jan, waar doel je op? Op instanties of reacties van forumleden?Ik heb al op diverse weerforums ,vier zachte verwachtingen gelezen .
(daar tel ik mijn eigen verwachting niet mee )
Dat de vorige winter zachter was dan de winter daarvoor hoeft toch niet te zeggen dat die te zacht was!? Dat de afgelopen decenia veel winter te zacht verliepen ben ik met je eens, maar deze trend heeft zich al veel eerder ingezet.
Je ziet op het gegeven kaartje een echte reeks van zachte winters vanaf 1988 m.u.v. 1996, 1997 en 2010 waren alle winters normaal of zachter. Dus voor 2000 was het al niet al te best gesteld voor de kouliefhebber.
| Gewijzigd: 26 oktober 2011, 00:49 uur, door onno333
Op zich hoop ik op een lekkere koude winter met af en toe een leuk pak sneeuw, maar eind januari moet ik verhuizen dus dan hoop ik wel dat het even wat milder is
jan, waar doel je op? Op instanties of reacties van forumleden?Ik heb al op diverse weerforums ,vier zachte verwachtingen gelezen .
(daar tel ik mijn eigen verwachting niet mee )
Kom maar op met die 4, een daarvan is accuweather
Wat een ieder doet met de berichtgevingen cq verwachtingen moeten ze zelf weten! Het is bekend dat Nederlanders overal wel wat op te "zeiken" hebben.
Waarom de discussie ontnemen voor de mensen? Reageer er dan gewoon niet op en sla dit topic over tot aan maart!
Jan, de toon in die laatste zin bevalt me niet. Ik zet hier gewoon mijn bescheiden mening neer en hoop hiermee de discussie een andere twist te geven, of in ieder geval ook de boel van de andere kant te belichten. Uiteraard is dit nooit aanvallend op jou of elke andere instantie bedoeld geweest!
Overigens ontneem ik niemand de discussie, als ik de hoeveelheid replies zie is dit juist niet het geval.
Blijf hier de discussie vooral voeren (ik doe hier graag in mee), daarom leven we in een vrij land! Ik zal de laatste zijn die dit onmogelijk probeert te maken!
Verder wil ik nog even kwijt dat het mij opvalt is dat tegenwoordig vrijwel elke 'weertoko' (even oneerbiedig) maar een seizoensverwachting de wereld in stuurt terwijl technieken nog lang niet ver genoeg ontwikkeld zijn. Verwachtingen raken soms dan ook kant noch wal. Want laten we eerlijk zijn "temperaturen kunnen gemakkelijk tot -25 graden dalen"...wat zijn dit in hemelsnaam voor loze uitspraken op deze termijn.
Verwachtingstechnieken voor deze termijn staan nog in de kinderschoenen, hetgeen ook wel blijkt als we naar de soms slechte uitkomsten kijken.
Oa het KNMI en weerplaza hebben vrij recentelijk te kennen gegeven dat ze met deze long range verwachtingen absoluut niet blij zijn. Het vaak niet of gedeeltelijk niet uitkomen van een dergelijke verwachting brengt de branche 'schade' toe.
Ik kan me in het uiterst eerlijk geschreven stuk van weerplaza dan ook 100% vinden.
Weerplaza
Overigens ben ik absoluut geen winterhater. Ik ben alleen totaal geen fan van de Nederlandse 'net niet wintertjes'. Echt winter zoals vorig jaar december met af en toe een mooi pak sneeuw, dat doet mijn weerhart sneller kloppen.
Vind jij de long range forecast dus echt compleet onzin? Het zijn immers jouw collega's die de berekeningen van een experimenteel model online zetten.
