens het ene stukje 70 of 75% kans op de verschrikkelijke winter, volgens andere stukken kans van 70-75% op een winter als afgelopen jaar. Dat sporeekt elkaar behoorlijk tegen zou ik denken. Belangrijkste vind ik overigens het weer met carnaval. Twee jaar terug was echt horror, sneeuw, dooi, 's nachts opvriezen, twee vrienden van me zijn uitgegleden, de een heeft zijn dijbeen daarbij gebroken, de ander zijn trommel.
Althans.. ik vond dat we wel een redelijke zomer hebben gehad.. vrij veel zon en af en toe snikheet..
Maar dat terzijde. Winter komt.. Maar kan dit jaar laat vallen... het kan zo zijn opeens dat we volgende week opeens -1 hebben.. zo veraderlijk is het weer in nederland.. maar we zullen zien!
Ook heel fijn, maar hier merken wij altijd weinig van in friesland overdag, meestal komt het pas s' nachts... op die ene mini tornado na dan.