Nee, ik vind het absoluut geen onzin. Maar om in deze fase al dergelijke uitspraken te doen (en het zijn er nogal wat de laatste maanden) vind ik met de huidige stand van zaken een slechte zaak. Zoals eerder aangegeven is de boel nog volop in de ontwikkelingsfase. Ik lees de uitstaande seizoensverwachtingen altijd wel door, puur om de boel de komende maanden te kunnen toetsen. | Gewijzigd: 26 oktober 2011, 09:42 uur, door marsel
De toon die ik neerzette was van hetzelfde caliber als wat jij eerder postte, namelijk "Die seizoensverwachtingen ploffen plots als paddenstoelen uit de grond de laatste tijd. Het komt zo langzamerhand m'n strot uit. Ineens lijkt ieder weerbureau(tje) of doorgeslagen amateur met een seizoensverwachting in de buurt van de waarheid te komen, of althans dat hopen ze...."
Waarom zou dat niet gehaald kunnen worden? Jij weet als geen ander dat het makkelijk haalbaar is met sneeuw icm heldere nachten. Zie vorig jaar maar -15 graden overdag en dan om 14.00 uur! Ook meen ik dat er in maart, ja je leest het goed maart 2005 temperaturen waren van -21 in de nacht! | Gewijzigd: 26 oktober 2011, 09:55 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Volgensmij zegt Marsel ook niet dat het absoluut niet zou kunnen, maar dat het onzin is om nu al over iets dergelijks te gaan praten. Om een temperatuur van -25 te halen in Nederland zijn nou eenmaal heel specifieke omstandigheden nodig, en die kun je zover van tevoren echt niet voorspellen. Dat is iets heel anders dan trends voorspellen als "het wordt kouder dan normaal..." of "het wordt warmer dan normaal..." etc.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Waarom zou dat niet gehaald kunnen worden? Jij weet als geen ander dat het makkelijk haalbaar is met sneeuw icm heldere nachten. Zie vorig jaar maar -15 graden overdag en dan om 14.00 uur! Ook meen ik dat er in maart, ja je leest het goed maart 2005 temperaturen waren van -21 in de nacht!
Om dit af te sluiten doe ik dit even via het form.
De wellicht wat pikant overkomende berichten geven het grote nadeel van geschreven communicatie aan. Je hoort en ziet niet wat er achter schuil gaat. Zoals eerder aangegeven zijn mijn reacties absoluut niet aanvallend of beledigend bedoeld geweest. Wat dat betreft staan we nu quitte denk ik .
Ik ben het met je eens dat boven een vers gevallen sneeuwdek icm met windstilte, opklaringen en arctische lucht temperaturen ver kunnen dalen. Maar om dan nu al aan te geven dat het gemakkellijk -25 kan worden....dat vind ik wat gewaagd . Maar he, daar kunnen we dan weer lekker over discussieren op dit forum!
Keep up the good work!
Precies . | Gewijzigd: 26 oktober 2011, 10:24 uur, door marsel
winterbanden zijn er van de week ook weer ondergegaan dus ik zeg laat maar komen.
hoop veel positieve berichten te lezen hier.
groetjes devie
Tuurlijk zijn er veel aanwijzingen (meer dan normaal) dat deze winter kouder gaat verlopen.
Op dit moment is het termijn dat men een betrouwbare voorspelling kan doen 5-6 dagen, hoe kun je dan in hemelsnaam 3 maanden vooruit voorspellen?
Op dit moment zie ik het dus zo:
Langetermijn verwachtingen voorspellen dat we de komende winter vaker kans hebben op noordelijke / oostelijke luchtstromingen.
Lekker lezen en dromen en hopen op grote bergen met sneeuw en vrieskou.
En wat het nu uiteindelijk zal worden!
Dat weet niemand van te voren , zoals zovaak wordt gezegd "het zijn voorspellingen".
Maar het blijft heerlijk om alles op de voet te volgen.
Ik zit hier al heeeeeel wat jaren ieder jaar weer te genieten van al die fijne topics.
Dus allemaal veel plezier aankomende winter,
En op na de sneeuw en de kou,,,en die zal zeker wel vallen
Jan doorgaan zo,,,,